printlogo


کد خبر: 176029تاریخ: 1396/3/4 00:00
پلیس هشدار داد
افزایش فالوئر شگرد جدید مجرمان سایبری

گروه اجتماعی: رئیس اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتای ناجا اعلام کرد: افزایش فالوئر شگرد جدید مجرمان سایبری است در حالی که افراد از تهدیدات و عواقب آن اطلاعی ندارند. به گزارش پایگاه خبری پلیس فتا، سرگرد حمید کیانی افزود: تعداد پسندها (لایک‌ها)، درج کامنت و افزایش تعداد دنبال‌کننده‌ها (فالوئر) یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های نسل جوان امروزی و کاربران فعال در شبکه‌های اجتماعی است. به نحوی که برخی کاربران فضای مجازی و بویژه شبکه‌های اجتماعی از هر روشی برای افزایش بازدیدکننده و لایک‌ها استفاده می‌کنند.
وی اضافه کرد: انتشار و به اشتراک‌گذاری مطالب اگر با تعداد لایک‌های بیشتری همراه باشد، علاوه بر افزایش اعتماد به نفس این کاربران در فضای مجازی گاها غرور و خودبرتربینی را نیز برای آنها به همراه دارد. کاربرانی که بی‌محابا به دنبال جذب مخاطب هستند و از تهدیدات و عواقب این جذب هیچ اطلاعی ندارند.
رئیس اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتای ناجا گفت: مدتی است در فضای مجازی باب شده که افراد سودجو با استفاده از تبلیغات جذاب سعی دارند کاربران را با خود همراه کرده و اهداف مجرمانه خود را عملی کنند. سرگرد کیانی از سرقت اطلاعات به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف مجرمانه سودجویان سایبری نام برد و گفت: یکی از مواردی که حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی را تهدید می‌کند، اطلاعاتی است که در پیج‌ها و اکانت‌های خود منتشر کرده‌اند. اطلاعاتی که ممکن است با استفاده از ترفندهای مختلف و مهندسی اجتماعی به دست افراد سودجو بیفتد. وی افزود: جدای از واقعی یا غیرواقعی بودن اعضا (فیک ممبر‌ها) باید نسبت به راه‌های افزایش این اعضا و فالوئر‌ها دقت بیشتری به خرج داد. سرگرد کیانی تبلیغات جذاب را یکی از مهم‌ترین راه‌های موجود برای ترغیب کاربران به انجام خواسته‌های مجرمان دانست و گفت: با همین تبلیغات جذاب و رنگارنگ است که کاربران فریب آنها را خورده و اقدام به انتشار اطلاعات مهم و نصب نرم‌افزارهای پیشنهادی می‌کنند. وی با اشاره به نرم‌افزارهای طراحی شده در زمینه افزایش فالوئر افزود: در حال حاضر برخی از اپلیکیشن‌ها برای افزایش فالوئر کاربران طراحی شده است به نحوی که بعد از نصب توسط کاربران و عضویت در کانال‌ها و گروه‌های مختلف، تعداد فالوئرهای آنان افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد. در واقع این افراد کسانی هستند که از همین نرم‌افزار استفاده کرده‌اند. این مقام مسؤول به سرقت نام کاربری و رمز عبور برخی از این اپلیکیشن‌ها اشاره کرد و گفت: روال عادی کار با این اپلیکیشن‌ها به این صورت است که بعد از نصب باید شماره تلفن یا ایمیل خود را به همراه رمز عبور صفحات و پیج‌های خود را ثبت کرد و از طریق عضویت در دیگر کانال‌ها، تعداد فالوئرهای خود را افزایش داد. اما بتازگی مشاهده شده برخی از این نرم‌افزارها بعد از دریافت نام کاربری و رمز عبور، کاربر را به صفحه‌ای جعلی لینک می‌دهد. رئیس اداره تشخیص جرائم سایبری از این روش به عنوان فیشینگ نام برد و تصریح‌کرد: افراد سودجو با طراحی صفحاتی جعلی به دنبال سرقت اطلاعات کاربران هستند. در این روش هم افراد سودجو با طراحی نرم‌افزارهای جعلی به دنبال دستیابی به نام کاربری و رمز عبور کاربران در شبکه‌های اجتماعی هستند. وی در توصیه به کاربران تاکید‌ کرد: هموطنان باید دقت داشته باشند هدف اصلی تبلیغات، ترغیب کاربران برای بازدید از سایت، کانال یا گروه خود است، بنابراین باید نسبت به تبلیغاتی که اغواکننده هستند کمی حساس‌تر بود. این مقام مسؤول همچنین درباره عدم به اشتراک‌گذاری اطلاعات مهم و خصوصی در شبکه‌های اجتماعی خطاب به کاربران فضای مجازی گفت: در صورت دسترسی افراد سودجو به نام کاربری و رمز عبور شما، این امکان وجود دارد که به همه اطلاعاتی که شما در صفحات خود منتشر کرده‌اید دسترسی داشته باشد. لذا از انتشار و به اشتراک‌گذاری و همچنین نگهداری اطلاعات مهم و خصوصی در شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
 


Page Generated in 0/0061 sec