یکی از بازارهای گران کشور به البسه و پوشاک کودک و بچه معطوف میشود، عرصهای که متاسفانه به یکی از معضلات جدی بسیاری از خانوارهای صاحب نوزاد و کودک مبدل شده است. تهیه مایحتاج و نیازهای کودک برای هر پدر و مادری نه تنها یک امر مهم، بلکه موضوعی اجتنابناپذیر محسوب میشود که حتیالمقدور تلاش میشود بنابر بضاعت و توانمندی که والدین از آن برخوردارند، به بهترین نحو ممکن محقق شود. شاید همین حس عاطفی سرشار، عامل اصلی برخی سوءاستفادهها در بازار البسه و پوشاک کودک محسوب میشود و به تعبیری میتوان آن را بسترساز سودجویی عدهای از افراد و گروههای فعال در این بازار قلمداد کرد.
باید با صراحت به این واقعیت اشاره داشت که بازار لباس کودک، پا را فراتر از قیمت تمامشده گذاشته و به نوعی با سوءاستفاده از احساسات والدین، کیسهای گشاد برای آنها میدوزد. با یک بررسی میدانی در بازار مد و لباس کودک در پاساژها، فروشگاهها و مراکز خرید بزرگ کلانشهرها، با ژورنالهای رنگارنگ، متنوع و متعدد تولیدکنندگان خارجی مواجه میشویم که در بازار ایران میتازند و چه سودهای کلانی که به جیب میزنند.
ظرفیتهای مغفولمانده بازار جذاب لباس
ساسان کاظمینی، یکی از فعالان عرصه تولید لباس کودک در استان تهران، با اشاره به ضرورت توجه مضاعف به ظرفیتهای بالقوه موجود در حوزه لباس و پوشاک کودک در کشور گفت: اساسا صنعت پوشاک یکی از بسترهای بسیار مناسب برای توسعه فرصتهای شغلی محسوب میشود اما متاسفانه در طول سالهای گذشته به نحو شایسته و مطلوبی از این حوزه بهرهمندی نشده است. وی افزود: صنعت نساجی در کشور ایران، در زمره فعالیتهای نسبتا قدیمی است که به دلیل عدم برنامهریزی مناسب، اصولی و قاعدهمند با چالشهای بسیاری مواجه است. کاظمینی عنوان کرد: آن زمانی که عرصه نساجی در کشور فعال بود، کشوری همچون ترکیه از این نام و آوازه فعلی برخوردار نبود اما با حمایت مضاعف دولت و برنامهریزی مناسب، توانست به پیشرفتهای قابل توجهی در این عرصه نائل شود و متاسفانه نساجی ما نهتنها همگام با پیشرفتهای روز، پیش نرفت، بلکه به تناسب ظرفیتهای موجود زمان خود، به نوعی دچار عقبگرد نیز شده است. وی افزود: شاید این سوال به ذهن متبادر شود که اساسا چرا در موضوع لباس و پوشاک کودک، از صنعت نساجی یاد میشود و در پاسخ باید گفت، صنعت نساجی و عرصه پوشاک و البسه جزو لاینفک از یکدیگر محسوب میشوند که از رابطه تنگاتنگی با یکدیگر برخوردارند.
واردات بیرویه البسه کودک
ناهید وکیلی، یکی از فعالان اسبق تولید لباس و پوشاک بچگانه با اشاره به لزوم حمایت مضاعف دولت و دستگاههای ذیربط از واحدهای تولیدی لباس و پوشاک (اعم از بزرگسال و بچگانه) گفت: متاسفانه به دلیل کمتوجهی به این حوزه، استعدادهای موجود در کشور، انگیزهای برای شکوفایی ندارند. وی افزود: نتیجه این نارسایی به واردات بیرویه البسه و پوشاک منتهی شده و به نوعی بازار ایران را به حیاطخلوتی برای تولیدات خارجی تبدیل کرده است. وکیلی عنوان کرد: کمتر شاهد هستیم در عرضه البسه کودک، فرهنگ اصیل و ارزشی ایرانی- اسلامی لحاظ شود و به نوعی طراحیها و مدهای بهکار رفته در این لباسها، اکثرا غربی و غیرایرانی است که فارغ از مخاطرات اقتصادی این عارضه، تهدیدات فرهنگی که به موازات این البسه شکل میگیرد، چالشهای موجود را دوچندان میکند. این فعال اسبق تولید لباس و پوشاک بچگانه گفت: بخش قابل توجهی از البسه کودک موجود در بازار، جزو تولیدات ضعیف خارجی محسوب میشوند که با قیمتهایی سرسامآور به والدین کودکان فروخته میشود و متاسفانه نظارت ضعیف در این بخش نیز مزید بر علت شده تا ریشهیابی دقیق و برخوردهای مقتضی در قبال البسه گرانقیمت مذکور به نحو شایستهای انجام نپذیرد. وی افزود: با حمایت مجدانه دولت، پیوند هر چه بیشتر دانشگاه و مراکز تولیدی، نظارت هدفمند و برگزاری نمایشگاههای مناسب و مطلوب با هدف عرضه محصولات ایرانی میتوان انگیزه فعالان این عرصه را برای نبوغ، نوآوری و ارائه ایدهها و مدلهای ایرانی- اسلامی بیش از پیش تقویت کرد که قطعا حصول این امر، زمینهساز پیشرفتهای بسیاری در این بخش خواهد بود.