printlogo


کد خبر: 176405تاریخ: 1396/3/11 00:00
خیز حشدالشعبی برای آزادسازی گذرگاه التنف
دونیم شدن داعش در عراق و سوریه

به‌رغم خط قرمز و حتی هشدارهای کاغذی که آمریکا برای ارتش سوریه و نیروهای مقاومت درباره پیشروی به سمت منطقه التنف مطرح کرده است اما پس از استقرار نیروهای حشدالشعبی (بسیج مردمی) عراق در مرزهای مشترک با سوریه، نیروهای وابسته به این گروه با حمایت ارتش سوریه قصد دارند این گذرگاه مرزی را از شورشیان معارض پس بگیرند. منابع میدانی اعلام کردند صحرای سوریه به سمت جنوب این کشور شاهد درگیری‌های گسترده‌ای میان گروه‌های تحت حمایت دمشق و تروریست‌ها بر سر سیطره بر گذرگاه مرزی التنف خواهد بود. این منابع به وبگاه خبری «العالم الجدید» عراق اعلام کردند گروه‌های تحت حمایت دمشق وابسته به نیروهای حشدالشعبی عراق هستند و قصد دارند به مرزهای اداری گذرگاه التنف به سمت جنوب سوریه نزدیک شوند. گروه‌های وابسته به حشدالشعبی عبارتند از کتائب الامام علی، کتائب ابوالفضل العباس و حزب‌الله عراق. به گفته این منابع،  این گروه‌های وابسته به حشدالشعبی سعی دارند راه خود را تغییر داده تا از مناطق تحت کنترل ارتش سوریه به گذرگاه التنف برسند. در این میان، گروه‌های تروریستی «جیش مغاویر الثوره و أسود الشرقیه» سعی دارند مانع از پیشروی گروه‌های عراقی به سمت مرزهای اداری گذرگاه التنف شوند و این مساله سبب شده این نیروها برای رسیدن به این گذرگاه به سمت شمال از منطقه «عقده الزرقا» مسیر خود را تغییر دهند. مناطق نزدیک به منطقه التنف از 14 ماه مه تاکنون شاهد درگیری‌های شدیدی بین عناصر داعش و عناصر «مغاویر الثوره»- که تحت حمایت نیروهای زمینی آمریکایی است- در صحرای حمیمه در رقابت با نیروهای ارتش سوریه و حمایت نیروهای حشدالشعبی عراق برای تسلط بر منطقه التنف بوده‌اند.
حفر خندق در مرزهای عراق و سوریه
نیروهای حشدالشعبی عراق برای تأمین امنیت مرز عراق و سوریه و جلوگیری از نفوذ تروریست‌های داعش کار حفر خندق و ایجاد موانع را آغاز کردند. ستاد تبلیغات جنگ نیروهای بسیج مردمی، چهارشنبه اعلام کرد یگان مهندسی نظامی وابسته به حشدالشعبی، حفر خندق و ایجاد سنگر بین مرزهای عراق و سوریه را از روستای ابوجریس در غرب سنجار آغاز کرده‌اند. این ستاد افزود: این خندق‌ها و خاکریزها به سمت روستاهای جنوبی مجاور نوار مرزی ادامه خواهد یافت. رسیدن نیروهای حشدالشعبی به مرزهای عراق و سوریه نقطه عطف مهمی در مبارزه با گروه تروریستی داعش به شمار می‌رود. این پیشروی‌های بزرگ میدانی فشار را بیش از پیش بر تروریست‌ها وارد و خطوط امداد و پشتیبانی آنها را از سمت سوریه قطع کرده و آنها را در زاویه‌ای تنگ در محاصره قرار داده است. حیدر العبادی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق این پیروزی‌های جدید را دستاوردی بزرگ و گامی مهم برای اعلام پیروزی نهایی برشمرد. العبادی به ایجاد گذرگاه‌های امن برای شهروندان جهت ترک مناطق جنگی در غرب موصل اشاره کرد و گفت: طرحی با نظارت فرمانده کل نیروهای مسلح و هماهنگی حشدالشعبی برای تأمین مرزهای عراق با سوریه ایجاد شده است. براین اساس، از نظر میدانی نیز نیروهای بسیج مردمی پاکسازی مرز و مناطق آزاد شده مجاور آن را آغاز کرده‌اند به طوری که یگان‌های مهندسی به حفر خندق و ایجاد سنگر و خاکریز در مرز عراق و سوریه روی آورده‌اند. فرماندهان میدانی حشدالشعبی تاکید کردند عملیات ایجاد امنیت و پاکسازی این مناطق از نوار مرزی آغاز می‌شود و تا شهرستان القائم در استان الانبار ادامه می‌یابد. ابو مهدی المهندس، معاون فرمانده نیروهای بسیج مردمی عراق نیز گفت: «امروز ما به مناطق مهمی رسیده‌ایم و در حال حاضر به بالاترین نقطه مرزی بین عراق و سوریه از سنجار به سمت جنوب پیشروی می‌کنیم. نیروهای امنیتی و پلیس مرزها و ارتش عراق ان‌شاء‌الله پس از ما به این مناطق می‌آیند تا از این مناطق آزاد شده محافظت کنند».‌
احتمال ایجاد مناطق امن در مرز اردن
اخیرا در رسانه‌ها خبرهایی درباره مذاکرات آمریکا و روسیه منتشر شده که حول محور ایجاد منطقه امن در جنوب سوریه و مرزهای مشترک این کشور با اردن است. منطقه‌ای که از قنیطره در جولان تا درعا و ریف سویدا امتداد دارد و به التنف می‌رسد؛ هر چند احتمالا دمشق نیز با گذرگاه مرزی نصیب به صورت نمادین موافقت کند. سمیح المعایطه، وزیر اطلاع‌رسانی پیشین اردن در این زمینه گفت ایده ایجاد منطقه امن اساسا مبتنی بر عدم ورود به خاک سوریه و اتخاذ تدابیری است که در راستای حمایت عمق این کشور از خطر گروه‌های تروریستی حاضر در جنوب سوریه بوده است.
آمریکا در حال تجهیز تروریست‌های سوریه است
تروریست‌های تحت حمایت غرب در سوریه از دریافت تسلیحات نظامی بیشتری از سوی آمریکا و متحدانش با هدف مقابله با پیشروی نیروهای ارتش سوریه و مقاومت در جنوب شرق سوریه خبر دادند.
به گزارش رویترز، شبه‌نظامیان زیرمجموعه القاعده که مدت‌هاست توسط نظامیان آمریکایی و انگلیسی در اردن و مرزهای جنوبی سوریه تعلیم می‌بینند ادعا کردند نیروهای متحد بشار اسد قصد دارند یک مسیر انتقال و عرضه تسلیحات و تجهیزات را بین عراق و سوریه در مناطق جنوب شرق سوریه ایجاد کنند. این در حالی است که خود این تروریست‌ها اعلام کرده‌اند از طریق دو کانال جداگانه کمک‌های نظامی جدیدی دریافت کرده‌اند؛ برنامه مورد حمایت سازمان سیا و همین طور از طریق متحدان منطقه‌ای آمریکا از جمله اردن و عربستان سعودی. «طلاس سلامه» از فرماندهان این گروه گفت: «حمایت‌ها افزایش یافته است. راهی وجود ندارد که به آنها اجازه دهیم یک بزرگراه بین بغداد و دمشق ایجاد کنند». به گفته یکی دیگر از فرماندهان معارض تحت حمایت آمریکا  بخش مهمی از مهمات و تسلیحات نظامی وارد یک پایگاه هوایی در نزدیکی مرز عراق شده است که شامل خودروهای نظامی سنگین، موشک‌های تاو و خودروهای زرهی بوده است. چندین گروه معارض سوری که با حمایت آمریکا و انگلیس و تحت پرچم گروه تروریستی ارتش آزاد (القاعده) با داعش می‌جنگند، قصد تقویت موقعیت خود در منطقه بادیه را دارند و جنگنده‌های آمریکایی نیز 18 ماه مه‌ مواضع نیروهای مردمی سوریه در این منطقه را بمباران کردند. در مقابل دمشق اعلام کرده است صحرای بادیه و استان دیرالزور اولویت‌های اصلی عملیات نیروهای ارتش خواهد بود.
 

روسیه: آمریکا با تروریسم مبارزه نمی‌کند
وزارت خارجه روسیه حملات ائتلاف آمریکایی در سوریه را بی‌ارتباط با ادعای مبارزه با تروریسم خوانده و آن را تنها باعث بحرانی‌تر شدن اوضاع این کشور دانست. طی هفته اخیر جنگنده‌های آمریکایی به بهانه مقابله با داعش حجم حملات هوایی خود را در مناطق مختلف سوریه بویژه رقه افزایش داده‌اند که بر اثر آن بیش از 200 شهروند غیرنظامی سوری قربانی شده‌اند.


Page Generated in 0/0057 sec