گروه اجتماعی: «با توجه به کمبود قطار در خطوط مترو و براساس تعهدات دولت باید تعداد واگنها به 2 هزار واگن برسد.» به گزارش خبرگزاری صداوسیما، احمدیبافنده، مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر قطار موجود نداریم و برای خطوط جدید فعلاً از موجودی قطارها خطوط را تغذیه میکنیم. وی گفت: تعداد واگنهای مترو 1200 واگن است که برای سرویسدهی در 7 خط هماکنون فعالیت میکنند. مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو افزود: سرفاصله قطارها در خطوط 1، 2 و 4 ، 4 تا 5 دقیقه است؛ در این بخش ناوگان تکمیل است اما باید قطارها بهینهسازی و به روز شوند. بافنده گفت: سرفاصله قطارها در نیمه جنوبی خط 3، 9دقیقه و در نیمه شمالی 18 دقیقه است که با تأمین ناوگان میتوان این خط را به 5 دقیقه رساند. وی افزود: خط 7 چون تازه راهاندازی شده است سرفاصله قطارها 50 دقیقه است و در آینده با تأمین قطار و تا قبل از بازگشایی مدارس باید به 20 دقیقه برسانیم. بافنده گفت: روزانه حدود 40 درصد قطارها باید برای تعمیر و نگهداری به تعمیرگاه اعزام شوند اما به دلیل کمبود واگن این امکان کمتر است و همین موجب استهلاک قطارها میشود. وی افزود: تمام زیرساختهای مترو آماده است اما قطار کم است. مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو گفت: تکنولوژی بیش از 40 رام از قطارهای موجود قدیمی و بیش از 17 سال است که در خطوط فعالیت میکنند و باید بازنشسته و برای آنها جایگزینی انجام شود. بافنده افزود: دولت میتواند برای کمک تعهدش را در تأمین یارانه بلیت و تقویت ناوگان حملونقل عمومی انجام دهد و تاکنون مترو 350 میلیارد تومان از یارانه بلیت از دولت طلبکار است، همچنین دولت میتواند در تأمین ناوگان و بهینهسازی آن اقدام کند. وی گفت: هماکنون 3میلیون سفر از طریق مترو انجام میشود اما پیشبینی میکنیم با تأمین ناوگان به 10 میلیون سفر نیز برسیم. مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو افزود: در سال 95، 170 واگن از طریق واگنسازی به مترو ارائه شد اما از سوی دولت پشتیبانی صورت نگرفت.