printlogo


کد خبر: 177725تاریخ: 1396/4/14 00:00
عدم مدیریت آب در بخش کشاورزی استان
در لرستان آب هست اما خیلی کم است

سال‌هاست موضوع کاشت محصولات آب‌دوست در مناطق مختلف استان لرستان نقل سخن مسؤولان و متولیان بخش‌های مختلف است. از جلسات متعدد مسؤولان گرفته تا صدر اخبار رسانه‌ها حرف و سخن از دست‌خالی سفره‌های آب زیرزمینی لرستان و کاشت محصولاتی است که بخش آب استان را با چالش جدی مواجه کرده است.
هدر رفتن سرمایه آب در سایه بی‌توجهی مسؤولان
در حالی کشاورزان به سمت کشت برنج در دشت‌های جنوبی لرستان می‌روند که دلیل این موضوع از سوی آنها سود ناشی از فروش این محصولات عنوان می‌شود ولی این سوال مطرح است که ارزش سفره‌های آب زیرزمینی و مایه حیاتی که پای این مزارع هدر می‌رود چقدر است؟
کاشت محصول برنج در شهرستانی مانند پلدختر در حالی رخ می‌دهد که نه‌تنها روستاهای این شهرستان‌ها که حتی شهرها نیز از چالش کم‌آبی در امان نمانده‌اند ولی آب موجود به‌راحتی صرف محصولاتی می‌شود که نه استراتژیک هستند و نه کشت آنها در این منطقه ضرورتی دارد. بی‌توجهی به الگوی کشت متناسب با ظرفیت، آب و اقلیم مناطق مختلف استان بارها از سوی متولیان امر مورد انتقاد قرارگرفته اما همچنان با کم‌توجهی و عدم نظارت جدی شاهد از بین رفتن سرمایه‌های استان به قیمت و بهای سودهای ناچیز کوتاه‌مدت هستیم.
کاهش آب رودخانه کشکان
رضا میرزایی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: در سال آبی ۹۶-۹۵ میزان بارش‌ها در شهرستان پلدختر معادل ۳۸۰ میلی‌متر بوده و نسبت به سال گذشته که این میزان  ۶۳۴ میلی‌متر اعلام‌شده، حدود ۴۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد و نسبت به میانگین بلندمدت حدود 8/8 درصد کاهش دارد.
وی با بیان اینکه بیشترین اراضی آبی، تحت پوشش رودخانه کشکان است و آب آنها از این طریق تأمین می‌شود، گفت: در حال حاضر آبدهی رودخانه کشکان معادل ۹ مترمکعب در ثانیه است که نسبت به دوره مشابه سال قبل که ۳۹ مترمکعب در ثانیه بوده حدود ۷۷ درصد کاهش و نسبت به میزان آمار بلندمدت یعنی ۶۲ ساله حدود ۸۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.
مزارع برنج آب کشکان را سر کشیدند
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان افزود: براساس بازدیدهای انجام‌شده در سطح استان در حوزه رودخانه کشکان امسال نسبت به سال‌های گذشته کشت گونه‌های آب‌دوست بی‌سابقه بوده و کاهش شدید آبدهی این رودخانه در این فصل به خاطر توسعه کشت محصولات آب‌دوست بویژه برنج‌کاری در بالادست است. میرزایی گفت: امسال در حوزه کشکان و سرشاخه‌های آن از شهرستان الشتر تا منطقه شاهیوند، ویسیان، معمولان و حتی تا منطقه افرینه بیشتر اراضی برای نخستین‌بار به کشت برنج اختصاص‌یافته و کشت این محصول در زمان بی‌آبی توسعه پیداکرده است. وی افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال در استان لرستان حدود ۷ هزار هکتار زمین زیر کشت برنج باشد که سال گذشته این میزان حدود ۴ هزار و ۲۵۰ هکتار بوده که متأسفانه توسعه پیدا کرده و این وضعیت حالت بحرانی برای منابع آبی استان ایجاد کرده است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سازمان جهاد کشاورزی از امکانات و پرسنل بیشتری برخوردار است و بسته‌های ترویجی انجام می‌دهد، می‌تواند از طریق رسانه‌های جمعی در این رابطه هشدارهای لازم را اعلام کند. میرزایی گفت: امسال علاوه بر ویسیان در قسمت بالادست روستاهای شاهیوند تا افرینه و حتی پلدختر در دشت جایدر اقدام به کاشت برنج شده است.
آبرسانی ۲۰ روستای لرستان با تانکر
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی لرستان با اشاره به اینکه حدود ۲۰ روستای لرستان با تانکر آبرسانی می‌شود، گفت: ۹۰ میلیارد تومان برای رفع مشکل آب ۱۷۰ روستای استان لرستان نیاز است. علیرضا کاکاوند در گفت‌وگو با تسنیم  اظهار داشت: در فصل تابستان مشکلاتی در بحث آب روستاها وجود دارد اما در مجموع وضعیت آبرسانی به روستاهای استان نسبت به سنوات گذشته خیلی بهتر است. وی یکی از مشکلات حوزه آب روستایی استان را آبیاری‌ باغات با آب شرب دانست و افزود: مشکل اساسی در فصل تابستان آبیاری باغات و مزارع به صورت غیرمجاز با آب شرب است که متاسفانه امسال نیز حادتر شده است. مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی لرستان به افزایش تعداد روستاهایی که به وسیله تانکرهای سیار آبرسانی می‌شوند، اشاره و عنوان کرد: هم‌اکنون حدود 20 روستای استان لرستان با تانکر آبرسانی می‌شود که آبر‌سانی به این روستاها جزو برنامه‌های کاری است تا در صورت تخصیص اعتبار مشکل آنها  به طور حتم برطرف شود. وی بیان کرد: از آنجا که شرکت از نظر اعتباری شدیدا در مضیقه است چند ماه است حقوق آبداران و راننده تانکرها معوق مانده است، از سوی دیگر مردم نیز در بحث پرداخت آب‌بها همکاری خوبی ندارند به طوری که زیر 50 درصد آب‌بها پرداخت می‌شود که با این شرایط برای خرید کلر نیز با مشکل مواجه می‌شویم. کاکاوند تصریح کرد: بنا داریم آبرسانی با تانکر سیار را به صفر برسانیم و از طرفی برنامه داریم امسال کار آبرسانی به تمام روستاهای بالای 20 خانوار بدون آب را به اتمام برسانیم. وی با اشاره به اینکه امسال حدود 90 میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی به حدود 170 روستا نیاز است، گفت: تعدادی از این روستاها آب ندارند، تعدادی ضعف فشار آب دارند و تأسیسات برخی نیز فرسوده است و نیاز به بازسازی دارد. مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی لرستان در رابطه با مشکلات آب روستای پا علم شهرستان پلدختر نیز ‌اظهار داشت: قطعی‌‌‌ 2 روزه آب روستای پا علم پلدختر صحت ندارد، یکی از پیمانکاران شرکت گاز به‌دلیل سهل‌انگاری سبب شکستگی خط انتقال آب این روستا شده بود که پس از اطلاع، پس از 2 ساعت برطرف شد. وی افزود: زمانی در پلدختر عمده روستاها با تانکر آبرسانی می‌شد اما اکنون مشکل خاصی وجود ندارد و اگر احیانا مشکلی وجود دارد مربوط به معارضان محلی است.


Page Generated in 0/0051 sec