printlogo


کد خبر: 17544تاریخ: 1388/4/9 00:00
رئیس‌جمهوری خبر داد
بهره‌برداری ازمرحله نخست آزادراه تهران ـ شمال تا 3 سال‌آینده

گروه اقتصادی: رئیس‌جمهوری چشم‌انداز پروژه آزادراه تهران - شمال را روشن ارزیابی کرد و گفت: قطعه نخست این پروژه که مهم‌ترین و پیچیده‌ترین مرحله پروژه آزادراه تهران - شمال است تا سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. به گزارش ایرنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد پس از بازدید از مراحل ساخت پروژه آزادراه تهران - شمال که تا تونل تالون انجام شد، تکمیل این پروژه را آرزوی تاریخی مردم تهران و شمال عنوان کرد و افزود: این پروژه فراز و نشیب‌های متعددي به لحاظ اصل تصمیم و منابع مالی داشته اما کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه به بسیاری از پرسش‌های این پروژه پاسخ داده شده در عین حال این پروژه را به لحاظ اجرایی و فنی بزرگ و پیچیده ارزیابی کرد و گفت: مسیر پروژه در منطقه‌ای با ارتفاعات بلند و زمین بسیار پیچیده و سخت قرار دارد. رئیس‌جمهوری، قطعه نخست آزادراه تهران - شمال را پیچیده‌ترین و مهم‌ترین بخش این پروژه برشمرد و گفت: کار به سرعت پیش می‌رود و امیدواریم تکلیف قطعات بعدی به طور کامل روشن شود. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه پروژه آزادراه تهران - شمال فقط در بعد ارتباطی نیست، جنبه اجتماعی آن را یادآور شد و گفت: آزادراه تهران - شمال فرصت مناسبی است تا مردم تهران از امکانات تفریحی و چشم‌اندازهای طبیعی شمال بهره بگیرند. احمدی‌نژاد اظهار داشت: شهر تهران به صورت مقطعی و موردی امکانات رفاهی دارد اما به لحاظ سرانه جمعیت از امکانات تفریحی لازم و کافی برخوردار نیست به گونه‌ای که شاید حدود 8 میلیون نفر از جمعیت تهران از امکانات تفریحی و رفاهی مناسب برخوردار نباشند. احمدی‌نژاد با اشاره به جنبه‌های اجتماعی پروژه آزادراه تهران - شمال از جمله چشم‌اندازهای زیبای این مسیر، تاکید کرد که این مسیر می‌تواند خلأهای موجود در این زمینه را برطرف کند. وی ارتباط با شمال را یک فرصت برای شهروندان تهرانی دانست و خاطرنشان کرد: دولت مصمم است این پروژه را به سرعت تکمیل کند و مسؤولان وزارت راه و ترابری باید تمام تدابیر لازم را به کار گیرند. رئیس‌جمهوری گفت: دولت منابع مالی را تامین می‌کند و اگر مسائل حقوقی نیز وجود داشته باشد به سرعت برطرف می‌شود. احمدی‌نژاد ابراز امیدواری کرد بازدید وی از پروژه آزادراه تهران - شمال کمک کند این پروژه به سرعت به نقطه منظور نزدیک و آرزوی تاریخی مردم محقق شود. رئیس‌جمهوری زمان‌بندی قطعه نخست این پروژه را سه سال اعلام کرد و گفت: در این بازدید مقرر شد از همه ظرفیت‌ها در کوتاه‌ترین مدت استفاده شود. رئیس‌جمهوری افزود: همکاران از ابتکاری خبر دادند تا یک باند آزادراه تهران - شمال زودتر مورد بهره‌برداری قرار گیرد و در ساعات اوج همراه با جاده چالوس به صورت یکطرفه عمل کنند. وی در عین حال این مسیر را سخت و دارای شیب‌های تند عنوان کرد و گفت: پروژه سنگین و کار دشوار است اما پایه کار خوب گذاشته شده است. رئیس‌جمهوری افزود: در تمام نقاط دسترسی به جاده ممکن شده و جبهه کار‌های متعددی باز شده که از ده‌ها نقطه کار به سرعت ادامه دارد. احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد که خط چهارم آزادراه تهران - شمال تا پایان سال 1389 به بهره‌برداری می‌رسد. رئیس‌جمهوری این پروژه را یک بخش از یک پروژه بزرگ خواند و گفت: با افتتاح آزادراه تهران - شمال جمعیت زیادی به استان مازندران وارد می‌شود که این امر مستلزم وجود امکانات مناسب در این منطقه است. رئیس‌جمهوری در همین زمینه گفت: طرح آزادراه حاشیه‌ای دریای خزر و ایجاد تاسیسات اقامتی و تفریحی و مراکز تفریحی در دستور کار دولت قرار گرفته و کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است. وی با تاکید بر لزوم ساماندهی دریا اظهار داشت: امکانات تفریحی لازم است اما اگر امکانات ایمن نباشد، آسیب‌هایی را در پی دارد. پروژه آزادراه تهران - شمال به طول 121 کیلومتر با اعتبار 5/2 میلیارد دلار در حال ساخت است و مسیر فعلی را 60 تا 70 کیلومتر نزدیک می‌کند. پروژه آزادراه تهران - شمال از سال 1375 آغاز شده و طراحی اولیه آن سه سال به طول انجامید و مجموعه پیمانکاران داخلی و خارجی در این پروژه شرکت دارند. این پروژه در چهار فاز اجرا می‌شود که فاز اول آن به طول 32 کیلومتر و با اعتبار 400 میلیون دلار به صورت فاینانس توسط پیمانکار چینی در دست انجام است. فاز نخست این پروژه سال 1391 و فاز 4 آن اواخر سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، همچنین فازهای 2 و 3 آزادراه تهران - شمال نیز به مناقصه گذاشته شده که پیش‌بینی می‌شود در 5/4 تا 5 سال آینده آماده بهره‌برداری شود. مطالعات مربوط به طرح ساخت آزادراه تهران - شمال نخستین‌بار در سال 1356 به تصویب رسید. در آن هنگام یک شرکت فرانسوی داوطلب ساخت آن با سرمایه خود در پنج سال بود و تنها شرط آن وصول عوارض از وسایل نقلیه عبوری در مدت 10 سال پس از بهره‌‌برداری از آزاد‌راه مذکور بود. با احتساب بهره و سود سرمایه هزینه ساخت آزادراه در آن هنگام به 750 میلیارد ریال می‌رسید.به هر حال، کلنگ آغاز اجراى این پروژه در سال 76 به زمین زده شده است. عقد قرارداد مشارکت با بنیاد مستضعفان با برآورد 2 هزار و 500 میلیارد ریال و سهم‌الشرکه وزارت راه و ترابری به مبلغ 150 میلیارد ریال به صورت مقطوع جهت تملک اراضی و واگذاری 5/62 میلیون مترمربع زمین به وسیله دولت و بقیه تعهدات و هزینه‌ها برای تکمیل و بهره‌برداری از آزادراه توسط بنیاد تعهد شد.در سال 1380 به علت محدودیت‌های مبتلا به واگذاری زمین‌های تعهد شده مذاکرات برای تغییر قرارداد شروع و در نهایت در سال 83 متمم قرارداد منعقد شد و عملیات اجرایی آن با هزینه کرد 75 میلیارد ریال و تأمین اعتبار بابت برگزاری جلسات، رفع مشکلات و انتخاب بانک عامل و انجام کارهای بانکی اقدام و عملیات اجرایی با شرایط جدید شروع شد.

Page Generated in 0/0109 sec