printlogo


کد خبر: 176409تاریخ: 1396/3/11 00:00
سقوط سعودی

نمایش تبلیغاتی بی‌نتیجه
بن سلمان در کرملین
دیدار محمد بن سلمان، پسر شاه سعودی از کرملین به یک ملاقات تشریفاتی بی‌نتیجه بدل شد. با وجود سخنان مثبت رئیس‌جمهور روسیه و جانشین ولیعهد عربستان در دیدار روز سه‌شنبه  مسکو، نه تنها گشایشی در هیچ یک از اختلاف‌نظرهای 2 طرف درباره سوریه و ایران حاصل نشد بلکه بن سلمان حتی نتوانست در بحران رو به تزاید سعودی‌ها با قطر که حالا شریک نفتی و گازی روس‌ها محسوب می‌شود، امتیازی برای ریاض به ارمغان آورد. حتی به نوشته روزنامه مجازی روسی «آر‌ب‌کا» با آنکه ولادیمیر پوتین در کرملین وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان و هیات همراهش را با رویی گشاده و جملاتی امیدوارکننده درباره لزوم بهبود روابط 2 کشور به حضور پذیرفت اما نباید انتظار بهبود روابط و گسترش همکاری‌ها بین 2 کشور را داشت، چرا که اساسا برای ریاض روابط با واشنگتن در اولویت قرار دارد. تنها مقایسه حجم مبادلات بازرگانی ناچیز 124 میلیون دلاری روسیه و عربستان در نیمه نخست سال 2017 با مبادلات سالانه دست‌کم 200 میلیارد دلاری آمریکا با عربستان – تازه به استثنای قرارداد نظامی 500 میلیارد دلاری اخیر بین 2 طرف- نشان می‌دهد بن سلمان تنها به مسکو رفته بود تا وانمود کند آمریکا حاکم مطلق حجاز نیست. البته دیدار  وزیر دفاع جنگ‌طلب و جاه‌طلب سعودی با پوتین یک دلیل مهم دیگر هم داشت و آن تلاش برای تاثیرگذاری بر روند حل و فصل مناقشه سوریه میان آمریکا و روسیه بود اما از آنجا که عربستان از آغاز مناقشه نظامی در سوریه، تاکید خود را بر ضرورت سرنگونی دولت بشار اسد قرار داده، عملا جریان فعلی امور در شام برایش شکست محسوب می‌شود و تنها می‌تواند به تلاش برای کسب امتیازاتی ناچیز خوش باشد. به همین دلیل به گفته «ولادیمیر ساژین» کارشناس ارشد موسسه شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه، از آنجا که ایران یکی از متحدان اصلی روسیه در مبارزه با تروریسم محسوب می‌شود، حتی نمایش ظاهرا مثبت بن سلمان در کرملین نیز نمی‌تواند خللی در اتحاد برای آزادی سوریه میان مسکو و تهران به وجود آورد.

بیش از 80 مزدور سعودی در صنعا هلاک شدند
جنگ مزدوران عربستان و امارات در عدن
بزرگ‌ترین شهر جنوبی یمن در حالی شاهد جنگ مزدوران سعودی  با یکدیگر در فرودگاه بین‌المللی بندر عدن بود که در استان صنعا، پایتخت این کشور در شمال طی یک هفته گذشته 80 مزدور وابسته به عربستان کشته شده‌اند. به گزارش خبرگزاری یمن «سبأ»، در این مدت طی عملیات‌های متعدد ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در شهرستان «نهم» واقع در شمال شرق صنعا ضربات شدیدی به تیپ‌های ۳۱۰، ۱۴۱ و ۷۲ وابسته به سعودی‌ها در این منطقه وارد آورده به طوری که دست‌کم ۸۰ مزدور به هلاکت رسیده و بیش از ۱۲۰ نفر زخمی شده‌اند. از طرف دیگر دیروز درگیری سنگینی میان نیروهای فرمانده «صالح العمیری ابوقحطان» و نیروهای فرمانده دیگری به نام «الخضر کرده» که هر دو جزو گروه‌های مزدور سعودی و امارات هستند  بر سر فرودگاه بین‌المللی عدن رخ داده که طی آن دسته اول با بالگردهای آپاچی و جنگنده‌هایی که از آنها حمایت می‌کردند چندین پایگاه در اطراف فرودگاه را هدف قرار دادند و دسته دوم مستقر در فرودگاه با ضدهوایی تلاش کردند این هواپیماها را ساقط کنند.

میانجیگری عمان برای احیای مذاکرات صلح یمن
منابع یمنی از میانجیگری جدید مسقط بین طرف‌های درگیر یعنی دولت مستعفی و فراری عبد ربه منصور هادی و جنبش انصارالله درباره طرح سازمان ملل برای ازسرگیری مذاکرات خبر دادند. اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن طی سفر اخیر خود به منطقه طرح‌هایی را ارائه کرد که شامل تدابیر مربوط به اعتمادسازی متقابل مثل تحویل بندر الحدیده به یک گروه بی‌طرف و بازگشایی فرودگاه صنعا و پرداخت حقوق کارمندان است. یک منبع یمنی گفت اختلاف درباره الحدیده بر سر هویت طرفی است که اداره بندر را برعهده خواهد گرفت.
 


Page Generated in 0/0051 sec