printlogo


کد خبر: 176435تاریخ: 1396/3/16 00:00
دیپلماسی

ملک سلمان جای صدام نشسته است
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ملک سلمان جای صدام نشسته و در هوس بلعیدن بحرین و قطر است؛ این افکار جاهلی و عقب‌مانده توسط آمریکا و اسرائیل دامن زده می‌شود. محسن رضایی در واکنش به قطع روابط عربستان و چند کشور دیگر عربی با قطر، با انتشار پستی در اینستاگرام نوشت: «عربستان قصد دارد بعد از بحرین، قطر را نیز کاملا تحت قیمومت خود درآورد. به یاد دارم که صدام در حمله به کویت می‌گفت چرا باید امت عربی پراکنده باشد؛ جهان عرب باید به 2 یا 3 کشور تبدیل شود تا با ترک و فارس مقابله کند.
بهانه او در حمله به کویت، تشکیل امت عربی بود. بعد از صدام، داعش ایده یکی شدن عراق و سوریه را مطرح کرده و امروز ملک سلمان جای صدام نشسته و در هوس بلعیدن بحرین و قطر است. این افکار جاهلی و عقب‌مانده توسط آمریکا و اسرائیل دامن زده می‌شود تا هیچ‌گاه صلح و برادری در منطقه شکل نگیرد. رهبر معظم انقلاب فرمودند مسائل اختلافی باید از طریق گفت‌وگو حل شود، ولی آل سعود جز به خونریزی نمی‌اندیشد».

واکنش ایران به قطع رابطه چند کشور عربی با قطر

وزارت امور خارجه ایران به اختلافات قطر و عربستان واکنش نشان داده و خواستار گفت‌وگوهای صریح و شفاف آنها با یکدیگر شد. بهرام قاسمی با اشاره به تنش‌های به‌وجود آمده میان برخی همسایگان جنوبی در خلیج‌فارس گفت: جمهوری اسلامی ایران با ابراز نگرانی از تحولات اخیر در روابط برخی کشورهای همسایه جنوبی خود در خلیج‌فارس و اظهار امیدواری نسبت به حل و فصل آن، بر نکات زیر به‌عنوان مواضع ثابت و اصولی خود تاکید می‌کند:
- افزایش تنش در روابط میان دولت‌های همجوار در شرایطی که منطقه و جهان همچنان از تبعات گسترده بحران تروریسم و افراط‌گرایی و تداوم اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی رنج می‌برد، به سود هیچ یک از دولت‌ها و ملت‌های منطقه نبوده و مصالح همگان را تهدید می‌کند. جمهوری اسلامی ایران از همه همسایگان درگیر در اختلافات جاری در جنوب خلیج‌فارس می‌خواهد با عبرت‌آموزی از تجارب تلخ منطقه، دوری از احساسات و رجوع به عقلانیت و تدبیر، ضمن حداکثر خویشتنداری، در جهت کاهش تنش و بازگشت به آرامش حرکت کنند.
- راه‌حل اختلافات میان کشورهای منطقه و از جمله اختلاف فعلی میان 3 دولت همسایه قطر با این کشور، تنها از طریق روش‌های سیاسی و مسالمت‌آمیز و گفت‌وگوهای شفاف و صریح میان طرفین امکانپذیر است.
- استفاده ابزاری از تحریم در جهان بهم پیوسته کنونی ضمن ناکارآمدی، امری مذموم، مردود و غیرقابل پذیرش است.

تداوم حمایت ایران از مقاومت و مردم فلسطین

دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین می‌گوید جمهوری اسلامی ایران برای حمایت‌های خود از مقاومت و مردم مظلوم فلسطین قویاً ادامه خواهد داد. حسین امیرعبداللهیان، نشست اخیر عوامل رژیم اشغالگر قدس در نزدیکی میدان البراق در قدس قدیمی را محکوم و اضافه کرد: در پی سفر اخیر رئیس‌جمهور آمریکا به سرزمین فلسطین اشغالی و در آستانه پنجاهمین سالگرد اشغال بخش شرقی قدس شریف، رژیم نامشروع اسرائیلی تلاش‌های گستاخانه‌ای را در راستای یهودی و صهیونیستی‌سازی قدس شریف آغاز کرده است. وی با تقبیح تلاش معدودی از کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با رژیم تروریست‌پرور صهیونیستی تأکید کرد: تنها از مسیر استمرار مقاومت، وحدت گروه‌های فلسطینی و پایداری ملت فلسطین و با حمایت کشورها و مردم مسلمان منطقه و وجدان‌های آگاه بشری می‌توان به آزادی فلسطین دست یافت؛ امر مهمی که با توکل بر خدای سبحان تحقق یافتنی است. دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برای حمایت‌های خود از مقاومت و مردم مظلوم فلسطین قویا ادامه خواهد داد.


Page Generated in 0/0053 sec