printlogo


کد خبر: 175255تاریخ: 1396/2/19 00:00
دمشق به توافقنامه «کاهش تنش» متعهد می‌ماند
اسد: یا آزادسازی کامل سوریه یا استعفا

تفاهمنامه کاهش تنش در 4 منطقه در ادلب، شمال حمص، غوطه شرقی و جنوب سوریه که از نیمه‌شب شنبه اجرایی شده است، اوضاع در این مناطق را تا حدودی باثبات کرده است. وزیر خارجه سوریه روز گذشته اعلام کرد دمشق در صورتی که معارضان به توافق کاهش تنش متعهد باشند به آن پایبند خواهد بود. ولید معلم در کنفرانس خبری خود در دمشق اعلام کرد دولت سوریه یادداشت‌تفاهم در زمینه مناطق کاهش تنش را بر اساس توجه و اهمیتی که به کاهش خونریزی‌ها می‌دهد تایید کرده است. به گفته وی،‌ سوریه تمام تلاش خود را برای موفقیت توافق حاصل شده در آستانه می‌کند. ولید معلم افزود: اگر نیروهای اردنی وارد سوریه شوند آن هم بدون هماهنگی دمشق، نیروهای متخاصم قلمداد خواهند شد اما ما به دنبال رویارویی با اردن نیستیم. وزیر خارجه سوریه تاکید کرد: ما دائما گوشزد می‌کنیم که ترکیه به آنچه امضا می‌کند پایبند نیست. ترکیه به تنهایی این یادداشت‌تفاهم را امضا نکرده بلکه ایران و روسیه نیز هستند و ما به آن دو اعتماد داریم. این حق ما است به هرگونه نقض این یادداشت‌تفاهم واکنش نشان دهیم و مسؤولیت اول را متوجه تضمین‌کنندگان می‌دانیم.  امیدوارم ترکیه به آنچه امضا کرده پایبند بماند که من آن را بعید می‌دانم.
حمایت حشدالشعبی از ارتش سوریه
رئیس‌جمهوری سوریه اخیرا در دیدار با شخصیت‌های لبنانی در دمشق گفته است: مبارزانی برای یاری به سوریه از کشورهای عربی آمده‌اند و طرح اردوغان، قطر و عربستان به طور کامل شکست خورده است. اردن نمی‌تواند کاری بکند. حشدالشعبی عراق از ارتش سوریه در تمام جبهه‌ها حمایت می‌کند و از هم اکنون تا 2 سال دیگر کل سوریه را آزاد خواهیم کرد. بشار اسد گفت:  تمام گروه‌های تکفیری و تروریستی در سرنگونی نظام شکست خوردند. ما پیروز شدیم و بزودی وارد دیر الزور و رقه شده و از دست داعش خلاص خواهیم شد. بعد وارد ادلب شده و به جبهه النصره پایان خواهیم داد اما ریف دمشق از غوطه تا حرستا، دوما و محله جوبر همگی طرح محرمانه‌ای دارند و به وجود تکفیری‌ها در این مناطق به طور کامل پایان خواهیم داد. این شخصیت‌های لبنانی به نقل از بشار اسد اعلام کردند: توافقنامه آستانه می‌گوید شهر ادلب منطقه امن یا کاهش تنش است بنابراین پل الشغور، معره‌النعمان، سراقب، خان‌شیخون و کوه الزاویه تمام‌شان و حتی زمین‌های کشاورزی نزدیک مرزهای ترکیه مناطق امن نیستند و ارتش سوریه حق بمباران و هدف گرفتن این مناطق و ورود به آنها را به استثنای شهر ادلب دارد، در حالی که ترکیه می‌گوید کل استان ادلب جزو منطقه کاهش تنش باشد، چیزی که مخالفان نیز آن را می‌گویند و با اعلام تنها شهر ادلب به عنوان منطقه امن مخالف بودند و از مذاکرات آستانه و ژنو عقب‌نشینی کردند. بشار اسد تأکید کرد: اگر ظرف 2 سال سوریه را آزاد نکنم استعفا می‌دهم اما من صد در صد اطمینان دارم سوریه از دست تروریسم رهایی خواهد یافت. به مذاکرات و مسائل مانند آن نگاه نکنید؛ طرح واقعی، آزادی سوریه از تروریست‌ها و تکفیری‌ها و بازگرداندن نقش منطقه‌ای سوریه است. من با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه آشتی نکردم، چرا که او سبب قتل مردم سوریه شده است اما عربستان بسیار پشیمان خواهد شد.
انتقال شورشیان مسلح از دمشق
در ادامه انتقال شورشیان سوریه از مناطق محاصره‌شده، چند دستگاه اتوبوس صبح دوشنبه به منطقه برزه در حومه شهر دمشق رسیدند تا گروهی از عناصر مسلح را به استان ادلب در شمال غرب این کشور منتقل کنند. طبق اعلام گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه» (وابسته به معارضان)، در نخستین روز از اجرای این طرح قرار است 1500 تن از مخالفان و اعضای خانواده‌های‌شان دوشنبه از این شهر منتقل شوند و مراحل بعدی تخلیه نیز در هفته‌های آتی انجام خواهد شد. منطقه برزه در شمال‌شرقی دمشق در ماه‌های اخیر شاهد درگیری‌هایی سنگین بین نیروهای دولتی و معارضان بود. انتقال این عناصر شورشی از مناطق تحت محاصره در سوریه به مناطق در اختیار معارضان، براساس توافق بین دولت سوریه و گروه‌های معارض صورت می‌گیرد.
 


Page Generated in 0/0052 sec