دبیرکمیته شرکتهای سرمایهگذار در آزادراهها با بیان اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از پیمانکاران از روی ناچاری با وزارت راهوشهرسازی همکاری میکنند، اظهار داشت: اگر این پیمانکاران فعالیت خود را متوقف کنند، طلبکاران آنها بر سر پیمانکاران خواهند ریخت، بنابراین با وجود وضعیت بد مالی، چارهای جز ادامه همکاری با وزارت راهوشهرسازی ندارند. به گزارش نسیمآنلاین، دبیرکمیته شرکتهای سرمایهگذار در آزادراهها گفته پرداخت اوراق مشارکت، بابت بدهی به شرکتهای پیمانکاری تبعات زیادی را برای آنها به دنبال دارد. گفته میشود در حال حاضر، رقم طلب پیمانکاران، مشاوران و سازندگان از وزارت راه 10 هزار و 500 میلیارد تومان است. «خدایار خاشع» اذعان داشت پیمانکاران اوراق دریافتی را در صندوقهای سرمایهگذاری با نرخ 30 درصد تفاوت قیمت، تنزیل میکنند. به گفته وی، ارائه اوراق مشارکت به پیمانکاران، سبب شده تا آنها از وضعیت مالی خوبی برخوردار نباشند و اکنون نمیتوانند تعهدات خود را انجام دهند و همین امر سبب شده شرکتهای پیمانکاری مجبور به فروش ماشینآلات خود شوند. این دست اندرکار ساخت و توسعه آزادراهی گفت دولت باید فکری به حال این موضوع کند و اوراق مشارکت باید با حفظ ارزش به پیمانکاران پرداخت شود. خاشع با بیان اینکه دولت 2 مدل اوراق مشارکت به پیمانکاران میپردازد، گفت: نوع نخست آن اوراق خزانه است که در فرابورس قابلیت معامله داشته و با 10 درصد قیمت تنزیل میتوان آن را به فروش رساند. وی مدل دوم را اوراق مشارکت 4 ساله برشمرد که این مدل اوراق دستکم با 30 درصد تنزیل قابلیت نقد شوندگی دارد. دبیر کمیته شرکتهای سرمایهگذار در آزادراهها، در عین حال افزود: در حال حاضر، در بسیاری از کشورها یکی از راههای تامین منابع مالی طرحهای عمرانی ارائه اوراق مشارکت است. وی تنزیل دستکم 30 درصدی اوراق برای نقد کردن آنها را یکی از مضرات پرداخت اوراق از ناحیه وزارت راه به پیمانکاران دانست و بیان داشت: در حال حاضر نرخ سود بانکی 23 درصد بوده که به صورت ماهانه پرداخت میشود، حال آنکه نرخ سود اوراق 15 درصد بوده و بین 3 تا 6 ماهه پرداخت میشود. خاشع نتیجهگیری کرد که این عوامل سبب شده تا کسی اوراق مشارکت را به راحتی نخرد. خاشع افزود: دولت قول داده بود طلب پیمانکاران را بپردازد اما اکنون هم به ارائه اوراق متوسل شده هرچند اوراق هم کارکرد خود را از دست داده است.