printlogo


کد خبر: 177732تاریخ: 1396/4/14 00:00
نبرد سرنوشت‌ساز سوری‌ها در مرز اردن

ارتش سوریه حملات خود را در اطراف گذرگاه التنف در جنوب سوریه و مرز با اردن از سر گرفته است. به گزارش تارنمای المصدر نیوز، هدف از این عملیات سرنوشت‌ساز اخراج عناصر ارتش آزاد تحت حمایت اردن، انگلیس و آمریکا از این منطقه است. این عملیات که توسط تیپ پنجم ارتش سوریه و با پشتیبانی نیروهای حزب‌الله لبنان و بسیج مردمی عراق در حومه جنوب شرقی حمص انجام می‌شود خسارات عمده‌ای به دشمن وارد کرده است. این در حالی است که سوریه به آتش‌بس اعلام شده در مناطق جنوب و جنوب غربی کشور پایبند مانده است.
از طرف دیگر ارتش سوریه اخیرا به یک سلاح جدید مسلح شده که تحول مهمی در جنگ با تروریست‌ها به وجود می‌آورد. این سلاح مدل جدیدی از توپ‌های الکترونیکی ویژه مقابله با پهپادهاست که می‌توان آن را بسادگی روی هر خودرویی نصب کرده و از طریق آن با ارسال پارازیت سیستم کنترل و هدایت پهپادهای مهاجم را هدف قرار داد و آنها را هنگام فرود سرنگون کرد. علاوه بر این منابع میدانی گفته‌اند که این سلاح برای هدایت دقیق راکت‌ها به سوی مواضع تروریست‌ها نیز کاربرد دارد. به نوشته روزنامه روسیسکایا گازتا، این مدل جدید توپ الکترونیکی که توسط روسیه در اختیار سوریه گذاشته شده دارای شمار زیادی آنتن با وسعت زیاد است. همه شواهد و قرائن نشان می‌دهد که برای سرنگون کردن پهپاد «سکایلارک» رژیم صهیونیستی بر فراز شهر قنیطره سوریه در ماه مارس 2017 میلادی از ابزارهای الکترونیکی استفاده شده است. این در حالی است که این هفته نیز یک فروند پهپاد دیگر اسرائیلی در آسمان سوریه شکار شده است.
داعش آماده حمله به مرز عراق و سوریه
از طرف دیگر اسپوتنیک از تلاش داعش برای جمع کردن صدها تن از نیروهایش در آخرین پایگاه خود در غرب الانبار جهت حمله به مرزهای مشترک عراق با 2 کشور سوریه و اردن خبر داد. این خبرگزاری روسیه به نقل از برخی منابع محلی اعلام کرد، صدها داعشی مجهز به انواع سلاح‌های سنگین، نیمه‌سنگین، خودروهای بمب‌گذاری شده و عوامل انتحاری صفوفی را در شهرهای عنه (عانه)، رواه و جنوب القائم در غرب استان الانبار تشکیل داده‌اند. داعش قصد آغاز حمله‌ای گسترده علیه گذرگاه مرزی الولید واقع در مرزهای مشترک عراق و سوریه، پایگاه‌های تیپ یک ارتش عراق، گارد مرزی مستقر در طول اتوبان واقع در نزدیکی شهر الرطبه تا گذرگاه طریبیل در مرز با اردن را دارد. این در حالی است که طبق معمول این حمله گسترده با حمایت ضمنی جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی صورت می‌گیرد. یکی از این منابع که خواست نامش فاش نشود به اسپوتنیک گفت، هدف از این تجمع داعشی‌ها آغاز حمله‌ای گسترده علیه شهر حدیثه واقع در غرب الانبار و نزدیک به شهرهای راوه و عنه نیز هست. به عبارت دیگر آمریکایی‌ها ضمن بیرون کردن داعش از رقه در حال کانالیزه کردن تکفیری‌ها به سمت بیابان‌های مرزی عراق و سوریه برای قطع محور تهران- دمشق هستند.
تخریب میراث تاریخی سوریه توسط آمریکا
ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا در یک اقدام ضد بشری دیگر با حمله هوایی به منطقه قدیمی شهر رقه بخشی از دژ باستانی آن را منهدم کرد. این ائتلاف دیروز در بیانیه‌ای با اعتراف به تخریب آثار تاریخی در سوریه از پیشروی گروه موسوم به نیروهای سوریه دموکراتیک تحت حمایت آمریکا به منطقه قدیمی رقه خبر داد. بهانه آمریکایی‌ها برای تخریب دژ باستانی رقه سنگر گرفتن داعش پشت دیوارهای آن بوده است. جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی همچنین طی 3 روز گذشته حدود 20 غیرنظامی را در شرق و شمال سوریه قربانی کرده‌اند.
محاصره کامل داعش در رقه
با پیوستن نزدیک به یکهزار نیروی آموزش‌دیده به نیروهای کرد همپیمان آمریکا موسوم به سوریه دموکراتیک، آنها توانستند وارد مناطق جنوبی شهر رقه شده و کنترل بازار الهال را به دست گیرند. به گزارش اسکای‌نیوز عربی، بدین ترتیب تروریست‌های باقیمانده داعش در پایتخت خودخوانده‌شان در شمال شرقی سوریه به طور کامل تحت محاصره قرار گرفته‌اند. نیروهای موسوم به «نخبه سوریه» تحت هدایت آمریکا گروهی از نیروهای عربی هستند که با کردها همکاری دارند و از سوی واشنگتن حمایت می‌شوند اما جزو نیروهای سوریه دموکراتیک نیستند. پیوستن این حجم نیرو به جبهه رقه اگرچه عملیات علیه داعش را با سرعت بیشتری به جلو خواهد راند اما در عین حال با به چالش کشیدن اکثریت کردها در قوای دموکراتیک، چالش‌هایی درونی را به وجود خواهد آورد. در عین حال درگیری‌هایی میان داعش و نیروهای دموکراتیک در محله الصناعه در شرق رقه رخ داده است جایی که طبق ادعای دیده‌بان سوریه،
70 درصد آن توسط این نیروها آزاد شده است.
 


Page Generated in 0/0065 sec