printlogo


کد خبر: 176495تاریخ: 1396/3/17 00:00
روزانه یک نیروی خدماتی در 5 مدرسه فعالیت می‌کند
سونامی کمبود نیروی خدماتی در مدارس
درخواست آموزش‌وپرورش از مردم برای تأمین هزینه!

گروه اجتماعی: کمبود نیروی خدماتی در مدارس مختلف کشور به یکی از دغدغه‌های مدیران مدارس تبدیل شده است و هر روز صدای اعتراض آنها به گوش می‌رسد؛ به عنوان مثال در استان یزد یک نیروی خدماتی در 5 مدرسه فعالیت می‌کند.
به گزارش فارس، تأمین نیروی انسانی برای دستگاه‌های مختلف اجرایی و به‌کارگیری مطلوب نیروهای کارآمد از نیازهای اجتناب‌ناپذیر وزارتخانه‌ها و دیگر سازمان‌های کشور است. در این راستا، وزارت آموزش‌وپرورش نیز از این قاعده مستثنا نبوده و با توجه به بازنشسته شدن هر ساله نیروها در بخش‌های آموزشی و خدماتی، مرتفع کردن خلأ نیروی انسانی مورد نیاز از دغدغه‌های مسؤولان ارشد این وزارتخانه عریض و طویل است. یکی از بخش‌هایی که کمبود نیرو در آن کاملا مشهود است، بخش خدمات در مدارس کشور است.  نمونه بارز این کمبود و نقصان، کمبود نیروی خدماتی در مدارس و آموزش‌وپرورش استان‌های مختلف مانند یزد، قم، قزوین، اصفهان و آذربایجان شرقی است. به طوری که در استان قزوین کمبود 850 نیروی خدماتی برای ارائه خدمات در مدارس وجود دارد و بر اساس اظهارات یکی از افراد مرتبط، این مشکل 4 سال است وجود دارد و به‌رغم پیگیری‌های مستمر، وزارت آموزش‌وپرورش عدم موافقت دولت را عامل تأمین نشدن نیروی خدماتی عنوان می‌کند.
درخواست از مردم برای تأمین هزینه
البته این پایان ماجرا نیست؛ بر اساس اظهارات این فرد مطلع، آموزش‌وپرورش و به طور خاص امور اداری و تشکیلات این وزارتخانه به استان‌ها به صورت شفاهی اعلام کرده است این خلأ نیروی خدماتی را با کمک مردم جبران کنند.
آموزش‌وپرورش در این راستا به برخی مدیران مدارس در استان قزوین اعلام کرده است در انجمن‌های اولیا و مربیان به مردم اعلام کنند «کمبود نیروی خدماتی در مدارس جدی است و آموزش‌وپرورش توان تأمین نیرو را ندارد و مردم برای تأمین نیروی خدماتی به صورت مشارکت در پرداخت حقوق ماهانه این نیروها اقدام کنند تا از طریق جذب نیروی شرکتی به صورت روزانه یا ساعتی، امر نظافت مدارس سامان یابد». براساس این گزارش، خبرهایی مبنی بر کمبود 1250 نفری نیروی خدماتی در استان اصفهان و 1100 نفر در استان آذربایجان شرقی شنیده می‌شود و این در شرایطی است که این وضعیت 4 سال است وجود دارد و به‌رغم مکاتبات با مسؤولان وزارتخانه‌ و نمایندگان مجلس، هنوز این نیاز مرتفع نشده است.
کمبود 800 نیروی خدماتی
در استان یزد نیز کمبود نیروی خدماتی کاملا مشهود است به طوری که بنا بر اظهارات یکی از مقامات مسؤول، در مجموع آموزش‌وپرورش استان یزد به 800 نیروی خدماتی نیاز دارد و کمبود این نیروها در مدارس استان، به حدی بغرنج شده است که مسؤولان آموزش‌وپرورش استان یزد مجبور به به‌کارگیری یک نیروی خدماتی برای 5 مدرسه شده‌اند!
این مقام مسؤول در توضیح چگونگی فعالیت یک نیروی خدماتی در 5 مدرسه می‌گوید: شرایط کار یک نیروی خدماتی در 5 مدرسه به این شکل است که این نیرو مجبور است ساعت کاری خود را طوری زمان‌بندی کند که برای هر مدرسه یک ساعت را به امر خدمات‌رسانی اختصاص دهد.
بنا به گفته این مسؤول دستگاه تعلیم و تربیت، این شرایط نامطلوب در حالی اتفاق افتاده است که بارها در طول سال‌های گذشته نسبت به تأمین نیروی انسانی در بخش خدمات در آموزش‌وپرورش استان یزد با مسؤولان مربوط مکاتبه شده است اما مسؤولان دلیل عدم تأمین این نیاز را عدم صدور مجوز از سوی دولت عنوان می‌کنند و آخرین وعده آنها مبنی بر تامین نیروی لازم، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بوده است. سونامی کمبود نیروی خدماتی در مدارس کشور همه‌گیر شده است و «هر دم از این باغ بری می‌رسد» و صدای اعتراض مدیران مدارس فراگیر شده است، این در شرایطی است که به اذعان مسؤولان ادارات آموزش‌وپرورش استان‌های مختلف، وزارت آموزش‌وپرورش پاسخ قانع‌کننده‌ای برای این موضوع ندارد.


Page Generated in 0/0045 sec