گروه اجتماعی: معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران گفت: در سال گذشته بیش از
۹۱۰ میلیون بار مراجعه به مراکز درمانی داشتهایم که در حدود ۱۶ هزار پرونده تخلفات پزشکی برای این تعداد مراجعه تشکیل شده بود.
به گزارش مهر، دکتر علی فتاحی روز دوشنبه در نشست خبری به تشریح آخرین وضعیت پروندههای پزشکی در کشور پرداخت و افزود: شکایت از اقدامات درمانی در تمام دنیا وجود دارد، چون یک سری عوارض درمانی وجود دارد که از منظر بیمار، به عنوان قصور تلقی میشود. وی با اعلام اینکه ۳ درصد اقدامات درمانی در دنیا منجر به شکایت و تشکیل پرونده میشود، گفت: در ۱۰ سال گذشته این آمار در ایران ۶ هزارم درصد بوده است که البته استان به استان، متفاوت و متغیر است. فتاحی با اشاره به آمار مراجعات مردم به مراکز درمانی در سال گذشته که به ازای هر نفر 3/11 بار مراجعه اعم از بستری و سرپایی بوده است، ادامه داد: در سال گذشته ۹۱۰ میلیون بار مراجعه به مراکز درمانی داشتهایم که برای این تعداد خدمات، حدود ۱۶ هزار پرونده پزشکی تشکیل شده است. وی با اعلام اینکه شکایتهای درمانی در 3 مرجع دادسرای نظام پزشکی، دادسرای عمومی و انقلاب و سازمان تعزیرات حکومتی پروندهسازی میشود، افزود: حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مراجعان به هر 3 مرجع رفتهاند که اگر این مساله را در نظر بگیریم، تعداد پروندهها کمتر خواهد شد. فتاحی با اشاره به کاهش ۱۲ درصد آمار شکایتهای پزشکی در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ گفت: در سال گذشته تعزیرات حکومتی استان تهران در مجموع ۱۰ هزار پرونده در ارتباط با شکایتهای موادغذایی، دارویی، درمانی و... داشته است که نسبت به سال ۹۴ رشد ۳۳ درصدی را نشان میدهد اما رشد شکایت از مراکز درمانی صفر درصد بوده است. زیرا بیش از ۹۰ درصد شکایتها در تعزیرات استان تهران مربوط به مواد غذایی است. وی با اعلام اینکه در استان تهران طی سال گذشته ۱۲۰ میلیون بار مراجعه سرپایی و بستری داشتهایم، افزود: 5/1 میلیون بار آن مربوط به بستری است.
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران با اشاره به تشکیل ۹۰۰ پرونده پزشکی برای ۱۲۰ میلیون بار مراجعه به مراکز درمانی استان تهران در سال گذشته، گفت: این پروندهها در ۶۰ درصد موارد منجر به تبرئه شده است. وی با اعلام اینکه برای 5/1 میلیون بار بستری در تهران تنها ۴۰۰ شکایت داشتهایم، افزود: ۹۵ درصد موارد مربوط به پروندههای بیمارستانی اعم از دولتی و خصوصی میشود. فتاحی تاکید کرد: از تعداد 5/1 میلیون بار بستری فقط ۲۰ مورد از شکایتها مربوط به دریافت زیرمیزی بوده است.