printlogo


کد خبر: 176418تاریخ: 1396/3/11 00:00
بیانیه شورای نگهبان درباره انتخابات ریاست‌جمهوری

شورای نگهبان با انتشار بیانیه‌ای ضمن تایید صحت انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، گزارشی از رسیدگی به تخلفات و شکایات کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری ارائه کرد.
در بیانیه شورای نگهبان با تشریح اقدامات انجام گرفته در راستای صیانت از آرای مردم از تیرماه 95 تا به امروز، به رسیدگی به شکایات و گزارش‌ها اشاره شده و آمده است: گزارش‌های واصله در روز رأی‌گیری و روزهای بعد از آن حاکی از بروز تخلفات انتخاباتی در روند برگزاری انتخابات بود که با هدایت ناظران مستقر در شعب حتی‌المقدور تلاش شد نسبت به رفع اشکالات و جلوگیری از استمرار تخلفات اقدام سریع و بموقع به عمل ‌آید و در جهت اجرای این وظیفه قانونی متخلفان به قوه‌قضائیه معرفی شدند.
این بیانیه می‌افزاید: با این حال در فرصت قانونی باقیمانده کارشناسان شورای نگهبان با پالایش و دسته‌بندی گزارش‌های دریافتی از تخلفات تلاش کردند تصویری واقعی از روند برگزاری انتخابات و تخلفات مرتبط با آن را به اعضای محترم شورای نگهبان ارائه دهند.
شورای نگهبان محورهای مهم مورد شکایت و ادعای نامزدها را کمبود تعرفه، تاخیر در شروع رأی‌گیری، اخلال در روند رای‌گیری به دلیل توقف یا کندی دستگاه احراز هویت، عدم صدور کارت نماینده نامزدها، عدم رعایت بی‌طرفی در آگهی کردن اسامی نامزدها، تعطیلی زودهنگام شعب، تبلیغ به نفع نامزدها، استفاده از امکانات دولتی، جانبداری و دخالت برخی مقامات در امر انتخابات، تطمیع، تهدید، خرید و فروش آرا، مخدوش بودن تعرفه‌ها در برخی صندوق‌ها (بدون مهر بودن تعرفه‌ها، عدم درج مشخصات رای‌دهنده یا فقدان اثر انگشت و...) و ممانعت از حضور نماینده نامزدها در شعب و... عنوان کرد و افزود: شورای نگهبان بعد از بررسی این گزارش‌ها و شکایات به این نتیجه رسید در برخی موارد وقوع تخلفات یا جرائم در برخی موارد از بندهای مورد شکایت محرز است و وقوع تخلفاتی به اثبات رسیده است و لذا علاوه بر اقدامات و پیگیری‌های قضایی قبلی، در موارد اخیر نیز به منظور برخورد با متخلفان مراتب جهت رسیدگی قضایی به قوه‌قضائیه ارسال خواهد شد.
این بیانیه می‌افزاید: اکنون پس از بررسی موارد فوق در جلسات شورای نگهبان و توجه به شکایات مطروحه، این شورا در مجموع صحت انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری را اعلام می‌کند. امیدواریم رسیدگی قاطع، دقیق، سریع و عادلانه به تخلفات ارسالی به قوه‌قضائیه به گونه‌ای باشد که در آینده شاهد چنین رفتارهایی در نمایش اقتدار مردم عزیز و شریف ایران اسلامی نباشیم.
شورای نگهبان ضمن تشکر و قدردانی از هدایت‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری مدظله‌العالی، در مقاطع مختلف جهت برگزاری انتخاباتی پرشور، گسترده و سالم، تصریح کرد: همچنین از همه مدیران، کارشناسان و هیات‌های اجرایی وزارت کشور و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط و رسانه‌های گروهی بویژه صداوسیما و نیز از همه اعضای هیات‌های نظارت و ناظران شورای نگهبان تشکر و قدردانی می‌شود. از همه نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی که در امن برگزار شدن انتخابات تلاش‌های جهادی و موثری داشته‌اند نیز تشکر و قدردانی می‌شود.

حجت‌الاسلام رئیسی: شورای نگهبان را فصل‌الخطاب می‌دانم
حجت‌الاسلام رئیسی در واکنش به تایید صحت انتخابات تصریح کرد: اینجانب نظر شورای محترم نگهبان درباره انتخابات را فصل‌الخطاب می‌دانم. نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری پس از تایید صحت انتخابات ریاست‌جمهوری در اینستاگرامش نوشت: اینجانب نظر شورای محترم نگهبان، درباره انتخابات را فصل‌الخطاب می‌دانم و امیدوارم قوه‌قضائیه به تخلفات اعلامی از سوی آن شورا به طور جدی رسیدگی کند.
 


Page Generated in 0/0050 sec