گروه اجتماعی: محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاح ایستگاه شهید محلاتی از خط 3 مترو ضمن تقدیر از افرادی که در ساخت مترو تلاش میکنند، گفت: افتتاح ایستگاه شهید محلاتی نتیجه زحمات افرادی است که شبانهروز تلاش میکنند. به گزارش فارس، وی ادامه داد: کارهای عمرانی زحمتهای بسیاری برای شهروندان دارد و ما نیز تلاش میکنیم پروژهها را در کمترین زمان ممکن به سرانجام برسانیم و از شهروندان بابت زحمات عذرخواهی میکنیم. قالیباف گفت: خدا را شاکریم این توفیق را به ما داد که در بیش از یک دهه در شهر تهران تلاش کنیم و این تلاشها مبتنی بر تجربیات و دریافت نظرات صاحبنظران بوده است، لذا ما شهر را با خردجمعی اداره کردهایم و حرفها و انتقادها را شنیدهایم و از تمام ظرفیتها و توانهای فکری و اجرایی کشور استفاده کردهایم.
وظایف گسترده شهرداری تهران
شهردار تهران ادامه داد: شهرداری تهران در حوزههای مختلفی از جمله فرهنگی، خدماتی، فناوری، عمرانی، اجتماعی و محیطزیست تأثیرگذار است. وی افزود: وظایف شهرداری تهران گسترده است و خود یک دولت کوچک محسوب میشود که در همه عرصهها خدمات به شهر ارائه میکند. شهردار تهران گفت: بعضی از خدمات نیز مربوط به شهرداری نیست ولی این خدمات نیز ارائه میشود. هنگامی که به کوچهپسکوچههای جنوب شهر مراجعه میکنید مردم میگویند برق نداریم، خانه بهداشت نداریم، فاضلاب نداریم و آیا بنده میتوانم بگویم به عنوان شهردار این معضلات در حوزه اختیارات من نیست؟ در نظام اسلامی درست است که بگوییم وظیفه من نیست؟ قالیباف ادامه داد: همه ما باید تلاش کنیم مشکلات حل شود. وی گفت: ما چه وظیفهای برای جمعآوری دکلها داریم؟ ولی تا ما این دکلها را جمع نکنیم هیچکس نمیآید جمع کند. شهردار تهران افزود: اگر دکلهای اتوبان صدر را جمعآوری نمیکردیم آثار زیست محیطی فراوانی در بر داشت. اگر بگوییم وظیفه ما نیست، هیچ وقت جمع نخواهد شد. قالیباف با اشاره به اینکه امروز اداره شهر خیلی سخت است، گفت: بنده در قسمتهای مختلف کار اجرایی داشتم ولی اینجا کار بسیار پیچیده است. وی افزود: در پروژههای ما کمترین هزینه عمرانی و بیشترین هزینه در تملک اراضی بوده است. شهردار تهران ادامه داد: در بعضی از پروژهها چند ده برابر قیمت پروژه عمرانی صرف خرید و تملک اراضی میشود و هنگامی که پروژهها تکهتکه پیش میرود به دلیل همین تملک داراییهاست.
بیانصافی کردند
شهردار تهران گفت: شهر تهران دارای مستندات تاریخی است. میتوان گفت نصف زیرساختهای شهر در 12 سال گذشته ساخته شده است. قالیباف افزود: متروی تهران 70 کیلومتر بوده که تا پایان این دوره به 300 کیلومتر افزایش مییابد. اگر چند سال گذشته عنوان میشد از شهرک محلاتی به جاده ساوه مترو زده میشود، بعضیها یک شوخی بزرگ میدانستند. وی افزود: هماکنون ایستگاههای ما این ظرفیت فنی را دارد که در هر 5/2دقیقه یک قطار از ایستگاه عبور کند. شهردار تهران افزود: در طول 12 سال گذشته به خاطر مشکلات مالی که دولتها داشتند به عهد خود در متروی تهران عمل نکردند. قالیباف گفت: حتماً بنده و همکارانم در این دوره مدیریت شهری توفیق نداشتیم آنچنان که شأن و حق شما مردم است خدمت کنیم. حق شما بیشتر از این است و کمتوفیقی ما بوده که نتوانستیم همه نیازهای شما را برطرف کنیم و از منظر دیگر خدا را شاهد میگیرم که بیش از این هم در توان ما نبوده است. وی گفت: بنده بدون وقفه روزانه 17 ساعت تماموقت کار میکردم و کمتر روزی پیدا شده است که اذان صبح در منزل خود باشم. شهردار تهران بیان داشت: در این شهر هر چه بضاعت و توان داشتهایم به کار گرفتهایم. سیاهنماییهایی صورت گرفت و بیانصافیهایی نیز کردند. اینکه دستاوردهایی را که به دست آمده ضایع کنیم، ضایع کردن یک فرد نیست بلکه ضایع کردن یک فرهنگ است. همه کسانی که در شهر زندگی میکنند خدمات شهر را میبینند و شاهد خوبیها و بدیهای این شهر هستند.
افزایش خطوط مترو بدون حمایت دولتی
قالیباف افزود: اینکه میگویند در حوزه حملونقل کار نشده است یعنی چه؟ 70 کیلومتر مترو به 300 کیلومتر بدون حمایتهای دولتی افزایش یافته است. وی بیان داشت: در گذشته تهران اتوبوسهای کولردار و خطوط BRT نداشته است و این اقدامات در شرایطی صورت گرفته که 82 درصد اتوبوسها را باید دولت بخرد و به شهرداریها بدهد که در 8 سال گذشته یک اتوبوس هم به شهرداری تهران تحویل داده نشد. شهردار تهران گفت: مهمترین اولویت ما در حوزه حملونقل است. ما در تهران حتی یک کیلومتر تونل ترافیکی نداشتیم و حتی تونل رسالت نیز سالیان سال به کندی پیش میرفت و خطوط 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشت ولی امروز 24 کیلومتر تونل ترافیکی در شهر به مردم خدمات میدهد.
قالیباف با تأکید بر اینکه ضایع کردن دستاوردها ضایع کردن افراد نیست، گفت: لازم نیست افراد تلاش کنند برای اثبات کارآمدی خود بگویند دیگران ناکارآمد هستند. ما میبینیم که کارها چطور پیش رفته است. وی افزود: از همان آغاز به کار در شهرداری تهران ما تا پروژههای نیمهتمام را تعیین تکلیف نکنیم، پروژه جدیدی را آغاز نکردیم. شهردار تهران افزود: پروژه سهراه امینحضور 18-17 سال رها شده بود. الان نیز تلاش میکنیم پروژه نیمهتمامی در شهر باقی نماند و براساس یک برنامه مشخص عمل خواهیم کرد. وی خطاب به دولت گفت: در ساخت تونل کمک نکردند ولی امیدواریم در خرید واگن به وعدههای خود عمل کنند. پول ما به سمت کارهای ساخت مترو رفت و متروی تهران هماکنون بزرگترین واگنسازی را در کشور دارد ولی ساخت مترو مهمتر از ساخت واگن است. محمدباقر قالیباف در حاشیه افتتاح ایستگاه شهید محلاتی از خط 3 مترو تهران و بهرهبرداری همزمان 4 فاز تقاطعهای غیرهمسطح اتوبان ارتش تصریح کرد: پروژه تقاطع اتوبان امام علی(ع) با اتوبانهای ارتش و شهیدصیاد شیرازی یکی از گلوگاههایی بود که مشکلاتی را برای شهروندان به دنبال داشت، چرا که این پروژه هم در حال بهرهبرداری بود و هم ضروری بود اقدامات عمرانی آن تکمیل شود.
طرح کمربند سبز نیمهتمام نیست
شهردار تهران درباره تکمیل طرح کمربند سبز شهر تهران نیز ابراز داشت: پروژه کمربند سبز یک کار مداومی است که باید انجام شود. روزی که ما شهرداری را تحویل گرفتیم 18 هزار هکتار از کمربند سبز شهر تهران انجام شده بود اما امروز این میزان به بیش از 40 هزار هکتار رسیده و بیش از 2 برابر گذشته کار شده است. در ادامه پروژه نیز 10 هزار هکتار از طرح کمربند سبز باقی مانده که هر سال در فصل کاشت درخت باید تداوم داشته باشد اما الان در وسط تابستان نمیتوان این 10 هزار هکتار را درخت کاشت. شهر آفتاب پروژهای نیمهتمام نیست بلکه استفاده از آن مربوط به سیاست بهرهبرداری است. وی درباره سرنوشت نمایشگاه بینالمللی نیز گفت: ساخت نمایشگاه بینالمللی وظیفه دولت بود اما شهرداری تهران این کار را انجام داد و نمایشگاه شهر آفتاب را ساخت. هماکنون حرف شورای شهر این است که هیچ نمایشگاهی داخل شهر برگزار نشود. از این رو نمایشگاه بینالمللی تهران یک کار نیمهتمام نیست بلکه مربوط به سیاست بهرهبرداری است که نمایشگاهی در داخل شهر برگزار نشود و رسانهها هم رسالت دارند این موضوع را دنبال کنند.