printlogo


کد خبر: 177829تاریخ: 1396/4/17 00:00
برای کسب درآمد به مشتریان دروغ نگویید

کارشناس علوم رفتاری و زبان بدن با بیان این پرسش‌ها که چرا افراد مختلف دروغ‌های یکسان می‌گویند؟ علت دروغگویی در افراد چیست؟ اساسا چگونه می‌توان دروغ را از زندگی و محیط کسب و کار خود حذف کرد؟ گفت: برای مقابله با دورغگویی ابتدا باید علت آن را کشف کرد. پویا ودایع تصریح کرد: برای مقابله با دورغگویی ابتدا باید علت دروغگویی را کشف کرد، شاید برای‌تان جالب باشد اگر بدانید براساس تحقیقات صورت گرفته مشخص شده، افراد بیشترین دروغ‌ها را به کسانی می‌گویند که بیشتر از سایرین آنها را دوست دارند! به طور نمونه فرزندی که دیرهنگام به خانه بازمی‌گردد برای آنکه والدین خود را نگران نکند اقدام به دروغ گفتن می‌کند، شاید در نگاه نخست این مثال درست باشد اما آیا در محیط کار و حوزه کسب‌وکار نیز این قانون «دوست داشتن» صادق است؟ وی افزود:پاسخ سوال روشن است؛ افراد حتی در محیط کار بیشتر به کسانی دروغ می‌گویند که دوست‌شان دارند. مشتری و به تبع آن کسب درآمد حاصل از آن، دو عنصر تحریک‌کننده برای دروغگویی است، به عبارتی افراد پول را دوست دارند لذا به مشتریان دروغ می‌گویند. به عبارتی مهم‌ترین علت دروغگویی ترس از واکنش‌هاست، در واقع افراد از اینکه دوست، همسر، مشتری و حتی پولی را از دست بدهند بشدت هراس دارند و به همین علت اقدام به دروغگویی می‌کنند تا به نوعی آنها را حفظ یا حتی به دست آورند. این مشاور علوم رفتاری تصریح کرد: پلک زدن بیش از حد، انداختن شانه‌ها به بالا، پنهان کردن چشم‌ها، علاقه نداشتن به شنیدن، تغییر آهنگ صدا، سخنان ضد و نقیض، بازی کردن با دست‌ها و وسایل، خاراندن گردن و پشت گردن و عرق کردن بیش از حد از جمله موارد غیرکلامی فرد دروغگو است که می‌توان با بررسی آنها به کلام کذب این افراد پی برد. در هر حال آنچه مسلم است، دروغگوها معمولا زیاد از حد صحبت می‌کنند، آنها به طرز عجیبی وارد جزئیات ماجرای تخیلی‌شان می‌شوند و سعی می‌کنند با دادن مقادیر زیادی از اطلاعات، شنونده‌شان را مجاب کنند دارد واقعیت را می‌شنود. این جزئیات ممکن است در ظاهر، داستان ساختگی افراد دروغگو را زیبا و باورپذیر نشان بدهد اما در واقعیت زنگ خطری است که فرد باید نسبت به آن حساس باشد و در تله دروغ نیفتد.


Page Generated in 0/0070 sec