printlogo


کد خبر: 177852تاریخ: 1396/4/17 00:00
چهارگوشه

تعطیلی مساجد در فرانسه
مجلس ملی فرانسه با تمدید وضعیت فوق‌العاده در این کشور برای 6 ماه دیگر زمینه تعطیلی مساجد بیشتری را به بهانه‌های امنیتی فراهم آورد. این در حالی بود که 12 گروه حقوق بشر از جمله عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر از قانونگذاران فرانسوی خواسته بودند وضعیت فوق‌العاده را تمدید نکنند. به گزارش فرانس‌پرس، وزارت کشور فرانسه که با تمدید وضعیت فوق‌العاده اختیارات بیشتری برای دستگاه امنیتی‌اش به منظور عملیات شناسایی و بازداشت مظنونان به دست آورده اعلام کرده به عنوان بخشی از تدابیر اتخاذ شده، 3 مسجد دیگر بسته می‌شود. این تعطیلی به مدت 6 ماه خواهد بود. از زمان آغاز وضعیت فوق‌ا‌لعاده در فرانسه تاکنون 16 مسجد تعطیل شده است.

جولان هوایی آمریکا در دریای چین
آمریکا با هدف به چالش کشیدن چین، ۲ فروند بمب‌افکن خود را بر فراز آبراه مورد مناقشه چین جنوبی به پرواز درآورد. به گزارش رویترز، این حرکت روز پنجشنبه یک اقدام سیاسی در آستانه دیدار احتمالی رؤسای جمهوری آمریکا و چین در نشست جی۲۰ آلمان محسوب می‌شود تا مالکیت پکن بر یکی از راهبردی‌ترین آبراه‌های جهان را به چالش بکشد. این ۲ هواپیمای نظامی آمریکایی که از پایگاه هوایی گوام برخاسته بودند پیش از پرواز اخیر در دریای چین شرقی در قالب رزمایشی که در نوع خود بی‌سابقه بود، با جنگنده‌های ژاپنی مانور برگزار کرده بودند. ماه گذشته نیز ۲ فروند جنگنده راهبردی «بی۱- بی» آمریکا با پرواز از پایگاه گوام بر فراز دریای چین جنوبی جولان دادند؛ حال آنکه یک فروند ناو هواپیمابر آمریکایی نیز با حرکت در فاصله ۱۲ مایل دریایی از جزایر مورد مناقشه پکن، خط قرمز چین را شکست.

بازداشت مدیر عفو بین‌الملل در ترکیه
پلیس ترکیه به هتل محل برگزاری نشست گروهی از فعالان حقوق بشری حمله کرد و تمام 12 فعال شرکت‌کننده را بازداشت کرد. روزنامه حریت گزارش داد، این حمله چهارشنبه‌شب در جزیره بویوکادا در دریای مرمره، نزدیک استانبول رخ داد. طبق این گزارش، مدیر عفو بین‌الملل در ترکیه در میان بازداشت‌شدگان است. این فعالان در یک ایستگاه پلیس محلی مورد بازجویی قرار گرفتند اما هنوز علت بازداشت آنها مشخص نیست. ترکیه از کودتای ناکام ژوئیه گذشته سرکوب گسترده‌ای را آغاز کرده و حدود ۵۰ هزار تن بازداشت شده‌اند.

کشته شدن یک نظامی سعودی
یکی از عناصر امنیتی سعودی، چهارشنبه در جریان درگیری در شرق عربستان کشته و 3 نفر دیگر زخمی شدند. روزنامه سبق عربستان نوشت، این حمله در محله المسوره در شهرک العوامیه در قطیف رخ داد. این شهر از شهرهای نفتخیز عربستان محسوب می‌شود و در عین حال کانون تنش بین حکومت و مردم منطقه است که پیوسته با سیاست‌های تبعیض‌آمیز حکومت دست به گریبان بوده‌اند. حکومت آل‌سعود به منظور اجرای یک پروژه جدید از مدت‌ها قبل تخریب این محله را که بخش کوچکی از این شهر است و بیش از 200 سال قدمت دارد، آغاز کرده است.

روسیه: منطقه پرواز ممنوع در سوریه نداریم
وزیر خارجه روسیه از طرح ایجاد مناطق پرواز ممنوع در سوریه اظهار بی‌اطلاعی کرده و درباره ادعای آمریکایی‌ها در این‌باره توضیح خواست. سرگئی لاوروف در پاریس، پایتخت فرانسه گفت: «وزیر خارجه آمریکا گفته است که واشنگتن آماده همکاری با روسیه برای ایجاد مناطق پرواز ممنوع در سوریه است. ما از آمریکا درباره جزئیات طرح مناطق پرواز ممنوع توضیح خواسته‌ایم ولی جوابی نگرفته‌ایم زیرا هنوز هیچ حرف و حدیثی درباره مناطق پرواز ممنوع در میان نیست». این در حالی است که رکس تیلرسون، همتای آمریکایی او چهارشنبه هفته پیش ادعا کرده بود که آمریکا آماده بررسی مساله احتمال همکاری خود با روسیه برای تضمین امنیت و آرامش در منطقه از طریق ایجاد مناطق پرواز ممنوع، استقرار ناظران آتش‌بس در مناطق ناآرام و هماهنگی در رساندن کمک‌های بشردوستانه است. اما به نظر می‌رسد این ادعایی گمراه‌کننده از سوی وزارت خارجه آمریکا برای تاثیرگذاری بر نخستین دیدار رئیس‌جمهور جدید این کشور با همتای روس خود در حاشیه اجلاس گروه 20 در هامبورگ بوده باشد. همچنین صبح دیروز پیش از این نشست، لاوروف و تیلرسون پشت درهای بسته با یکدیگر دیدار کردند.
 


Page Generated in 0/0063 sec