printlogo


کد خبر: 175127تاریخ: 1396/2/17 00:00
چهارگوشه

موگرینی: رهبری آمریکا در جهان روبه افول است
رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی جایگاه «رهبریت» آمریکا در جهان را رو به افول دانسته و آن را «فرصتی» برای تبدیل اتحادیه اروپایی به «شریکی قابل‌اعتماد» در عرصه بین‌المللی عنوان کرده است. فدریکا موگرینی به سیاست خارجی غیرمنتظره  آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ اشاره کرد و افزود: «اتحادیه اروپایی می‌تواند به شریک اصلی روسیه،‌ هند و چین تبدیل شود». وی تصریح کرد: «اروپا می‌تواند جایگاه واشنگتن را در اختیار گیرد. این یک فرصت برای اروپایی‌هاست که اتحادیه اروپایی می‌تواند به‌عنوان یک شریک برای تمام طرف‌ها در جهان نقش‌آفرینی کند».

جنایت جدید آمریکا در سوریه
 حملات ائتلاف مقابله با داعش به سرکردگی  آمریکا به سوریه، بار دیگر فاجعه‌آفرین شد. بر اساس این گزارش، جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی، جمعه شهر الطبقه واقع در حومه غربی استان الرقه را بمباران کردند. طبق اعلام رسانه‌های عربی، به دنبال این حملات وحشیانه ۱۸ عضو یک خانواده سوری به قتل رسیدند. گفتنی است، حملات متعدد جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی به نقاط مختلف سوریه و عراق طی سال‌های گذشته صدها کشته و زخمی بر جا گذاشته که تعداد زیادی از آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

ارتش یمن، عربستان را تهدید کرد
ارتش و کمیته‌های مردمی یمن (وابسته به انصارالله) رژیم عربستان‌سعودی را تهدید کردند برای عملیات ویژه جدیدی تحت عنوان «الباس الشدید» در عمق خاک این کشور آماده شده‌اند. این در حالی است که هر ماه تک‌تیراندازان ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، در این 3 استان واقع در خاک عربستان، د‌ه‌ها نظامی سعودی و عضو ائتلاف عربی را هدف قرار می‌دهند و آنها را به کام مرگ می‌‌سپارند و میزان زیادی از تجهیزات نظامی آنها را نابود کرده‌اند.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی دولت سوریه را تبرئه کرد
سازمان منع سلاح‌‌های شیمیایی از عدم وجود مدرکی دال بر تخلف دولت سوریه در منع استفاده از تسلیحات شیمیایی خبر داد. دبیرکل این سازمان اعلام کرد مدرکی دال بر زیر پا گذاشتن معاهدات بین‌المللی در منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی از طرف حکومت سوریه به دست نیامده است.  دولت سوریه استفاده از سلاح شیمیایی در حملات چهارم آوریل را رد کرده است. این حملات حداقل 86 کشته برجا گذاشت. آمریکا با متهم کردن دمشق به انجام این حمله، یک پایگاه نظامی سوریه در ادلب را بمباران کرد.

احتمال افزایش داعشی‌ها در ارتش آلمان
وزیر دفاع آلمان ضمن اعتراف به خطاهای خود در ارتباط با مساله دستگیری یک افسر جوان مظنون به ترور در ارتش این کشور تاکید کرد: این همه ماجرا نیست و ما باید انتظار کشف موارد مشابه بیشتری در ارتش را داشته باشیم. چندی پیش یک افسر جون ارتش آلمان به نام «فرانکو آ» به اتهام برنامه‌ریزی برای حمله تروریستی دستگیر شد. وی تلاش کرده بوده هویت دوگانه سوری- آلمانی برای خود دست و پا کند که این مساله جنجال‌های زیادی را در آلمان به پا کرد و رسوایی بزرگی را برای ارتش آلمان رقم زد.

توطئه سیا برای ترور کیم
به گزارش رسانه‌های دولتی کره‌شمالی، سازمان سیا و دستگاه‌های اطلاعاتی کره‌جنوبی  در جریان جشن‌های پیونگ‌یانگ، «توطئه کثیفی» را برای ترور کیم جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی طراحی کرده‌اند. وزارت امنیت داخلی کره‌شمالی، جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد استفاده از مواد بیوشیمیایی از جمله مواد رادیواکتیو و مواد سمی نانو بهترین روش برای سیا بود، زیرا با این روش نیازی به دسترسی به فرد هدف نیست. تنش در روابط پیونگ‌یانگ و واشنگتن به دلیل حضور نظامیان آمریکایی در شبه‌جزیره کره و همچنین آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی شدت گرفته است.
 


Page Generated in 0/0057 sec