printlogo


کد خبر: 175941تاریخ: 1396/3/2 00:00
رئیس انجمن قطعه‌سازان:
قاچاق بلای جان قطعه‌سازان شده است

رئیس انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه نیاز و کشش بازار به قطعات خودرو و عدم کنترل بازار موجب تولید نامرغوب و ورود کالای قاچاق نامرغوب خارجی می‌شود، گفت: ۴۰۰ قطعه‌ساز بدون شناسایی جنس نامطلوب و تقلبی تولید می‌کنند. به گزارش تسنیم، رضا رضایی با حضور در برنامه تیتر امشب  با اشاره به وجود یکهزار قطعه‌ساز در کشور، اظهار داشت: فقط 600 شرکت قطعه‌ساز شناسایی شده‌اند و دارای کد و مقید به تولید قطعات داخلی باکیفیت هستند که این تولیدکنندگان برای ما قابل رصد و کنترل هستند. وی ادامه داد: 400 قطعه‌ساز دیگر برای ما قابل شناسایی نیستند و جنس نامطلوب و تقلبی تولید می‌کنند، در حال حاضر وزارت صنایع بسیار سختگیرانه عمل می‌کند و امیدواریم تولیدات قطعه خودرو به سمت و سوی کیفیت مطلوب پیش رود و جلوی قاچاق گرفته شود. رضایی با اشاره به اینکه جنس قاچاق در بازار 33 درصد قیمت واقعی را کاهش می‌دهد، گفت: امیدواریم همه قطعات دارای شناسه تولید باشند. رئیس انجمن قطعه‌سازان از مصرف‌کنندگان خواست که قطعات داخلی با کیفیت مطلوب استفاده کنند. وی افزود: برخی مواقع واردکنندگان لوازم و قطعات خودرو در خارج از کشور قطعه خودرو را با بسته‌بندی و برند اصلی انجام می‌دهند که تشخیص تقلبی و اصل بودن آن به سختی صورت می‌گیرد. وی با بیان اینکه قطعه‌سازان قانونی و برند معروف کد شناسایی و کد رهگیری دارند، افزود: امروز معضل اصلی تولید نامطلوب و قاچاق است. به این صورت که تولید قطعات داخلی با کیفیت مطلوب توان اشباع بازار را ندارند و همین کشش بازار باعث ورود جنس خارجی نامطلوب یا تولید داخلی زیرپله‌ای و نامرغوب می‌شود. رضایی افزود: سال گذشته یک میلیون و 400 هزار خودرو تولید شده است که این حجم خودرو بیشتر از تولید خود به قطعات یدکی نیاز دارند. وی گفت: قطعات نامطلوب باید برگشت داده شود و روی خودرو سوار نشود، براساس سفارشی که شرکت خودرو‌ساز به شرکت قطعه‌ساز می‌دهد، ابتدا باید براساس الزامات استاندارد و شرایط هشت‌گانه‌ نمونه‌سازی شود و این نمونه‌ها آنقدر تکرار می‌شود تا با کیفیت و قالب نوع اصلی (اورجینال) تطبیق یابد. همچنین علیرضا نیک‌آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران هم در ادامه این برنامه گفت: صنعت خودروسازی در کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر جزو صنایع پررونق و سودآور به حساب می‌آید، این در حالی است که رتبه خودروسازی در کشور ما با خودروسازی دنیا فاصله زیادی دارد. وی اظهار داشت: با وجود بیش از 16 میلیون خودروی سبک و سنگینی که در کشور تردد می‌کنند بحث تعمیرات و خدمات پس از فروش به‌درستی مدیریت نمی‌شود، با توجه به اینکه فضای مناسبی برای صنف تعمیرکاران وجود دارد. او گفت: شرایط فعلی در بخش قطعات خودرو خوب نیست و علت آن هم وجود قطعات تقلبی در سطح گسترده است و از طرفی هم از قطعات باکیفیت تولید داخل حمایت‌های لازم به عمل نمی‌آید و این مشکل در صنف ما بسیار تاثیرگذار است. نیک‌آیین گفت: عده‌ای سودجو در بازار اقدام به تولید قطعات تقلبی با برند اصلی می‌کنند و علاوه بر این موضوعاتی مانند سوخت، روغن و فیلترهای تقلبی هم از جمله مشکلات صنف تعمیرکاران است که باید به‌درستی مدیریت شود.
 


Page Generated in 0/0066 sec