گروه اقتصادی: روز گذشته و پس از 4سال وقتکشی وزارت صنعت، معدن و تجارت و کنار گذاشتن سامانه ایرانکد و شبنم، سامانه شناسه کالا، رونمایی و دستورالعمل مربوط به آن اعلام شد. به گزارش «وطن امروز»، یدالله صادقی، معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری به تشریح دستورالعملهای مربوط به این شناسه پرداخت و گفت: در راستای اجرای آییننامه ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که بر ایجاد شناسنامه، شناسه و کد رهگیری بر کالاهای هدف تأکید دارد، با تشکیل کارگروههای تخصصی، سامانه شناسه کالا ایجاد و راهاندازی شد. این سامانه به شفافسازی اسناد تجاری و همچنین کنترل قاچاق کالا به کشور کمک میکند. صادقی با بیان اینکه همه دستگاههای مرتبط با فرآیند تجارت کالا از تولید، حملونقل و انبارداری هرکدام مقررات خود را داشتند، گفت: بنابراین ما با بررسی همه این مقررات به یک دستورالعمل مشترک رسیدیم. وی خاطرنشان کرد: سیستم سامانه شناسه کالا که در مرکز تجارت الکترونیکی راهاندازی شده، این امکان را فراهم میکند که تاجر و بازرگان برای ورود کالای خود به سایت جامع تجارت وارد شده و نسبت به تولید شناسه کالا که در سیستم بارگذاری شده اقدام کند. سپس شناسه رهگیری روی این شناسهها پیادهسازی میشود که آن شناسه رهگیری امکان مناسبتری برای رصد و ممیزی تعداد و انواع کالاهایی که قبلا برای آن شناسه تولید شده در سطح بازار مشخص میکند و به دنبال آن امکان شناسایی کالاهایی را که به شکل قانونی در کشور تولید و عرضه شده و به شکل قانونی از مجاری گمرکی وارد شده، برای دستگاهها و بازرسان مختلف فراهم میکند. وی افزود: کالاهای هدف که باید شناسه کالا دریافت کنند، به 3 گروه تقسیم شدهاند که واردات برخی از این کالاها از 31 اردیبهشت امسال ملزم به شناسه کالا شده و برخی هم از 31 خرداد ملزم میشوند. سرجمع 1497 قلم کالا در این سامانه تعریف شده است.