جلال فاطمی، کارگردان سینما در آستانه برگزاری سیامین جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: رکود اقتصادی شدید در کشور دامان سینمای کودک را هم گرفته است و به این گونه مهم سینمایی بیش از سایر گونهها آسیب وارد کرده، چرا که این سینما هیچ متولی جدیای ندارد و بیحامی در گوشهای افتاده است. به گزارش سینماپرس، کارگردان فیلم سینمایی «نخودی» افزود: ما باید به این نکته دقت نظر داشته باشیم که سوخت و سرمنشأ اصلی سینمای کودک دولت و بودجههای دولتی است و وقتی مشکلات شدید بودجهای در کشور وجود دارد و هیچ پول درست و مناسبی برای سینما در نظر گرفته نمیشود، این سینمای کودک است که اولین قربانی کمبود بودجه میشود. وی ادامه داد: سینمای کودک امروزه فقط به واسطه اسم جشنوارهاش نفس میکشد و متأسفانه ما شاهد تولید و اکران مناسبی برای این گونه سینمایی نیستیم. این جشنواره هم اغلب با فیلمهای خارجی یا چند فیلم قدیمی از سینمای ایران برگزار میشود و مسؤولان سعی میکنند با آمارسازی و... تنور جشنواره را داغ نگه دارند،
در صورتی که متأسفانه مشکل سینمای کودک آنقدر شدید و گسترده است که با انجام این کارها نمیتوان روی مشکلات آن سرپوش گذاشت. فاطمی سپس با تأکید بر اینکه جشنواره فیلم کودک نباید چنین پرطمطراق برگزار شود، تصریح کرد: من متعجبم در زمانهای که بنیاد سینمایی فارابی از مشکل کمبود بودجه رنج میبرد و فیلمسازان متعددی مدتهاست نتوانستهاند فیلمهایشان را بسازند و در بیکاری به سر میبرند، چرا این جشنواره با بریز و بپاشهای فراوان و این همه سر و صدا برگزار میشود و مدیران سینمایی با دعوت میهمانان خارجی هزینههای گزافی را برای برگزاری این جشنواره مصرف میکنند؛ در زمانهای که اغلب فیلمسازان در بیکاری به سر میبرند برگزاری پرطمطراق جشنواره کودک با بریز و بپاشهای فراوان صلاح نیست و ما باید این جشنواره را در تهران و بسیار ساده برگزار کنیم و بودجههای گزاف و هنگفت برگزاری آن را در اختیار فیلمسازان بگذاریم. کارگردان فیلم سینمایی «بچگیتو فراموش نکن» خاطرنشان کرد: متأسفانه نه تنها هیچ تدبیر درستی از سوی مسؤولان دولتی برای احیای سینمای کودک صورت نمیگیرد که متأسفانه بخش خصوصی هم تمایلی برای ورود به سینمای کودک ندارد و همین باعث میشود یا فیلمی مناسب برای کودکان ساخته نشود یا اگر فیلمی هم ساخته میشود به دلیل بودجههای کم با بازیگران سطح پایین و امکانات ضعیف تولید شود. این فیلمساز تأکید کرد: ما باید براساس الگوهایی مانند اسپیلبرگ که فیلمهای شاخصی برای کودکان و نوجوانان ساختهاند و نمونه آثار درخشان سینمای کودک در دنیا فیلمهایمان را بسازیم. ما باید به این باور برسیم که اگر فیلمهای کودک در سطح دنیا مطرح هستند و مردم از آنها استقبال فراوان میکنند به آن دلیل است که این آثار همگی با حضور بازیگران خوب، فیلمنامههای قوی و اسپشیالافکتهای درخشان و عالی تولید میشوند و بودجههای مناسبی برای ساخت آنها صرف میشود. وی افزود: مدیران سینمایی اگر واقعاً دغدغه رشد و احیای سینمای کودک را دارند به جای جلسه تشکیل دادنها و ارائه تئوری برای احیای اینگونه مهم سینمایی و... پول و بودجه کافی در اختیار فیلمسازان سینمای کودک قرار دهند؛ به واقع سینمای کودک نیاز به تئوریسین ندارد تا در جلسات متعدد و بیمحتوا تئوری ارائه کنند. ما باید بدانیم که اگرچه تولید آثار عروسکی و موزیکال برای کودکان خوب است اما باید کمی نگاهمان را امروزیتر و جهانیتر کنیم و برای کودکان فیلمهای تخیلی همراه با جلوههای ویژه درخشان بسازیم. فارغالتحصیل رشته فیلم و پویانمایی از دانشگاه کل ارتس یا مؤسسه هنرهای کالیفرنیا در خاتمه متذکر شد: اغلب فیلمهای سینمای کودک در کشور ما در چارچوبهای تربیتی ساخته میشوند که به هیچ عنوان برای کودکان جذابیت ندارند. ما باید با شناسایی نیازهای کودک امروزی، بر اساس ذائقه و سلیقه او فیلم بسازیم.