printlogo


کد خبر: 176110تاریخ: 1396/3/6 00:00
چهارگوشه

قلدربازی ترامپ برای اروپایی‌ها
رفتار تحقیرآمیز و لحن منفی ترامپ در مواجهه با کشورهای اروپایی در 2 نشست سران اتحادیه اروپایی و سران ناتو در بروکسل، اروپایی‌ها را بهت‌زده کرده است. رئیس‌جمهور آمریکا، آلمانی‌ها را خیلی بد خواند، دست امانوئل مکرون همتای جدید فرانسوی‌اش را بشدت فشرد و اعضای اروپایی ناتو را به خاطر نپرداختن حق عضویت‌شان در این پیمان نظامی به چیزی شبیه «طفیلی بودن» محکوم کرد. در نهایت او اعضای اروپایی پیمان آتلانتیک شمالی را از موضع بالا مجبور کرد به ائتلاف آمریکایی در سوریه و عراق بپیوندند. او در اجلاس ناتو در بروکسل، نقش یک رئیس قلدر را بازی کرد نه یک متحد. ترامپ درباره تقاضایش مبنی بر افزایش هزینه‌های دفاعی، از اعضای ناتو بشدت انتقاد کرد. همچنین به گزارش اشپیگل، رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار خود با سران اتحادیه اروپایی در بروکسل بشدت به مساله مازاد تجاری آلمان انتقاد وارد کرده و گفت: «آلمانی‌ها بد هستند و خیلی بد.» یان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی، انتقادات ترامپ را رد کرد اما مرکل، صدراعظم آلمان واکنشی به این حملات لفظی نشان نداد. به گزارش روزنامه آلمانی  زوددویچه سایتونگ، طرف‌های اروپایی در مجموع در این باره حیرت زده بودند که آمریکایی‌ها چه اطلاعات کمی از سیاست تجاری دارند و حتی نمی‌دانند کشورهای اتحادیه قراردادهای تجاری را به صورت مشترک منعقد می‌کنند.

ناتو به ائتلاف آمریکایی پیوست
دبیرکل ناتو روز پنجشنبه در کنفرانسی خبری بعد از نشست ناتو گفت: ما در جریان نشست ناتو توافق کردیم یکی از اعضای کامل ائتلاف جهانی مبارزه با گروه تروریستی داعش که متشکل از 28 کشور است، باشیم. ینس استولتنبرگ در اظهاراتش تاکید کرد: ناتو با این حال در درگیری‌های مستقیم شرکت نخواهد کرد. او خاطرنشان کرد: سازمان ناتو تلاش‌هایش در جنگ با تروریست را افزایش خواهد داد.


کشتار مسیحیان مصری
دیروز در یک حمله تروریستی خونبار دیگر توسط داعش، ده‌ها قبطی مصری کشته و زخمی شدند. به گزارش الجزیره، شاهدان عینی روز جمعه از حمله مسلحانه افراد نقابدار به گروهی از مسیحیان مصری سوار بر 2 دستگاه اتوبوس و یک کامیون  درحال عزیمت به معبدی در استان المنیا در جنوب کشور خبر دادند. در این حمله 35 مسیحی قبطی کشته و 16 تن دیگر زخمی شدند. همچنین دیروز 5 سرباز مصری در صحرای سینا توسط تروریست‌های داعش از پا درآمدند.

هشدار حماس به رژیم صهیونیستی
جنبش حماس به رژیم صهیونیستی درباره تنگ‌تر کردن حلقه محاصره نوار غزه از طریق کاهش برق ارسالی به این منطقه هشدار داد. این جنبش در بیانیه‌ای تاکید کرد: ما دشمن صهیونیستی را از ادامه سیاست محاصره نوار غزه برحذر می‌داریم و به این رژیم نسبت به عواقب و پیامدهای کاهش برق ارسالی به غزه هشدار می‌دهیم. مسؤول هماهنگی امور دولت صهیونیستی، پنجشنبه در مصاحبه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد تل‌آویو تصمیم دارد میزان برق ارسالی به نوار غزه را کاهش دهد.

استمرار جنایات آمریکا علیه غیرنظامیان سوری
جنگنده‌های ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا بار دیگر روستاهای اطراف رقه را هدف قرار دادند. گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه که نزدیک به معارضان است اعلام کرد جنگنده‌های آمریکا روستای «الباروده» واقع در 15 کیلومتری غرب رقه و 22 کیلومتری شرق «الطبقه» را هدف قرار دادند. در جریان این حملات 16 غیرنظامی کشته شدند. در میان افراد کشته شده یک مادر به همراه 5 فرزند و یک مرد به همراه همسرش و دخترش دیده می‌شوند. به گفته دیده‌بان، بیشتر افرادی که در این حمله کشته شدند از افرادی بودند که از شهر «السخنه» که در شرق حمص در اشغال داعش قرار دارد، گریخته بودند.
 


Page Generated in 0/0056 sec