مدیرعامل کشتیرانى جمهورى اسلامى ایران با حضور در بیستوهشتمین مجمع بینالمللى «کرانس مونتانا» که در بارسلونا در حال برگزارى است، جاده ابریشم را مکمل حملونقل دریایى خواند. به گزارش مانا، محمد سعیدى در این مجمع به دیدگاههاى موجود درباره موقعیت جاده ابریشم در گذشته، وضعیت کنونى آن و چشمانداز مهم آن در آینده اشاره کرد و گفت: بهرغم وجود دیدگاههاى سنتی در این مقوله، جاده ابریشم که مسیر اتصال آسیا به اروپاست تنها منحصر به حملونقل جادهاى نیست و مسیرهاى دریایى را نیز در برمیگیرد. سعیدى با اشاره به جنبه دیگرى از تجارت در جاده ابریشم اظهار داشت: نقش مهم جاده ابریشم را مىتوان در توسعه سیاسى و اقتصادى تمدن کشورهایى چون چین، کره، ژاپن و شبهقاره هند، ایران، اروپا، ساحل عاج و عربستان یادآور شد. وى با درنظر گرفتن مزایاى بیشمار حملونقل دریایى از طریق جاده ابریشم گفت: اولویت اصلى تجار برحملونقل بار از طریق مسیرهاى دریایى متمرکز بوده است. وى تصریح کرد: در بهترین و بهینهترین شرایط ممکن روزانه تعداد 2400 TEU کانتینر مىتواند از مسیر ریلى بین خاور دور و اروپا جابهجا شود درحالی که حجم جابهجایى کانتینرى از طریق دریا در سال گذشته میلادى روزانه ٦٤ هزار و ٣٨٣ TEU ثبت شد. همچنین اختلاف قیمت 6 هزار دلارى براى حمل یک کانتینر ٢٠ فوتى از طریق دریایى و ریلى گویاى مزیت حملونقل دریایى در مقایسه با ریلى است. سعیدى با مقایسه حملونقل دریایى با ریلى در مسیر جاده ابریشم گفت: جاده ابریشم جایگزین حملونقل دریایى نخواهد شد و در آینده در صورتى که زیرساختها و سیستمهاى مدیریتى به اندازه کافى توسعه یابد میتواند مکملى براى حملونقل دریایى باشد.