printlogo


کد خبر: 174493تاریخ: 1396/2/3 00:00
معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با «وطن امروز»مطرح کرد
ادامه نهضت خدمت‌رسانی‌ در سال 96

گروه اجتماعی: نزدیک به یک سال از آغاز فعالیت «معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی» می‌گذرد. مجموعه‌ای هرچند نوپا اما پر از تحولات و وقایع امیدوارکننده و شادی‌بخش برای مردم و بویژه محرومان؛ مجموعه‌ای که در همین مدت کوتاه تحولات و اتفاقات بزرگی را در حوزه خدمت‌رسانی به مستضعفان و محرومان رقم زده است. مصطفی خاکسارقهرودی، معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی درباره چرایی تشکیل این مجموعه و فعالیت‌ها و اقدامات آستان قدس رضوی در حوزه خدمت‌رسانی به نیازمندان و محرومان توضیحاتی را به «وطن‌امروز» ارائه داده است. وی در این گفت‌وگو با آمار و ارقام به جزئیات خدمت‌رسانی معاونت امداد مستضعفان اشاره کرده و آنها را تشریح می‌کند.  وی درباره فلسفه وجودی معاونت امداد مستضعفان در آستان قدس رضوی گفت: تاکید رهبر معظم انقلاب بر 2 نکته «خدمت به زائران بارگاه مقدس بویژه ضعفا و نیازمندان» و نیز «خدمت به مجاوران و بویژه مستمندان و مستضعفان» در حکم انتصاب تولیت آستان قدس رضوی، بخوبی گویای آن بود که باید اقدامات متفاوتی انجام و تحولی در آستان قدس رضوی ایجاد شود. تاسیس معاونت امداد مستضعفان تجلی یک نگاه و رویکرد جدید در آستان قدس رضوی بوده که در پرتوی منشور هفتگانه مقام معظم رهبری شکل گرفت؛ این منشور عرصه‌های جدیدی را برابر آستان قدس رضوی گشود. حضرت آقا خدمت‌رسانی به ضعفا، مستمندان و مستضعفان جامعه را در 2 بند 2 و 3  این منشور تذکر دادند، همین امر دلیلی شد تا اردیبهشت‌ماه سال 95 با دستور تولیت آستان قدس رضوی معاونتی در آستان قدس رضوی با عنوان «امداد مستضعفین» و با هدف ایجاد سازوکاری مدون و منسجم برای کمک‌رسانی به نیازمندان شکل گیرد.
اشتغالزایی معاونت امداد مستضعفان
خاکسارقهرودی به فعالیت‌های صورت گرفته توسط این نهاد اشاره کرد و افزود: از کارهایی که برای نیازمندان و محرومان انجام شده می‌توان به توزیع حدود 50 هزار بسته غذایی در میان محرومان استان‌های مختلف کشور، واریز مبلغ 3 میلیارد ریال از فطریه جمع‌آوری شده به حساب نیازمندان از طریق بانک‌های عامل و کمیته‌ امداد تنها در عرض کمتر از یک روز پس از عید سعید فطر، توزیع بیش از 45 هزار بسته لوازم‌التحریر میان دانش‌آموزان مناطق محروم در آغاز سال تحصیلی، بازسازی مدارس و برخی ساختمان‌های قدیمی و اجرای کامل کارهای ساختمانی و تاسیساتی در تعدادی از روستاهای محروم استان، توزیع گوشت در استان‌های خراسان و سیستان‌وبلوچستان و اهدای کمک‌هزینه جهیزیه به 17هزار نو عروس با همکاری کمیته امداد امام و بسیج اشاره کرد، همچنین خدمات گسترده‌ای توسط جهادگران رضوی در سطح مناطق محروم کشور ارائه شده و مبالغی نیز به محرومان و ضعفایی که نیاز شدید محرز شده داشتند کمک شده است. همچنین اقداماتی در دست انجام است مانند امضای تفاهمنامه‌ای علمی- تحقیقاتی با دانشگاه شهید بهشتی، تهیه طرح بسته غذایی خاص برای رفع سوء‌تغذیه دانش‌آموزان مناطق محروم، امضای تفاهمنامه با شرکت نان قدس رضوی جهت تولید نان غنی‌شده برای دانش‌آموزان مستضعف و بویژه دانش‌آموزان دختر در مناطق محروم، تاسیس دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در تمام استان‌ها، بررسی و پاسخ به نامه‌های ارسالی به دفتر تولیت آستان قدس رضوی، تنظیم 3 تفاهمنامه با وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و معاونت توسعه روستایی و محرومیت‌زدایی ریاست‌جمهوری، مشارکت در کنترل کیفیت و بسته‌بندی و توزیع محصولات کشاورزی روستاییان تحت عنوان «محصولات رضوی»، ایجاد بازار عرضه برای فروش محصولات روستاییان در قالب ایجاد مکان فروش محصولات در زائرشهرها و تبدیل یکی از پارکینگ‌های زیرگذر حرم به صورت موقت به ایستگاه فروش محصولات به زائران در آینده نزدیک. معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی به رویکرد و تلاش این معاونت در عرصه محرومیت‌زدایی و تلاش در جهت توانمندسازی اقتصادی اقشار مستضعف جامعه اشاره و در این‌باره تصریح کرد: با همکاری سازمان بسیج مستضعفان برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی برای ایجاد بیش از هزار شغل در حاشیه شهر مشهد و استان خراسان در دست اقدام است؛ پرداخت وام به جانبازان محترم جهت خرید دام، تهیه دستگاه‌ها و تجهیزات کارگاه‌های تولیدی برای نیازمندان، پرداخت وام جهت احداث نانوایی در منطقه گلشهر و شهرک رضویه مشهد مقدس، امضای تفاهمنامه با موسسه نان قدس رضوی به منظور اشتغالزایی و کارآفرینی در شهرهای بالای 50 هزار نفر جمعیت استان‌های خراسان، انجام طرح‌های تحقیقاتی و بررسی برای اشتغالزایی، کارآفرینی و حمایت از طرح‌های کوچک خانگی، حمایت و ایجاد بستر لازم برای تقویت و عرضه تولیدات کوچک خانگی و صنایع دستی و تلاش برای رفع موانع و ایجاد زمینه‌های اشتغال برای محرومان، از جمله اقدامات معاونت امداد برای توانمندسازی نیازمندان است. البته قطعا امکانات آستان قدس رضوی پاسخگوی تمام محرومان و نیازمندان کشور نیست و توسعه کسب و کار برای قشر محروم در گروی سیاست‌های کلان دولت و تحقق اقتصاد مقاومتی است اما آستان قدس رضوی در حد توان برای گره‌گشایی از مشکلات نیازمندان تلاش می‌کند.  
تشرف کاروان‌های زائر اولی
خاکسار قهرودی تشرف زائران زیارت اولی در قالب کاروان‌هایی با همین نام به حرم مطهر رضوی را این‌طور توضیح داد: در معاونت امداد مستضعفان عمده وظیفه مربوط به این زائران بر عهده مدیریت امور زائران است، علاوه بر زائران زیارت اولی که تاکنون نتوانسته‌اند به مشهد سفر کنند، ایتام و گروه‌های کم‌بضاعت نظامی، طلاب، دانشجویان، زوج‌های محروم، نخبگان بی‌بضاعت، محرومان بسیجی، مددجویان کمیته امداد، بهزیستی و بیماران خاصی که تاکنون به هر دلیل نتوانسته‌اند به زیارت بارگاه منور امام علی بن موسی‌الرضا(علیه‌السلام) مشرف شوند تحت پوشش این سفر قرار می‌گیرند. بر تشرف زائران زیارت اولی اصرار ما بر مشارکت خیران است، به گونه‌ای که از مجموع هزینه‌های حمل‌ونقل بین شهری، درون‌شهری، اسکان، تغذیه و پذیرایی بین‌راهی، آستان قدس هزینه 9 وعده غذا برای 3 روز زائران را تقبل کرده است که در این میان زائران یک وعده نیز میهمان غذای حضرت خواهند بود. درباره اسکان نیز حسینیه‌های اطراف حرم و اردوگاه‌های کاوه، امام رضا(ع) و سیدی در نظر گرفته شده‌اند، ضمن اینکه حمل‌ونقل آنها از مبدأ با همکاری خیران محلی است و برای حمل‌ونقل درون شهری آنها نیز با شرکت اتوبوسرانی مشهد قرارداد بسته‌ایم. تمام این زائران در قالب «کاروان‌های مهر درخشان رضوی» با این پیش‌شرط‌ها که سن این افراد بالای 40 سال و محرومیت‌شان محرز باشد یا حدود 20 سال از آخرین سفرشان به مشهد گذشته باشد، اعزام می‌شوند. سال گذشته بیش از 300 هزار نفر زائر زیارت‌اولی به این شکل به حرم مطهر رضوی مشرف شدند.
وی با بیان اینکه تاسیس معاونت امداد مستضعفان از اولین اقدامات تولیت جدید آستان قدس رضوی بوده است، اضافه کرد: این معاونت از ابتدای سال 95 تاکنون ضمن پرداخت برخی کمک‌های نقدی و توزیع بسته‌های غذایی در زمینه ایجاد اشتغال و تسهیل ازدواج به صورت فعال ورود پیدا کرده است. وی از توزیع اقلام غذایی در ایام نوروز 95 و دهه کرامت در مناطق محروم  و کمک‌های مختلف آستان قدس در میان سیل‌زدگان خوزستان، سیل‌زدگان تایباد و زلزله‌زدگان شهرستان فریمان به عنوان برخی اقدامات معاونت امداد مستضعفان نام برد و بیان کرد: توزیع بسته‌های غذایی برای نیازمندان و محرومان از جمله اقداماتی است که در طول سال 95 به‌دفعات در میان محرومان و نیازمندان کشور توسط آستان قدس رضوی صورت گرفته است و در سال 96 نیز بر اساس بررسی‌های کارشناسی ادامه خواهد یافت.
بازسازی 110 رشته قنات و احداث 24 دستگاه تصفیه آب روستایی
معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی با بیان اینکه با شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی جهت احداث 24 سامانه مجهز به دستگاه تصفیه آب شیرین‌کن برای 24 روستای محروم وارد همکاری شده‌ایم، اظهار کرد: به منظور مرمت و بازسازی 110 رشته قنات در استان خراسان رضوی و همچنین بازسازی قنات‌های خراسان جنوبی با هدف محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان و افزایش تولیدات کشاورزی با همکاری بسیج سازندگی سپاه امام رضا(ع) وارد عمل شده‌ایم. وی گفت: امضای تفاهمنامه با بسیج سازندگی خراسان رضوی به منظور مشارکت در احداث پل روستای کلاته‌منار در جهت حل مشکل 20 روستا در زمان بارندگی، پرداخت 108 میلیون تومان بابت احداث 72 واحد سرویس بهداشتی و حمام در استان خراسان جنوبی و سرکشی به خانواده‌های محرومانی که سرپرست آنها به سبب بیماری‌های صعب‌العلاج مدت زمان طولانی در بستر بیماری بودند از دیگر اقدامات معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی در سال 95 است. خاکسار خدمت‌رسانی‌‌های آستان قدس رضوی به محرومان را با پشتوانه وقف و نذر و بر اساس وجود موقوفه معرفی و عنوان کرد: از ابتدای سال 95 و آغاز نهضت خدمت‌رسانی به نیازمندان تاکنون میزان نذورات مردم به آستان قدس رضوی رشد چشمگیری داشته است و همین نذورات و موقوفه‌های مردمی پشتوانه امداد‌رسانی‌های آستان قدس رضوی بوده است. وی افزود: معاونت امداد مستضعفان براساس تاکیدات تولیت آستان قدس رضوی علاقه‌مند است گستره خدمات و امدادرسانی‌ها خود را به مراتب بیش از آنچه هست افزایش دهد اما امکانات و ظرفیت‌ها این بارگه آستان نورانی محدود بوده و اجازه فعالیت بیش از این را نمی‌دهد.
 


Page Generated in 0/0068 sec