خط تولید پژو 2008 افتتاح شد
خدمت جدید روحانی به فرانسویها
رئیسجمهور دیروز در حالی خط تولید پژو ۲۰۰۸ را افتتاح کرد که با وجود خسارت سنگین واردشده از سوی فرانسویها به ایران در همکاری قبلی پژو و ایرانخودرو، خبری از پرداخت خسارت ۴۲۷ میلیون یورویی و همچنین سرمایهگذاری پژو در ایران نیست. به گزارش فارس، روحانی در این مراسم اعلام کرد پژو 2008 به صورت مشترک و با سرمایهگذاری 50-50 میان ایران و فرانسه تولید میشود. علاوه بر این، با وجود اظهارات قبلی هاشم یکهزارع، مدیرعامل ایرانخودرو مبنی بر تعیین غرامت 427 میلیون و 600 هزار یورویی بابت خروج یکشبه کارشناسان فرانسوی از ایران و وارد کردن خسارت 800 میلیون یورویی (2/3 تریلیون تومانی) به کشورمان، تاکنون خبری از جبران این ضربه و پرداخت غرامت به ایران منتشر نشده است. یکهزارع اواخر سال 94 گفته بود: 427 میلیون و 600 هزار یورو خسارت مربوط به رفتار پژو در ایران به ایرانخودرو پرداخت خواهد شد. از سوی دیگر در متن گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان آمده است: طبق قراردادی که در سال 2003 بین رؤسایجمهور ایران و فرانسه امضا و از سال 2004 اجرایی شد، شرکت پژو فعالیت خود را در ایران آغاز کرد، با وجود آنکه این قرارداد تا سال 2014 اعتبار داشت، مسؤولان این شرکت فرانسویها حق نداشتند در هیچ تحریمی علیه ایران شرکت کنند اما آنها زودتر از سایر کشورها در تحریمها علیه ایران شرکت کردند و با زیر پا گذاردن مفاد این قرارداد، کشورمان را ترک کردند. شرکت پژو از ابتدای سال 1391 همکاری خود را با ایران قطع و به دنبال آن، شرکت ایرانخودرو از ناحیه توقف ارسال قطعات متحمل خسارتهای سنگینی شد و عرضه خودرو به بازار توسط این شرکت به شکل قابلتوجهی کاهش یافت. پس از اینکه پژو در فوریه سال 2012 ارسال محمولههای خود را به ایران متوقف کرد، فروش این خودروساز در ایران 68 درصد کاهش یافت و به 145 هزار دستگاه خودرو رسید. اما خط تولید پژو 2008 در ایران در حالی به بهرهبرداری رسیده که حرف و حدیثهای مختلفی درباره داخلیسازی قطعات محصولات تولیدی پژو در ایران مطرح بود. هرچند در ابتدا اعلام شد میزان داخلیسازی محصولات پژو در سال اول 40 درصد خواهد بود و بعد از 4 سال به 70 درصد میرسد اما پس از مدتی مسؤولان وزارت صنعت از شروع تولید محصولات جدید پژو در ایران با داخلیسازی 20 درصدی خبر دادند. مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعهسازان آبان سال گذشته در اینباره گفت در جلسه با تاوارس، مدیرعامل پژو سیتروئن صریح به او گفتیم اگر مونتاژ خودروهای پژو در ایران با داخلیسازی کمتر از 40 درصد صورت گیرد، جلوی این تولید را خواهیم گرفت. بیگلو اواخر سال گذشته گفته بود: پژو برای داخلیسازی قطعات هایتک، موتور و گیربکس مذاکرهای با قطعهسازان ایرانی نداشته و فقط برای تولید قطعات بسیار ساده مکانیکال و الکتریکی معمولی از ما استعلام گرفته است. به گفته وی، داخلیسازی 40 درصدی از طریق تریم و بدنه خودرو فایدهای برای قطعهسازان ایرانی نخواهد داشت، بلکه باید داخلیسازی قطعات مهم و اصلی صورت گیرد. گفتنی است، تولید انبوه دو خودروی دناپلاس ایرانخودرو و پژو ۲۰۰۸ شرکت ایکاپ با حضور رئیسجمهوری در سایت مرکزی گروه صنعتی ایرانخودرو آغاز شد.
لغو برخی مجوزهای خارجی ایرتور
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری از لغو برخی مجوز پروازهای خارجی هواپیمایی ایرتور به دلیل ضعف برنامهریزی در نوروز خبر داد. به گزارش تسنیم، رضا جعفرزاده اظهار داشت: سازمان هواپیمایی کشوری هواپیمایی ایران ایرتور را به تجدید نظر در برنامه پروازی خود به مقاصد خارجی و کاهش تاخیرات آن شرکت ملزم کرد. وی افزود: به علت بروز مشکلات در برقراری بموقع پروازها و بروز تاخیرات زیاد در اسفندماه 95 و نوروز 96 که منجر به نارضایتی مسافران شد برخی مجوزهای خارجی این سازمان لغو شده است. وی تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشوری همچنین با اخطاری شرکت هواپیمایی آتا را به بازنگری در برنامهریزی و بخش بازرگانی آن شرکت ملزم کرد. وی افزود: با توجه به ضعف عملکرد آن شرکت در حوزه برنامهریزی و بازرگانی و... مدیران بخشهای یادشده باید هرچه سریعتر نسبت به بازنگری در برنامهریزی پروازی و نحوه فروش خود اقدام لازم به عمل آورند.