printlogo


کد خبر: 176509تاریخ: 1396/3/17 00:00
رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو خبر داد
واردات خودروهای غیراستاندارد از مبادی قانونی

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو گفت: اگر خودروی غیراستانداردی توسط هر شرکتی خواه رسمی یا غیررسمی به کشور وارد و پلاک شده است، این نشان از ضعف عدیده سازمان حمایت و متولیان وزارت صنعت است، چرا که سازمان ناظر بر این امر سازمان حمایت است. به گزارش تسنیم به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی واردکنندگان خودرو، در حالی که در ماه‌های گذشته انجمن صنفی واردکنندگان خودرو به دفعات درباره رویکرد وزارت صنعت و زیرمجموعه‌های آن درباره ساماندهی بازار خودروهای وارداتی و حذف واردکنندگان متفرقه از بازار هشدار داده بود، این بار سازمان حمایت در یک موضع‌گیری عجیب، خودروهای وارد شده توسط شرکت‌های گری مارکت را فاقد استاندارد خواند. در حالی که تمام این خودرو‌ها زیر نظر همین سازمان و از درگاه‌های قانونی گمرک به کشور می‌رسد. در همین رابطه میثم رضایی، رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با اشاره به اظهارات سازمان حمایت درباره خودروهای واردشده توسط گری مارکت و ساماندهی بازار خودرو گفت: اگر خودروی غیراستانداردی توسط هر شرکتی خواه رسمی یا غیررسمی به کشور وارد و پلاک شده است، این نشان از ضعف عدیده سازمان حمایت و متولیان وزارت صنعت است، چرا که سازمان ناظر بر این امر سازمان حمایت است و طبیعی است در هر بازاری سوداگران درصدد سوءاستفاده هستند اما این سازمان حمایت است که برخلاف ادعاهای روی کاغذش، اقدامی عملی در این راستا نداشته و بنا به دلایلی نامعلوم با این امر مماشات کرده است. وی تصریح کرد: بیانیه سازمان حمایت به وضوح نشان می‌دهد این مجموعه قادر به نظارت بر بازار خودروهای خارجی نیست، چرا که در آیین‌نامه 28 فروردین سال گذشته هیات وزیران بر وجاهت قانونی فعالیت شرکت‌های گری مارکت تاکید شده بود اما این آیین‌نامه بازهم توسط دولت دستخوش تغییر شد و به تأمین 3 درصد هزینه گمرکی برای اخذ گارانتی از شرکت‌های نماینده تغییر شکل داد. این روند نابسامان با تغییرات هر روزه قوانین تا جایی پیش رفت که اکنون شرکت‌های فاقد نماینده که سهم بالایی در واردات و رقابتی کردن بازار دارند از گردونه بازار کنار گذاشته شده‌اند. رضایی با اشاره به عدم شناخت و تسلط سازمان حمایت بر بازار خودروهای خارجی گفت: اکنون شرکت‌های به‌زعم وزارت صنعت نماینده رسمی نیز به لزوم حضور شرکت‌های فاقد نماینده و گری مارکت در بازار اذعان دارند و بارها گفته‌اند بدون وجود شرکت‌های فاقد نمایندگی توانایی تامین عرضه خودرو برای مشتریان این بازار را ندارند اما سازمان حمایت همچنان اصرار دارد این شرکت‌ها نباید در بازار حضور داشته باشند، این امر مصداق جاده‌صاف‌کنی این سازمان برای برخی مافیای واردکنندگان است. وی در ادامه افزود: سازمان حمایت در جایگاهی نیست که فعالیت صنفی شرکت‌ها را زیر سوال ببرد و در راستای انگیزه‌های شخصی مدیران خود اهداف اساسی اقتصاد مقاومتی را مورد بی‌اعتنایی قرار دهد، در حالی که در بطن عملکرد سازمان حمایت به نوعی فراموشی اقتصاد مقاومتی و پشت کردن به سیاست‌های اصلی نظام اولویت اصلی آنان است.


Page Generated in 0/0288 sec