printlogo


کد خبر: 176527تاریخ: 1396/3/17 00:00
انتقادات از تجارت میلیاردی اصلاح‌طلبان با فهرست شورای شهر تهران بالا گرفته است
لیست فروشی

در حالی که 3 هفته از انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا می‌گذرد اما افشای برخی مسائل پشت‌پرده درباره تجارت میلیاردی برخی اصلاح‌طلبان با فروش جایگاه لیست امید، حاشیه‌هایی را به همراه داشته است.  اصلاح‌طلبان از نقش غلامحسین کرباسچی در این معامله میلیاردی می‌گویند و نسبت به آن انتقاد دارند و اصولگرایان از فساد بالای لیست‌فروشی و اینکه فردی که با پرداخت 2 میلیارد تومان به شورای شهر وارد شود، نمی‌تواند به درد مردم برسد، نگرانند.
 به گزارش «وطن‌امروز»، پس از انتشار لیست مورد تایید دولت و اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر تهران، بسیاری از چهره‌های حامی دولت و اصلاح‌طلب به چگونگی بستن این لیست انتقاد کردند و خواستار پاسخگویی محمدرضا عارف، رئیس شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در این‌باره شدند. البته برخی اصلاح‌طلبان جامانده از لیست نیز با یکدیگر ائتلاف کردند و با لیست‌های دوم و سوم به صحنه آمدند. اعتراضات به شاخصه‌های تعیین شده برای قرار گرفتن افراد در لیست شورا پس از انتخابات و راهیابی 21 عضو لیست امید به شورا نیز ادامه پیدا کرد. فشار رسانه‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب به محمدرضا عارف برای پاسخگویی در این‌باره در نهایت باعث شد وی با گریه ناشی از فشار چند هفته‌ای اصلاح‌طلبان بگوید که به‌عنوان رئیس شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان فقط 24 ساعت زودتر از سایرین از لیست 42 نفره مطلع شده است. اینکه رئیس شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان چگونه تنها 24 ساعت پیش از انتشار لیست از آن اطلاع پیدا کرده است، شائبه‌هایی را درباره نحوه قرارگرفتن افراد در این لیست به دنبال داشت. این شائبه‌ها البته با اظهارنظر فاطمه دانشور، عضو شورای شهر تهران رنگ واقعیت به خود گرفت. او در مصاحبه‌ای اعلام کرد آقایان کرباسچی و حقانی به وی پیشنهاد دادند با پرداخت 2 میلیارد تومان نامش را در لیست اصلاح‌طلبان بگنجانند. هرچند دانشور چند روز بعد این گفت‌وگو را تکذیب کرد اما افشای جزئیات بیشتر درباره دریافت مبالغ هنگفت از افراد برای حضور در لیست امید، صحت اظهارات دانشور را تایید کرد. در همین راستا، روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد در کانال تلگرامی خود، به نقل از یک منبع آگاه، غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران را پیشنهاددهنده دریافت 2 میلیارد تومان از اعضای لیست معرفی کرد. کانال تلگرامی این روزنامه در مطلبی با عنوان «چه کسی پیشنهاد ۲میلیاردی برای حضور در لیست امید به نامزدها داده بود؟» نوشت: «یک منبع آگاه  توضیحاتی را در مورد ماجرای درخواست 2 میلیارد تومان از برخی کاندیداهای شورای شهر تهران جهت حضور در لیست امید ارائه داد. بنا به گفته وی، چنین درخواستی از کاندیداهای اصلاح‌طلب مطرح شده اما نه از سوی اعضای شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان. گویا چنین درخواستی از جانب دبیرکل یکی از احزاب سرشناس اصلاح‌طلب مطرح شده است. بدین صورت که وی با برگزاری جلسات خصوصی با کاندیداهای مطرح و خواستار حضور در لیست امید به آنان پیشنهاد می‌داده که 2 میلیارد تومان بپردازند تا بتوانند در لیست حضور داشته باشند. البته مشخص نبوده آقای «غ.ک» با چه سازوکاری چنین وعده‌ای به کاندیداها می‌داده است». پس از انتشار این خبر، غلامحسین کرباسچی در گفت‌وگو با انصاف‌نیوز به این موضوع واکنش نشان داد. او البته ضمن اینکه اصل موضوع لیست‌فروشی را رد نکرد، گفت:
2 میلیارد و 100 میلیون، برآیند تبلیغات ستاد شده بود که قرار بود سهمیه‌ای از این مبلغ را بدهند». وی افزود: ممکن است در شنودها در این باره چیزی شنیده‌اند اما سندی برای این ادعا ندارند. قرار شده بود هر کدام از اعضای لیست نفری 100 میلیون تومان یا خودشان یا حزب‌شان برای تبلیغات بدهند که البته خیلی‌ها هنوز نداده‌اند. اگر کسی برای ادعایی غیر از این سندی دارد رو کند. پول از شخصی برای قرار گرفتن در لیست گرفته نشده است. انتخابات شورای شهر تهران را می‌توان دومین تجارت بازار سیاهی اصلاح‌طلبان با ارائه لیست قلمداد کرد. پیش از این در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز اصلاح‌طلبان با همین شیوه، لیست امید را بستند. 9 ماه پس از انتخابات مجلس شورای اسلامی، الهه کولایی، عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با آنا، درباره اینکه «گفته می‎شود برخی کاندیداها به وسیله رانت و پول وارد لیست امید شده‌اند»، گفت: هیچ‌ فردی نمی‎تواند چنین سازوکاری را در هیچ دوره‌ای از انتخابات رد یا تکذیب کند. بنابراین من هم نه‌تنها این مساله را تکذیب نمی‌کنم بلکه منکر وجود رانت و پول در لیست امید نیز نمی‌شوم و همانطور که گفتم هیچ‌کس نمی‎تواند این مساله را انکار کند. نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی در این‌باره اضافه کرد: به هر حال افرادی که از امکان مالی و ارتباطات خوبی برخوردارند و چنین امکاناتی برای آنها فراهم است، قطعاً نسبت به بقیه افراد شانس بیشتر و بهتری برای حضور در همه لیست‌های انتخاباتی دارند. این استاد دانشگاه، «پول» و «رانت» را یکی از ابزارهای مهم برای ورود به سیاست و حضور در لیست‌های انتخاباتی دانست و گفت: پول و رانت و همچنین تلاش برای استفاده از سازوکارهای مؤثر در نتایج انتخابات، هیچ‌گاه از عرصه رقابت‌ها خارج نشده و نخواهد شد. ضمن اینکه در توسعه‌یافته‌ترین و پیشرفته‌ترین کشورها نیز شاهد تأثیرگذاری چنین عواملی (رانت و پول) در انتخابات یا ورود کاندیداها به لیست‌ها هستیم.
کسب درآمد با لیست‌فروشی
پدیده لیست‌فروشی اصلاح‌طلبان و قرار دادن افراد در درون لیست با اخذ رقم‌های هنگفت البته واکنش‌هایی نیز در پی داشت. پرویز سروری، عضو شورای شهر تهران از فساد این شیوه سیاست‌ورزی گفت و تاکید کرد: برای حضور افراد در «لیست امید» شورای شهر 2 میلیارد اخذ شده است.
وی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: متأسفانه در کشور شاهد سلسله اقداماتی هستیم که می‌تواند به مردم‌سالاری دینی آسیب برساند و یکی از این موضوعات بستن فهرست انتخاباتی است که برخی آن را به یک کار تجاری و اقتصادی تبدیل کرده‌اند. سروری تصریح کرد: برای برخی بستن لیست دیگر یک کار انتخاباتی محسوب نمی‌شود بلکه یک کار اقتصادی است که افراد «لیست فروش»، مبالغ هنگفتی از افراد می‌گیرند و کسب درآمد می‌کنند که این موضوع تالی فاسد بالایی دارد. دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی فرایند لیست‌فروشی اصلاح‌طلبان را یکی از راه‌های ورود پول‌های کثیف به انتخابات برشمرد و افزود: یکی از نزدیکان افراد لیست امید به ما گفته بود حدود 2 میلیارد تومان از افراد برای حضور در این لیست اخذ شده است. سروری تصریح کرد: لازم است آقایان جهت شفافیت گزارشی از این هزینه‌های انتخاباتی و ورودی و خروجی مبالغ بدهند چراکه این موضوع می‌تواند شامل همان «پول‌های کثیف» باشد، بنابراین این موضوع باید از سوی وزیر کشور پیگیری شود.
«لیست‌فروشی» کارگزاران یک رفتار طاغوتی است
علاوه بر سروری، لطف‌الله فروزنده نیز به این موضوع واکنش نشان داد. سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با اشاره به ماجرای «لیست‌فروشی اصلاح‌طلبان» در جریان انتخابات اظهار داشت: نفس این کار کاملا غلط است و اینکه افراد بخواهند برای پست گرفتن هزینه‌ای بدهند یک رفتار طاغوتی است. فروزنده با بیان اینکه در فرهنگ اسلامی پست گرفتن یک امانت است و فرد نباید به دنبال آن باشد، افزود: تغییر این رویکردها از سوی حزب کارگزاران سرانجامی غیر از این ندارد که در دوره مسؤولیت این آقایان، یک طبقه اشرافیت و طیفی از مدیران نوکیسه به‌ وجود آمد. عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه پول دادن برای حضور در لیست قطعا به ضرر مردم است، یادآور شد: باید از این شورای جدید که افراد در آن اینگونه روی کار آمده‌اند به خدا پناه برد. وی تصریح کرد: آقایان باید به فکر مردم باشند و ما با وجود چنین وضعیتی نگران منافع مردم هستیم چراکه دم زدن از منافع مردم برای کسانی که با پول به قدرت رسیده‌ و می‌رسند بیشتر شبیه یک شوخی است چراکه آنها درد مردم را نمی‌فهمند.


Page Generated in 0/0056 sec