printlogo


کد خبر: 174476تاریخ: 1396/2/3 00:00
چهارگوشه

اسلام‌آباد عملاً درگیر جنگ‌افروزی آل‌سعود شد
استقرار هزاران نظامی پاکستانی در مرزهای عربستان
پاکستان عملا خود را درگیر جنگ‌افروزی رژیم عربستان در یمن کرد؛ آن هم با موافقت برای پیوستن راحیل شریف به فرماندهی ائتلاف متجاوز سعودی و اعزام هزار نظامی خود به این کشور پادشاهی. وزیر دفاع پاکستان روز گذشته اعلام کرد، اسلام‌آباد به فرمانده سابق ارتش این کشور اجازه داده تا به ائتلاف نظامی عربستان سعودی بپیوندد. خواجه محمد آصف گفت: ژنرال راحیل شریف، فرمانده سابق ارتش از دولت خواسته بود تا به او اجازه داده شود به ائتلاف نظامی عربستان بپیوندد. این مجوز نیز پس از تایید فرماندهی ارتش صادر شد. بر این اساس، پس از انجام تشریفات، ژنرال راحیل شریف به همراه اعضای خانواده‌اش سوار بر یک هواپیمای ویژه از لاهور عازم عربستان شد. این در حالی است که ماموریت راحیل شریف در عربستان در داخل و خارج از پاکستان به یک مساله مناقشه‌آمیز تبدیل شده است. احزاب اپوزیسیون با مشارکت پاکستان در هرگونه ائتلاف نظامی مخالفند، چرا که می‌ترسند این مساله درگیری‌های فرقه‌ای را در میان کشورهای مسلمان افزایش دهد. در این میان، آن‌گونه که یک مقام ارشد پاکستان به روزنامه وال‌استریت‌ژورنال خبر داده است، پس از ورود شریف به عربستان، روند اعزام 5000 نظامی پاکستانی به عربستان نیز آغاز می‌شود. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارش خود نوشته است: هدف اسلام‌آباد از اعزام 5 هزار نظامی خود به عربستان حفاظت از این کشور در برابر حملات نیروهای وابسته به جنبش انصارالله یمن است. نظامیان پاکستانی در مرزهای جنوبی عربستان سعودی مستقر خواهند شد. رسانه‌ها افزودند، هم‌اکنون 1200 نظامی پاکستانی در عربستان به نیروهای ارتش سعودی آموزش می‌دهند.

تقدیر لندن از شرکت فروشنده سلاح به عربستان
وزیر دفاع انگلیس اقدام شرکت تسلیحاتی «ام‌بی‌دی‌ای» را که برای فروش جنجالی سلاح به عربستان سعودی مشهور است، ستود و آن را «الگوی همکاری» توصیف کرد. در همین حال گروه‌های حقوق‌بشر خواستار توقف فروش تسلیحات به ائتلاف عربستان شدند که از مارس ۲۰۱۵ بمباران یمن را آغاز کردند. آنها معتقدند شرکت‌های تسلیحاتی هم در جرائم جنگی احتمالی در خاک یمن همدست هستند.

کشته شدن مفتی داعش در عرسال
یک منبع نظامی در ارتش لبنان، شنبه گفت نیروهای ارتش در پی یک عملیات امنیتی در منطقه عرسال در شرق کشور، افراد لبنانی‌ و سوری‌ داعش از جمله  وائل الدیب الفلیطی را بازداشت کردند که این شخص از سوی نیروهای امنیتی به اتهام وابستگی به داعش تحت تعقیب بود. طبق گفته این منبع، الفلیطی مسؤول عملیات قاچاق انسان و انتقال تروریست‌های مستقر در اطراف عرسال بود و همچنین با منفجر کردن خودروها نیز ارتباط داشت. وی گفت در این عملیات مفتی شرعی داعش در منطقه عرسال نیز کشته شد که وی در گذشته فتوای کشتن نظامیان لبنانی را داده بود.
 
خط و نشان ترکیه برای اتحادیه اروپا
وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه اعلام کرد: ما پیشنهادات خود را آماده کرده‌ایم و این پیشنهادات را در ماه مه به اتحادیه اروپا ارائه خواهیم کرد، اگر آنها قبول نکنند می‌دانیم آن وقت چه کنیم. عمر چلیک درباره شروط اتحادیه اروپا برای انجام توافق لغو روادید برای شهروندان ترکیه در سفر به کشورهای اروپایی گفت: ما نمی‌توانیم تغییری در قوانین خود در مبارزه با تروریسم ایجاد کنیم، زیرا این قوانین برای امنیت کشورمان
مهم است.

حمله داعش به دفتر امنیتی روسیه
در حمله مسلحانه فردی ناشناس به دفتر سرویس امنیت فدرال روسیه در شهر خاباروفسک در روز جمعه، 3 نفر کشته شدند. داعش مسؤولیت این حمله را بر عهده گرفته است. خبرگزاری ایتارتاس به نقل از یک مقام امنیتی گزارش داد فرد مهاجم سابقه شرکت در یک گروه نئونازیستی را داشته است. خاباروفسک 611 هزار نفر جمعیت دارد و مرکز استانی به همین نام در خاور دور روسیه است. ماه گذشته نیز در جریان حمله افراد ناشناس به مرکز گارد امنیت ملی روسیه در جمهوری چچن ۱۲ نفر کشته شدند.
 


Page Generated in 0/0052 sec