printlogo


کد خبر: 176406تاریخ: 1396/3/11 00:00
100 نفر در انفجار کابل کشته و 400 تن زخمی شدند
داعش مسؤول چهارشنبه خونین افغانستان

انفجار شدیدی صبح چهارشنبه مرکز شهر کابل در نزدیکی محل سفارتخانه‌های خارجی را لرزاند. این حمله طبق اعلام وزارت بهداشت افغانستان، دست‌کم 100 کشته و بیش از
400 زخمی بر جای گذاشته است. به گزارش منابع رسانه‌ای، محل وقوع این انفجار در منطقه وزیر اکبرخان کابل، محل استقرار کاخ ریاست‌جمهوری و شماری از سفارتخانه‌های خارجی است. شدت انفجار به حدی بالا بوده است که چندین دستگاه خودرو منهدم شدند و همچنین به ساختمان‌هایی که در ده‌ها متری محل انفجار قرار داشتند، خسارت‌هایی وارد شد. پس از انفجار دود غلیظی به هوا برخاست.  برخی منابع خبری، محل انفجار را نقطه‌ای در نزدیکی سفارت آلمان و علت انفجار را عملیات انتحاری گزارش دادند. براساس گزارش خبرگزاری رویترز، انفجار در منطقه‌ای روی داده که سفارتخانه‌های فرانسه، آلمان، ژاپن، چین، ترکیه، هند، ایران، انگلیس، کاخ ریاست‌جمهوری و وزارت خارجه افغانستان در آن واقع شده‌ است. وزیر امور اروپایی فرانسه نیز اعلام کرد، این انفجار ساختمان سفارت‌های آلمان و فرانسه را دچار خسارت‌ کرد اما اطلاعاتی مبنی بر آسیب دیدن اتباع فرانسوی و آلمانی در این حمله وجود ندارد. سفارت ژاپن نیز از خسارت‌هایی در ساختمان این سفارتخانه و زخمی شدن 2 کارمندش خبر داد. اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان در بیانیه‌ای این حمله را بشدت محکوم کرد و به مسؤولان دولتی دستور داد به زخمی‌های حادثه رسیدگی کنند. در بیانیه دفتر رئیس‌جمهوری افغانستان آمده است: «گروه‌های تروریستی که با شعار اسلام، دست به کشتار بی‌رحمانه مردم و جنایت جنگی می‌زنند، هیچ آگاهی از آموزه‌های دینی ندارند.» هنوز هیچ فرد یا گروهی مسؤولیت این انفجار را برعهده نگرفته و مشخص نیست هدف اصلی انفجار چه بوده است. معمولا گروه طالبان مسؤول اینگونه حملات در افغانستان شناخته می‌شود. با این همه، پس از وقوع انفجار دیروز، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد این گروه هیچ دخالتی در این انفجار نداشته است. سخنگوی طالبان همچنین این دست حملات را که «بدون هیچ هدفی تنها به غیرنظامیان آسیب می‌زند» محکوم کرد. علاوه بر طالبان، داعش نیز در افغانستان دست به عملیات‌های تروریستی می‌زند. اوایل ماه مه داعش با حمله به سربازان خارجی مستقر در افغانستان، دست‌کم 8 نفر را کشت.
خسارت  به سفارت ایران و دفتر صداوسیما
انفجار تانکر حامل مواد منفجره قوی در خیابان وزیر اکبرخان و در فاصله‌ای نزدیک از سفارت آلمان و چهارراه زنبق (تقاطع خیابان وزیر اکبرخان و صلح)‌ رخ داد که محل استقرار ساختمان‌های مهم حکومتی افغانستان مانند ریاست‌جمهوری، وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی و نیز سفارتخانه‌های امارات، ترکیه، اندونزی، فرانسه و ایران بوده است. انفجار مهیب صبح دیروز در منطقه دیپلمات‌نشین کابل به حدی قوی بود که بسیاری ساختما‌ن‌های اطراف از جمله ساختمان سفارتخانه‌های مزبور و همچنین دفتر خبرگزاری صداوسیما نیز آسیب دیدند. تسنیم با انتشار تصاویری گزارش داده است سقف‌های کاذب و شیشه‌های پنجره‌‌های ساختمان سفارت ایران تخریب شده و به تاسیسات و وسایل خسارات جدی وارد آمده است.(عکس‌های بالا سمت چپ) البته از آنجا که انفجار مزبور پیش از ساعت گشایش سفارت کشورمان در ماه مبارک رمضان یعنی 9 صبح رخ داد، تنها 2 نفر از حاضران در سفارت جراحت سطحی برداشته‌اند. همچنین حجم آسیب دفتر خبرگزاری صداوسیما در کابل به خاطر نزدیکی به محل وقوع انفجار بیشتر بوده است.
 


Page Generated in 0/0037 sec