printlogo


کد خبر: 176410تاریخ: 1396/3/11 00:00
چهارگوشه

روزنامه قطری خطاب به سعودی‌ها:
هر طور می‌خواهید زوزه بکشید!
در اوج تنش‌های سیاسی و رسانه‌ای قطر و عربستان، انتشار مطلبی بسیار تند و انتقاد‌آمیز در روزنامه الرایه قطر خطاب به سعودی‌ها، آنها را بشدت عصبانی کرده و موجب شده سیلی از اتهام‌زنی را علیه دوحه به راه اندازند. روزنامه الرایه سریال واکنش به حملات روزنامه‌های سعودی به شیخ تمیم، امیر قطر را کامل کرده و امارات را نیز در کنار عربستان به در پیش گرفتن مشی تعصب قبیله‌ای متهم کرده است. این روزنامه سه‌شنبه چنین تیتری را روی جلد خود برد: «هرطور می‌خواهید زوزه بکشید و پارس کنید، قطر اصول خود را تغییر نخواهد داد». سردبیر الرایه در سرمقاله مربوطه نوشت: «بازی‌های ناکام و تلاش‌های بچگانه و بی‌ارزش شهروندان عرب را فریب نمی‌دهد، سقوط شما رسانه‌های جیره‌خوار بر روابط خلیجی ما تاثیر نخواهد گذاشت، تحریم و پستی و دشمنی ‌ورزیدن سیاست ما نیست. آیا پیام را گرفتید؟ با برخی دولت‌ها [اشاره به اسرائیل] پنهانی ارتباط و با آنان روابط گرمی دارید و در ظاهر با آنان دشمنی می‌ورزید، قطر قیمومت هیچ کسی را نمی‌خواهد و چیزی را بر منافع برادران‌مان ترجیح نمی‌دهیم».

دیدار 3 عالم برجسته  با شیخ عیسی قاسم
عبدالله الغریفی، شیخ محمد صنقور و شیخ محمد صالح الربیعی، از علمای برجسته بحرینی، سه‌شنبه‌شب با حضور در منزل شیخ عیسی قاسم، رهبر معنوی شیعیان بحرین در منطقه الدراز، با ایشان دیدار کردند. پایگاه الوسط با اعلام این خبر، نوشت که علمای بحرینی به منظور اطمینان یافتن از سلامتی شیخ عیسی قاسم با وی دیدار کردند. این علمای بحرینی اعلام کردند که شیخ عیسی قاسم در سلامتی کامل به‌سر می‌برد. مزدوران آل‌خلیفه چندی پیش ضمن سرکوب مدافعان شیخ عیسی قاسم، این روحانی مبارز را تحت اقامت اجباری قرار دادند.

حضور تروریست‌های سعودی  در فیلیپین
یک منبع اطلاعاتی فیلیپین از حضور تروریست‌هایی از اتباع کشورهای منطقه از جمله عربستان‌سعودی در بین تروریست‌های گروه مائوته مرتبط با داعش در فیلیپین خبر داد. این منبع به شبکه تلویزیونی «جی‌ام‌آ» گفت از 400 تا 500 عنصر گروه تروریستی مائوته مرتبط با داعش که از هفته گذشته شهر مراوی در جزیره میندانائو را تصرف کرده‌اند حدود 40 تن از آنها از اتباع کشورهای عربستان، اندونزی، مالزی، ترکیه، هند، چچن، یمن و مراکش هستند.  همزمان ارتش فیلیپین دیروز اعلام کرد 90 درصد از شهر مراوی را از وجود تروریست‌هلای مائوته پاکسازی کرده است.

دست رد ناتو به سینه اردوغان
روزنامه آلمانی دی‌ولت گزارش داد، اعضای ناتو با رد درخواست رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه خاطرنشان کردند که حاضر به برگزاری نشست سال ۲۰۱۸ در آنکارا نیستند. پیش‌فرض دولت ترکیه بر این اساس بود که این دعوت پذیرفته شده است اما اعضای ناتو به صراحت عدم رضایت خود را اعلام کردند. این روزنامه آلمانی همچنین نوشت: تصمیم ناتو مبنی بر رد درخواست اردوغان تصمیمی جنجالی بوده و یک شکست برای وی به شمار می‌آید.

برگزاری نخستین اجلاس وحدت اسلامی اروپا
نخستین اجلاس وحدت اسلامی اروپا این هفته با حضور بیش از یکصد تن از عالمان و اندیشمندان شیعه و سنی از کشورهای مختلف اروپایی در شهر کپنهاگ، پایتخت دانمارک با پیام همزیستی مسالمت‌آمیز انسان‌ها برگزار شد. به گزارش اداره‌ کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، موضوع این نشست بررسی مساله رشد فزاینده تکفیر و افراط‌گرایی بود که با عملیات خشونت‌بار گروه‌های تکفیری در اروپا موجب نگرانی جوامع اروپایی حتی مسلمانان شده است. علمای اسلامی از 2 جامعه بزرگ شیعه و سنی اروپا در این نشست با تأمل و نگرش در حوزه فکر و فرهنگ تکفیر در عالم اسلامی به گفت‌وگو پرداختند. سخنرانان و اندیشمندان در این اجلاس پشتوانه جریان تکفیری را بشدت مشکوک و با حمایت قدرت‌های بزرگ و سازماندهی کانون‌های پول و فساد دانسته و از آن ابراز تنفر و انزجار کردند.


Page Generated in 0/0052 sec