printlogo


کد خبر: 176555تاریخ: 1396/3/18 00:00
معاون درمان وزارت بهداشت عنوان کرد
صدور کارنامه برای بیمارستان‌های کشور

 گروه اجتماعی: معاون درمان وزارت بهداشت از پایان نخستین دور اعتباربخشی ملی بیمارستان‌های کشور خبر داد. به گزارش ایسنا، محمد آقاجانی در جلسه‌ای که با موضوع اعتباربخشی ملی بیمارستان‌های کشور در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: یکی از اهداف سه‌گانه طرح تحول نظام سلامت کیفیت خدمات ارائه شده در بیمارستان‌های کشور بوده است. مهم‌ترین ابزار در دنیا برای این امر، انجام اعتباربخشی بیمارستان‌ها به منظور استانداردسازی خدمات است. وی افزود: از یک دهه پیش این برنامه در کشور آغاز شده است اما در این دوره با اجرای نسل نوین اعتباربخشی اتفاق جدیدی افتاده است. روز سوم خردادماه این برنامه که در 900 بیمارستان کشور براساس 900 سنجه توسط 300 ارزیاب ملی انجام شده بود به اتمام رسید. برای اجرای نسل نوین استانداردهای اعتباربخشی 7 فاز طراحی و از یک سال پیش آغاز شد و برای آن نیز استانداردهای جدیدی طراحی شد. این کار با کمک 400 نفر از کارشناسان صورت گرفت و طی آن کتاب نحوه استقرار این استانداردها نیز تدوین و به بیمارستان‌ها ابلاغ شد. معاون درمان وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: برای اطلاع بیمارستان‌ها از نحوه استقرار این اعتباربخشی در 10 قطب کشوری برای همه مدیران مسؤول بیمارستان‌ها، کارگاه‌های آموزشی و آزمون ملی انتخاب ارزیابان برگزار شد. همچنین سامانه الکترونیک اعتباربخشی ملی نیز در این باره طراحی و اجرا شد. آقاجانی مهم‌ترین ویژگی این اعتباربخشی را توجه به ایمنی بیمارستان‌ها و کاهش خطاهای پزشکی دانست و افزود: 146 سنجه از 900 سنجه مورد استفاده در این اعتباربخشی به ایمنی بیمارستان‌ها و کاهش خطاهای پزشکی مربوط است. با بهینه‌سازی بیمارستان‌ها در قالب اعتباربخشی می‌توانیم بیمارستان‌های ایمن در برابر حوادث داشته باشیم. وی با بیان اینکه برای اولین بار کیفیت خدمات اقامتی در اعتباربخشی مورد توجه قرار گرفت، توجه به حقوق بیماران و تکریم آنها و مد نظر قرار دادن توجه بیمارستان‌ها به مسائل محیط‌زیستی را  از جمله موارد مطرح شده در این اعتباربخشی بیان کرد و گفت: اگر مردم از بیمارستان‌ها راضی نباشند یا اینکه پساب و پسماند آن بیمارستان محیط زیست را آلوده کند در اعتباربخشی نمره پایینی دریافت می‌کنند. اجرای قانون و قانون‌مداری از دیگر ویژگی‌های این اعتباربخشی است که آقاجانی بیان کرد و افزود: وزارت بهداشت برنامه‌های طرح تحول را در قالب اعتباربخشی می‌سنجد که یکی از نتایج آن شفاف شدن کیفیت خدمات در بیمارستان‌هاست. حاصل این اقدام نیز دادن رتبه‌های کیفی است و تعرفه بیمارستان‌ها نیز متناسب با همین درجه تنظیم می‌شود. معاون درمان وزارت بهداشت توجه به نتیجه‌گرایی خدمات، استفاده از ارزیابان مستقل و دوره‌دیده، مشارکت گسترده پزشکان، نظم در اعتباربخشی، کاهش تعداد سنجه‌ها، توجه به بخش مراقبت‌های خاص و ویژه و تمرکز بر وظیفه‌محور بودن را جزئی از ویژگی‌های دیگر این نسل از اعتباربخشی برشمرد. آقاجانی تاکید کرد: کیفیت امری مستمر است و ما این روند را ادامه می‌دهیم و سالی یکبار اعتباربخشی را تکرار می‌کنیم.


Page Generated in 0/0056 sec