printlogo


کد خبر: 177875تاریخ: 1396/4/18 00:00
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد
اعتبار کارت‌های ملی قدیمی تا پایان سال 96

گروه اجتماعی: سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: افرادی که تاریخ صدور کارت ملی قدیمی آنها بین سال‌های 80 تا 89 است تا پایان امسال کارت‌شان اعتبار دارد و باید به ادارات ثبت احوال، دفاتر پست و پیشخوان دولت برای صدور کارت‌ هوشمند ملی مراجعه کنند.
به گزارش فارس، سیف‌الله ابوترابی گفت: تاکنون 24 میلیون نفر را تحت پوشش قرار داده‌ و کارت هوشمند ملی برای‌شان صادر کرده‌ایم. وی ادامه داد: کارت‌های ملی صادره قدیمی تا پایان سال 96 اعتبار دارد، بنابراین بر اساس مصوبه هیأت دولت درباره کارت‌های ملی نمونه قدیم، به طور رسمی اعلام می‌شود که فاقد اعتبار است و باید برای صدور کارت هوشمند ملی اقدام شود.  وی گفت: افرادی که تاریخ صدور کارت ملی قدیمی آنها بین سال‌های 80 تا 89 است، از ابتدای سال 97 کارت‌شان فاقد اعتبار است و باید به ادارات ثبت احوال و دفاتر پست و پیشخوان دولت برای صدور کارت‌های هوشمند ملی مراجعه کنند.  ابوترابی گفت:‌ در گذشته زمان صدور کارت ملی طولانی بود و اکنون با ایجاد ظرفیت جدید به سمت و سویی رفته‌ایم که به حداکثر یک ماه زمان صدور کارت رسیده است. سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: به عبارتی 15 روز تا یک ماه زمانی است که از مرحله اخذ درخواست تا صدور کارت هوشمند ملی پیش‌بینی شده است. وی ادامه داد: افرادی هم که برای صدور کارت هوشمند ملی خود اقدام کرده‌اند اما اکنون از محل کارت خود بی‌اطلاع هستند، می‌توانند به دفاتر پیشخوان و پست مراجعه کنند و با ارائه شماره ملی، بر اساس نرم‌افزاری که پیش‌بینی شده به آنها اطلاع داده می‌شود که به کدام دفتر مراجعه کنند.
هزینه کارت چقدر است؟
ابوترابی درباره هزینه اخذ مدارک‌ تا صدور کارت هوشمند ملی گفت: 7 تا 9 هزار تومان هزینه اخذ مدارک و صدور کارت و 2 هزار تومان هزینه تحویل کارت است، 20 هزار تومان نیز بر اساس مصوبه مجلس باید به خزانه واریز شود، بنابراین در مجموع 31 هزار تومان هزینه‌ای است که افراد بابت دریافت کارت هوشمند ملی خود باید بپردازند. وی افزود: پرداخت هر رقمی خارج از این 31 هزار تومان خلاف است و چنانچه متقاضیان بیشتر از این پرداخت کردند می‌توانند به دفاتر پست، پیشخوان یا اداره کل بازرسی ثبت احوال مراجعه کنند. ابوترابی تصریح کرد: بنابراین طبق فراخوانی که انجام شده، دارندگان کارت ملی نمونه قدیم که تاریخ صدورش مربوط به سال‌های 80 تا 89 است باید برای دریافت کارت ملی هوشمند خود اقدام کنند. همچنین کارت‌هایی که تاریخ صدورشان بین 90 تا 96 است همچنان دارای اعتبار است.
40 میلیون ایرانی واجد شرایط
وی گفت: 40 میلیون نفر جمعیت هدفی است که واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی هستند که بخش عظیمی از آنها کارت قدیمی دارند و بنا داریم پایان سال 97 را پایان صدور کارت هوشمند ملی اعلام کنیم. وی گفت: برای ایرانیان خارج از کشور هنوز به دلیل اینکه هماهنگی‌های لازم با وزارت امور خارجه انجام نشده، کارت هوشمند ملی صادر نمی‌شود و همچنان کارت ملی برای این افراد صادر خواهد شد.  ابوترابی گفت: ظرفیت پایگاه‌های ثبت احوال صدور 20 تا 25 میلیون کارت در سال است. وی ادامه داد: 20 میلیون نفر را امسال پوشش خواهیم داد و به این سمت می‌رویم که مردم با اطمینان بیشتری مراجعه کنند تا بتوانیم تا پایان سال آینده پروژه کارت هوشمند ملی را به اتمام رسانیم، سپس به سمت کسانی می‌رویم که فاقد کارت ملی هستند.
ورود 5 دستگاه وارداتی برای صدور کارت
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: پس از تحریم که صدور کارت هوشمند را با مشکل مواجه کرده بود و ورود دستگاه‌ها در تحریم بود، با رایزنی‌های انجام شده، دستگاه‌های لازم را وارد کرده‌ایم که حداقل 5 دستگاه با ظرفیت صدور کارت هوشمند ملی بین 2 تا 5/2 میلیون کارت را دارد.
کاربرد تراشه کارت هوشمند ملی
ابوترابی گفت: تراشه‌ای در کارت هوشمند ملی پیش‌بینی شده که در آینده‌ای نزدیک که دستگاه‌های کارتخوان خاصی نصب شود، اطلاعات این تراشه قابل استفاده خواهد بود، البته اطلاعات فردی محرمانه است و در این تراشه قابل بازخوانی نیست. 2 کد در آن پیش‌بینی شده به همراه اثر انگشت و قرار است به عنوان کارت حساب بانکی و کارت سلامت از آن استفاده شود و ظرفیت‌های متعددی برای آن پیش‌بینی شده که امسال سازوکار قانونی و مصوبات اداری آن را پیش خواهیم برد تا کاربردی شود. سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: اگر فردی معلول حرکتی است و نمی‌تواند برای دریافت کارت هوشمند ملی خود اقدام کند، با اعلام شرایط خود به سازمان ثبت احوال، مأموران این سازمان با دستگاه‌های سیار برای ثبت درخواست و تحویل کارت به منازل وی می‌روند.
افراد پشت نوبتی نداریم
وی درباره افراد پشت نوبت برای دریافت کارت هوشمند ملی گفت: در 15 روز مهلتی که قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری برای دریافت این کارت لحاظ شد، تمام افراد پشت نوبتی را تخلیه کرده‌ایم. ابوترابی درباره اینکه برخی متقاضیان اعلام کرده‌اند که صدور کارت هوشمند ملی آنها بسیار طولانی شده و ظرف یک ماه انجام نشده، گفت: دفاتر پیشخوان دولت و ثبت‌احوال، درخواست متقاضیان را اخذ کرده‌اند اما در کنترل مدارک برای صدور مشکلی وجود داشته؛ به عنوان مثال مدارک ناقص بوده یا عکس مشکلی داشته است که این مدارک برگشت داده شده به دفاتر اما به متقاضی اعلام نشده است.
قصور در اطلاع‌رسانی
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: در این زمینه، کوتاهی از سوی دفاتر پست، پیشخوان و ثبت احوال انجام گرفته که باید به متقاضیان اطلاع‌رسانی می‌کردند، البته موارد اینچنینی بسیار محدود بوده اما باید پیگیر این مسائل می‌بودیم. وی گفت:‌ به دلیل تجمع متقاضیان، گسترش مراکز صدور و تحویل کارت را در برنامه داریم، به همین دلیل ممکن است فردی در منطقه‌ای درخواست خود را داده باشد اما برای تحویل کارت به جای دیگری مراجعه کند.
صدور شناسنامه المثنی ظرف یک روز
وی درباره صدور شناسنامه جدید نیز گفت: در حال حاضر شناسنامه جدید در تمام استان‌های کشور ظرف یک روز صادر می‌شود، همچنین شناسنامه المثنی‌ تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری باقی نمانده بود که صادر نشود، البته جز کلانشهر تهران که موارد نقض قانونی داشته که آن هم رفع شده است. قبلا نگارش‌ها دستی بود اما الان با دستگاه انجام می‌شود و این دستگاه‌ها ظرفیت محدودی دارند.
 


Page Generated in 0/0059 sec