نوبتگیری اینترنتی از مراکز درمانی اردبیل که در 2 سال اخیر با هدف بهبود کیفی خدمات درمانی اجرا شد، نهتنها رضایت شهروندان را به دنبال نداشته بلکه با گلهمندی تعداد کثیری همراه است. اغلب کافینتها در سطح شهر اردبیل شیوه درآمدزایی جدیدی یافتهاند. در پشت پیشخوان نوشته شده: «نوبتدهی اینترنتی بیمارستانها». طرح نوبتدهی با هدف کاهش بار مراجعه به مراکز درمانی و ساماندهی مراجعات از نزدیک به 2 سال قبل اجرا میشود. این طرح در وهله نخست این تصور را ایجاد میکرد که مراجعه به بیمارستانها و مراکز درمانی ساماندهی و منظم شده، از بار ترافیکی حضور مردم کاسته شده و کیفیت ویزیت را بهبود خواهد بخشید بهطوریکه مراجعه حضوری به مراکز درمانی و کلینیکها حذف و نوبتگیری اینترنتی الزامی شد اما با گذشت 2 سال اغلب شهروندان از روند نوبتگیری ابراز گلهمندی میکنند بهطوری که بررسیها نشان میدهد صرف نوبتدهی اینترنتی نتوانسته بار مراجعات را کاهش دهد و اهداف طرح را تأمین کند. یکی از شهروندان اردبیلی به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه نوبتدهی به سختی انجام میشود؛ در مقررات نوبتدهی زمان خاصی برای حضور در سایت و دریافت نوبت مشخص شده است. یعنی عملاً اگر در آن ساعت نوبت نگیرید مراجعه در ساعات دیگر بیفایده است. رحمان اسدی افزود: به دلیل ترافیک کاری برخی شهروندان نمیتوانند در یک ساعت خاص به سایت مراجعه کنند و از سویی بعد از مراجعه نیز متأسفانه به سرعت لیست ویزیت متخصصان تکمیل شده و نوبتگیری به روز دیگر موکول میشود. وی که برای دریافت ویزیت متخصص ریه به مدت 3 روز متوالی در ساعت خاص به سایت مراجعه کرده است، ادامه داد: در روند نوبتگیری نوشته شده که بدون کد رهگیری نمیتوان به پزشک مراجعه کرد. شهروند دیگری تأکید کرد: نوبتگیری اینترنتی به سختی انجام میشود و لیست بیماران یک پزشک به سرعت تکمیل میشود بهطوری که نمیتوان با همان بار اول مراجعه نوبت گرفت. ملکی اضافه کرد: برخی مواقع بیمار وضعیت نامناسب جسمی دارد و نمیتواند به دلیل هزینههای گزاف به مطب متخصص مراجعه کند. وی افزود: هر چند در طرح تحول نظام سلامت هزینههای درمانی کاهش یافته اما موضوع نوبتدهی به واقع مشکلاتی برای شهروندان اردبیلی به وجود آورده است. این شهروند معتقد است خود فرآیند دریافت نوبت از طریق سامانه اینترنتی برای برخی شهروندان بویژه ساکنان روستاها و مناطق محروم امکانپذیر نیست. به گفته ملکی این در حالی است که هر قدر هم مریض بدحال باشد با مراجعه حضوری پذیرفته نمیشود. اظهارات این شهروندان در وضعیتی است که به دلیل نیاز مبرم به دریافت نوبت اینترنتی کافینتها تجارت جدیدی را رقم زدهاند. در برخی کافینتها برای یک نوبتگیری تا
5 هزار تومان هزینه دریافت میشود. این در حالی است که هیچ تعرفه مشخصی در این باره وجود ندارد و شهروندان به ناچار هر رقم درخواستی را به کافینتها پرداخت میکنند. از سویی تلاش برای دریافت نوبت متخصص مراکز دولتی اغلب از سوی شهروندانی صورت میگیرد که توان پرداخت هزینه درمانی به مطبها را ندارند و به دنبال ویزیت در مراکز دولتی با هزینه کمتر هستند. در پاسخ به مطالبه شهروندان اردبیلی که سال گذشته نیز از طریق خبرگزاری مهر انعکاس یافت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان دلیل تأخیر در روند دریافت نوبت را افزایش بار مراجعات عنوان کرد. قدرت اخواناکبری تصریح کرد: تمام مراکز درمانی و بیمارستانی در سامانه نوبتگیری با یکدیگر ارتباط دارند به طوری که اگر در مرکزی نوبت ویزیت تکمیل شده بیمار میتواند به مرکزی دیگر مراجعه کند. وی افزود: ۲۰ درصد از نوبتگیری به صورت حضوری است و به دلیل بار مراجعات نمیتوان تا حداکثر ۳۰ درصد به نوبتگیری حضوری اضافه کرد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان تأکید کرد: علاوه بر این اگر فردی نیاز مبرم به ویزیت دارد با مراجعه به معاونت درمان میتواند خارج از نوبت، وقت ویزیت بگیرد که این مهم برای ویزیت در شرایط استثنایی پیشبینی شده است. اخواناکبری با اشاره به فعالیت 3 کلینیک درمانی افزود: تنها به کلینیک کوثر در ماه ۱۰ هزار بیمار مراجعه میکنند و این حجم تقاضا بیشک موجب میشود با ترافیک مراجعات مواجه شویم. وی با تأکید به روند رو به رشد مراجعات سرپایی به مراکز درمانی ادامه داد: ما در نظر داریم متخصصان اقماری را در چند مرکز فعال کنیم و از جمله در 2 کلینیک رویان و فردوس متخصص و فوقتخصص با تعرفه دولتی بیماران را ویزیت میکنند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همچنین به راهاندازی کلینیک تخصصی اشاره کرد و گفت: در آبان و آذر ماه نیز افزایش تعداد متخصصان درخواست شده و تلاش میکنیم بیشترین سهمیه را برای اردبیل دریافت کنیم. به گفته اخواناکبری بار مراجعه در برخی رشتهها از جمله ارتوپدی، قلب و ریه بیشتر است و تعداد فوقتخصص در این رشتهها متناسب با سهمیه اختصاصی به استان است.