گروه اقتصادی: در حالی رئیسجمهور دیروز خط آهن تهران- همدان را افتتاح کرد که هنوز ایستگاههای مسیر تکمیل نشده است، ضمن آنکه این مسیر تا ایستگاه باری همدان در خارج شهر ساخته شده است و برای اتصال شهر همدان به خط آهن، باید ادامه مسیر و ایستگاه راهآهن در داخل شهر ساخته شود. به گزارش فارس، عملیات احداث راهآهن تهران- همدان به طول 265 کیلومتر از چندین سال پیش و در دولت قبل آغاز شد. دولت یازدهم این پروژه را با پیشرفت فیزیکی صددرصدی عملیات زیرسازی و روسازی 25 درصدی تحویل گرفت و امروز آن را تا ایستگاه راهآهن همدان (ایستگاه باری) که در فاصله چند کیلومتری شهر همدان است، افتتاح کرد. این در حالی است که پروژه هنوز تکمیل نشده و باید از این ایستگاه باری تا پایانه اتوبوسرانی شهر همدان، خطآهن ساخته شده و ایستگاه جدید مسافری ریلی در این پایانه احداث شود در غیر این صورت مسافران باید مسیری طولانی را از ایستگاه تا داخل شهر طی کنند. مکان ایستگاه فعلی راهآهن همدان در دولت قبل با فاصله از شهر همدان جانمایی شد و در این دولت قرار شد پس از ساخت ایستگاه اصلی راهآهن همدان در پایانه اتوبوسرانی این شهر و تکمیل خط تا این پایانه، ایستگاه فعلی به ایستگاه باری تبدیل شود، بنابراین برای تکمیل راهآهن تهران- همدان باید ادامه خطآهن تا همدان ساخته و ایستگاه راهآهن مسافری نیز در این شهر احداث شود. وزیر راهوشهرسازی در اینباره میگوید: هدفگذاری ما توسعه حملونقل ترکیبی و شهرسازی ریلپایه است. در این راستا ضروری است ایستگاه راهآهن در داخل شهر احداث شود، ضمن آنکه با دیگر مدلهای حمل و نقلی نظیر ناوگان عمومی جادهای، حمل و نقل ترکیبی تشکیل دهیم. بنا به گفته عباس آخوندی، ایستگاه راهآهن همدان در آینده به داخل شهر و کنار پایانه اتوبوسرانی این شهر منتقل میشود. با تکمیل ایستگاه راهآهن همدان، مسافران اتوبوس میتوانند بلافاصله پس از پیاده شدن از اتوبوس، از طریق سیستم حملونقل ریلی به دیگر مقاصد خود سفر کنند. البته پیش از این و در تاریخ 24 فروردینماه امسال، جبارعلی ذاکری، معاون ساخت و توسعه راهآهن هم در اینباره گفته بود: تا اواسط اردیبهشتماه امسال خطآهن تهران- همدان تکمیل میشود و پیشبینی میکنیم ایستگاههای مسیر را تا پایان خرداد بسازیم و پروژه ابتدای تیرماه آماده تحویل به راهآهن باشد. در راهآهن تهران- همدان سرعت قطارهای مسافری طراحی شده 160 کیلومتر بر ساعت است اما به دلیل وجود قوسهای بزرگ در مسیر امکان افزایش سرعت تا 200 کیلومتر بر ساعت وجود دارد، همچنین برای قطارهای باری سرعت 120 کیلومتر در ساعت طراحی شده است. راهآهن تهران- همدان به طول 265 کیلومتر شامل 5 ایستگاه است که از ایستگاه راهآهن تهران شروع میشود و در ادامه به ایستگاه راهآهن ساوه، نوبران، فامنین و همدان میرسد. بنا بر این گزارش در حال حاضر ایستگاه راهآهن ساوه در این مسیر ریلی حدود 55 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هزینه تکمیل آن 5/9میلیارد تومان است. ایستگاههای نوبران و فامنین در مسیر ریلی تهران- همدان در مرحله برگزاری مناقصه است و 35 میلیارد تومان اعتبار لازم دارد. همچنین ایستگاه همدان (ایستگاه فعلی که قرار است به ایستگاه باری تبدیل شود) با 33 درصد پیشرفت فیزیکی در حال تکمیل است که قرارداد آن شامل محوطه و ایستگاه 43 میلیارد تومان است. از مزایای اجرای این پروژه میتوان به افزایش ظرفیت جابهجایی مسافر در کشور به میزان 2 میلیون نفر و افزایش ظرفیت حمل بار به میزان 4 میلیون تن اشاره کرد. کوتاه شدن مسیر و تسهیل ترانزیت بار و ترابری و تسهیل در انتقال زائران عتبات عالیات از مرز خسروی به تهران از طریق همدان از دیگر مزایای این خطآهن است. کاهش 180 دقیقهای زمان سفر، کاهش 125 میلیارد ریالی آلایندههای سوختی و کاهش 312 میلیارد ریالی خسارات ناشی از سوانح رانندگی از دیگر مزایای اجرای این پروژه خواهد بود. راهآهن تهران- همدان از شهرهای رباطکریم، ساوه، نوبران و فامنین هم میگذرد و دارای 35 پل خاص به طول 1640 متر است.
آخوندی: راهآهنی که امروز روحانی افتتاح کرد ۲ ماه دیگر آماده تردد میشود
وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه احداث خط ریلی عتبات عالیات از همدان به غرب کشور در دست مطالعه و اجراست، گفت: راهآهن تهران- همدان که امروز افتتاح شد، ۲ ماه دیگر آماده تردد میشود. به گزارش تسنیم، عباس آخوندی در مراسم افتتاح راهآهن تهران- همدان با بیان اینکه ریلگذاری مسیر همدان- ملایر و همدان- سنندج بزودی آغاز میشود، اظهار کرد: در دولت یازدهم برای 1250 کیلومتر خطوط دوم، سوم و چهارم ریل تحویل داده شد. وی افزود: امسال 1800 کیلومتر ریل به مردم ایران تحویل میدهیم. آخوندی با اعلام اینکه در دولت یازدهم 900 کیلومتر خطوط دوم، سوم و چهارم اضافه خواهد شد، افزود: علاوه بر این 120 واگن مسافری و 2000 واگن باری جدید وارد سیستم حملونقل ریلی شد و برای خرید 7000 واگن باری قرارداد بستهایم. وی با بیان اینکه هماکنون 634 لکوموتیو در کشور وجود دارد، تصریح کرد: مسیر ریلی کرمانشاه - اسلامآباد که مدتها تعطیل بود، فعال شده تا بتوانیم خط عتبات را فعال کنیم. وزیر راهوشهرسازی با اشاره به اینکه احداث خط عتبات عالیات از همدان به غرب کشور در دست مطالعه و اجراست، گفت: مسیر ریلی تهران- همدان که امروز تحویل راهآهن شد تا 2 ماه آینده آماده تردد میشود. بنا به این گزارش، افتتاح ناتمام راهآهن تهران - همدان در حالی انجام شد که سال گذشته استاندار همدان وعده تکمیل و راهاندازی این پروژه را در پایان (سال 95) و یا اوایل امسال96 داده بود اما آنگونه که مشاهده میشود این پروژه هنوز به طور 100درصدی به سرانجام نرسیده است. این در حالی است که نبود ریل و کمبود اعتبارات یکی از اصلیترین مشکلات راهآهن همدان تهران بوده که بارها مسؤولان این موضوع را مطرح کردهاند ولی در برخی مقاطع زمانی که ریل وارد کشور میشد کمتر به پروژه راهآهن همدان- تهران تخصیص مییافت و بیشتر در سایر پروژههای ریلی مصرف میشد.