printlogo


کد خبر: 177695تاریخ: 1396/4/14 00:00
اخبار

مؤسسات مالی کار دست دولت دادند
موافقت مجلس با ارسال پرونده بانک مرکزی به قوه‌قضائیه
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پس از 4 جلسه بررسی وضعیت موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز با حضور وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی، کمیسیون اقتصاد با ارسال پرونده بانک مرکزی طبق ماده ۲۳۶ آیین‌نامه داخلی به قوه‌قضائیه موافقت کرد. محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: پس از 4 جلسه بررسی وضعیت موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز با حضور وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی، کمیسیون اقتصاد با ارسال پرونده بانک مرکزی طبق ماده ۲۳۶ آیین‌نامه داخلی به قوه‌قضائیه موافقت کرد. نماینده کرمان در مجلس ادامه داد: طبق آیین‌نامه داخلی گزارش کمیسیون اقتصاد در این باره به هیات رئیسه مجلس ارائه شده و در صحن مجلس قرائت می‌شود و در صورت رای نمایندگان و تصویب در صحن علنی به قوه‌قضائیه ارسال خواهد شد. قوه‌قضائیه هم طبق قانون باید بدون تشریفات در کمترین زمان گزارش تخلفات بانک مرکزی را بررسی و حکم نهایی را صادر کند. رئیس کمیسیون اقتصاد تصریح کرد: نخستین‌بار است که تخلفات بانک مرکزی توسط مجلس شورای اسلامی به قوه‌قضائیه ارسال می‌شود. در صورت تصویب مجلس، قوه‌قضائیه پرونده تخلفات بانک مرکزی در نظارت بر موسسات مالی و اعتباری را بررسی کرده و حکم صادر می‌کند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه هیچ عذر و بهانه‌ای برای تعیین تکلیف موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز پذیرفته نیست، گفت: در نیمه دوم امسال به هیچ‌وجه هیچ توجیهی را در ادامه حیات موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز نمی‌پذیریم. وی تصریح کرد: بر اثر تخلفات این موسسات مردم بی‌اعتماد شده‌اند و این بی‌اعتمادی در بانک‌های دولتی نیز تاثیر خود را نشان داده است. در این موضوع از منافع ملی کوتاه نخواهیم آمد.


محرمانه کردن قاچاق کالا معنا ندارد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس درباره قاچاق، گفت: قرار شد ظرف مدت 15 روز در کمیسیون اقتصادی مجلس جلسه‌ای تشکیل شود تا خلأ‌های قانونی طرح شده از سوی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بررسی و رسیدگی شود. مهرداد بائوج‌لاهوتی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در این جلسه رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، معاون اقتصادی وزارت اطلاعات، مسؤولان و نمایندگان مجلس نیز مباحثی را مطرح کردند. لاهوتی با اشاره به تکمیل آیین‌نامه‌های قانون مبارزه با قاچاق گفت: یکی از مباحثی که مطرح شد هزینه‌های امحای کالا بوده و باید 10 درصد هزینه به صاحب کالا بازگردد. وی با بیان اینکه از مطرح کردن جزئیات جلسه به دلیل محرمانه و غیرعلنی بودن معذورم، بشدت از این موضوع انتقاد کرد و ادامه داد: معنا ندارد موضوع به این مهمی که ارتباط مستقیم با جامعه، مردم، اشتغال و کار و تولید دارد از نگاه افکار عمومی، اساتید و مسؤولان پنهان بماند. مردم نسبت به این مسائل نباید بیگانه تلقی شوند و غیرعلنی کردن جلسه از سوی هیأت رئیسه کاری نادرست بوده و پسندیده نیست؛ مردم موضوع قاچاق و عواقب پیامدهای آن را بخوبی در جامعه لمس می‌کنند و درست نیست خلأها و مشکلات آن از دید آنها پنهان بماند. از سوی دیگر و در حالی که رئیس کل گمرک ایران، از واردات غیرقانونی ۹ میلیارد دلاری تحت رویه
ته لنجی (به همراه بازارچه‌های مرزی) خبر داده، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا این رقم را در حدود 3/2 میلیارد دلار اعلام کرده است.   


نرخ بیکاری بهار 12/6درصد شد
براساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در فصل نخست سال جاری با 1/0 درصد افزایش نسبت به زمستان گذشته به 6/12درصد رسیده است. به گزارش «وطن امروز» سیر تغییرات این نرخ حاکی از آن است که این شاخص نسبت به بهار1395 بالغ بر 4/0 درصد و نسبت به زمستان 1395 بالغ بر 1/0 درصد افزایش داشته است. در بهار امسال 40 درصد جمعیت 10 ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله حاکی از آن است که 4/26 درصد از فعالان این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این نرخ نسبت به فصل بهار پارسال 5/1 درصد و نسبت به فصل زمستان پارسال 9/0 درصد افزایش یافته است. بررسی سهم اشتغال ناقص نیز نشان می‌دهد 2/10 درصد جمعیت شاغل در بهار امسال به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و...) کمتر از 44 ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند.


Page Generated in 0/0220 sec