کارشناس اقتصادی با بیان اینکه شاهراه رسیدن به شعار سال، اقتصاد مقاومتی است، گفت: در مسیر توجه به تولید و اشتغال مسائل انتخاباتی و حزبی نباید مقابل این دو هدف قرار گیرد و آنچه مهم است عملیاتیشدن و به نتیجه رسیدن شعار سال است. یحیی آلاسحاق، کارشناس اقتصادی در گفتوگو با تسنیم، درباره لزوم تحقق شعار سال 96 و توجه مسؤولان به امر اشتغالزایی و تولید گفت: نامیدن سال با عنوان «اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال» زیر خیمه اقتصاد مقاومتی است و این راهکار نقشه راه کشور است. وی با بیان اینکه عمده رشد در سال 95 مربوط به بخش نفت بوده است، گفت: بیش از 70 درصد رشد در کشور مربوط به بخش نفت بوده است. در گذشته حدود 700 هزار بشکه میفروختیم که در سال 95 به حدود 2 میلیون و خردهای بشکه رساندهایم ولی در سال 96 اینگونه نیست که بتوانیم این میزان را به 4 میلیون بشکه برسانیم تا دوباره همان رشد را داشته باشیم ما حداکثر 4 درصد میتوانیم اضافه کنیم لذا مسائلی که ما در رشد داشتهایم و در سال 95 با تکیه بر آن به جلو رفتهایم در حوزه نفت کنار میرود. وی با تأکید بر اینکه «با شرایطی که در کشور داریم بیکاری و اشتغال جزو مسائل ملی است»، گفت: اگر ما نتوانیم بیکاری، اشتغال و حاشیهنشینی را حل کنیم ممکن است بعضی مسائل به امنیت ملی کشور ضربه بزند بنابراین باید با عزم ملی در راستای اقتصاد مقاومتی و رونق تولید گام برداریم. آلاسحاق با بیان اینکه بیکاری یکی از موضوعات اساسی و بیماری مزمن اقتصاد ایران است، گفت: کشور برای فارغالتحصیلان زحمتهای بسیاری کشیده است تا انسانهای خام را بارور کند. در حال حاضر بیش از 5 میلیون فارغالتحصیل بیکار داریم، در مجموع بیان میشود بهصورت حدودی 11 میلیون فارغالتحصیل داریم. آلاسحاق نخستین الزام در مقابل فرمایش مقام معظم رهبری را اتحاد همه بیان کرد و اظهار داشت: وقتی مقام معظم رهبری شعار امسال را اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال عنوان کردند یعنی این دو موضوع زیر خیمه اقتصاد مقاومتی هستند که نقشه راه کشور است. نخستین نکته این است که همه متحد شویم و در چارچوب اقتصاد مقاومتی این دو موضوع را جزو اولویتها قرار دهیم و همه کارهایی را که توفیقی حاصل میکند، مثبت حساب کنیم و مسائل انتخابات، مسائل حزبی و گروهی، منافع شخصی را باید در مقابل این دو هدف کنار بگذاریم و آنچه مهم است عملیاتی شدن و به نتیجه رسیدن است. وی یکی از راههای ایجاد اشتغال را سامان دادن تولید داخلی برشمرد و ادامه داد: متأسفانه شاخه تقاضای محصولاتمان پایین است یعنی کارخانجات با تمام مشکلات محصولات را تولید کردند اما خریدار ندارد، چرا که مردم قدرت خرید برای کالا ندارند، بنابراین باید قدرت خرید مصرفکنندگان را بالا ببریم و تقاضا را تحریک کنیم.