طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس در ایران هیچ مؤسسه اختصاصی برای رتبهبندی و امتیازدهی به وضعیت ایمنی خودروها وجود ندارد اما در مجموع هیچکدام از خودروهای تولید داخل با قیمت زیر ۵۰ میلیون تومان امنیت ندارد.
پراید: بر اساس نتایج تست موسسه ایمنی بزرگراههای آمریکا، خودروی پراید بدترین خودروی سواری شناخته شده است که میتواند جان سرنشینانش را به طرز وحشتناکی به خطر بیندازد. پراید در تست تصادف، دچار انحراف شدید در ستون، درها و سقف میشود. کابین سرنشینان تاب برمیدارد، در خودرو باز میشود و داشبورد هم صدمه شدید به پای راننده میزند. جلوی خودرو به شکلی جمع میشود که بسیاری از قطعات کاپوت مانند موتور هم در تصادف شدید وارد کابین میشود.
پژو 206: از جمله ویژگیهای ایمنی پژو 206 این است که در هنگام وقوع سانحه رانندگی و تخریب کاپوت خودرو، جابهجایی موتور به سمت داخل کابین نبوده و به سمت زمین (پایین) جابهجا میشود و در نتیجه به راننده و سرنشین کنارش آسیب وارد نمیکند.
سمند: تست تصادف خودروی سمند به دلیل بومی بودن آن، توسط موسسات اروپایی انجام نگرفته است. تست تصادف سمند در شرکت مایر انگلستان انجام شده و در این تست، سقف سمند تا خورده (خمیدگی به داخل اتاق) و نیز رکاب باعث شکستگی پای آدمک تست شده است. ایربگ آن بموقع کار کرده و خوشبختانه بهخاطر اینکه وزن عقب و جلوی سمند متناسب است، حین تصادف، عقب خودرو بلند نمیشود. سالم ماندن ستونها و خرد شدن شیشههای جلو موجب شده سمند از سوی شرکت انگلیسی مایر، استانداردهای ایمنی را کسب کند.
تیبا: تیبا که ترکیبی از ریو و پراید است هم مورد تست تصادف قرار گرفته است. فیلم تست تصادف این خودرو نشان میدهد در خودرو هنگام تست، باز میشود و ستونهای سقف هم تاب برمیدارد که نشان میدهد وضعیت ایمنی خودرو مناسب نیست.
تندر90: سطح ایمنی تندر90 در سطح مناسبی قرار دارد و توانسته است 3 ستاره ایمنی را به خود اختصاص دهد. همچنین از آنجایی که مخزن سوخت در کف خودرو و دور از کمک فنرها قرار گرفته، اگر تصادف از عقب رخ بدهد کمترین احتمال برای سوراخ شدن آن توسط اجزای کمک فنر وجود دارد. وجود یک لایه عرضی در پشت صندلی عقب، خطر ورود اشیا از صندوق عقب به کابین را محدود میکند. ساختار لانهزنبوری داشبورد که از پلی پرولی جاذب نیرو ساخته شده در اثر ضربه از جلو خطر آسیب به زانو را کاهش میدهد.
پژو پارس: یکی از مهمترین نقصهایی که خودروی پژو پارس دارد و میتواند راننده را مورد خطر جانی نیز قرار دهد این است که در تصادف، میل فرمان و پدالها به داخل اتاق خودرو وارد شده و احتمال آسیب به سرنشینان زیاد است. البته قسمتهای زیرین خودرو مثل شاسی و قسمت زیرین کلاف بدنه، مقاومت خوبی دارد ولی قسمتهای بالایی بدنه چندان از استحکام بالایی برخوردار نبوده و میتواند هنگام واژگونی خودرو به سرنشینان آسیب وارد کند. همچنین این خودرو از نظر هندلینگ تعادل خوبی دارد.