قاچاق توان تولید قطعهسازان داخلی را به شماره انداخته و واحدهای قطعهسازی خودرو روز به روز بیرمقتر از گذشته میشوند. آرش محبینژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور در گفتوگو با رادیو اقتصاد، از وجود یکهزار و 200 قطعهساز رسمی در کشور خبر داد و افزود: در حال حاضر 600 واحد قطعهسازی در مملکت فعال است. وی همچنین به وجود 800 قطعهساز زیرپلهای هم در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: تولید زیرزمینی افزون بر اینکه از پرداخت مالیات شانه خالی میکند، برای اشتغال و اقتصاد رسمی یک آفت بزرگ به حساب میآید. وی اضافه کرد: خدمات و محصولات بدون شناسنامه مشکلات جدی برای بخش تولید و بخش خدمات شناسنامهدار ایجاد میکند. وی در ادامه واردات سالانه قطعه خودرو به صورت رسمی و قاچاق را به ترتیب یکمیلیارد و یکمیلیارد و 100 میلیون دلار عنوان کرد و افزود: جمع واردات قطعه خودرو به صورت قاچاق و رسمی 50 تا 60 درصد مجموع تولید ارزشی قطعه داخلی را تشکیل میدهد. محبینژاد با بیان اینکه قطعهساز داخلی در رقابت با قطعهساز خارجی دستکم 45 درصد ضربهپذیری رقابتی دارد، اظهار داشت: واردات قاچاق مشمول مالیات بر ارزش افزوده، بهره بالای بانکی، عوارض گمرکی و امثالهم نبوده و نفس تولید داخلی را به شماره انداخته است. محبینژاد اظهار داشت: در حال حاضر سه نظام نرخ ارز، تورم و بهره بانکی در داخل کشور هیچ تناسبی با یکدیگر ندارد، به علاوه تعرفه واردات تمام کالاهای وارداتی در سال 1391 به دلیل وجود ارز مرجع در کنار ارز مبادلهای با این توجیه که محاسبه تعرفه واردات از ارز مرجع به مبادلهای تبدیل میشود موجب شده همه تعرفهها در داخل کشور به نصف تقلیل پیدا کند.