رهبر انقلاب در دیدار رمضانی با دانشجویان، آنها را به تلاش جدی و همهجانبه برای غلبه دادن گفتمان انقلاب در دانشگاه توصیه کردند. ایشان در ضمن این بحث فرمودند: «من به همه آن هستههای فکری و عملی جهادی، فکری، فرهنگی در سراسر کشور مرتبا میگویم: هرکدام کار کنید؛ مستقل و بهقول میدان جنگ، آتشبهاختیار». این فرمان رهبر انقلاب با واکنشهای گسترده و متفاوتی روبهرو شده است. از این رو پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیتالله خامنهای در یادداشت زیر به واکاوی این سخن رهبر انقلاب، بر اساس اندیشه و اصول حضرت امام خمینی رحمهالله علیه و بیانات رهبر انقلاب در این باره پرداخته است.
فکر و عمل توأمان افسران جنگ نرم
وقتی درباره وضعیت «آتش به اختیار» سخن میگوییم، باید بدانیم این فرمان ناظر به چه کسی صادر شده است؟ مخاطب صریح این کلام کیست؟ بر اساس اندیشه حضرت امام خمینی رحمهالله علیه و حضرت آیتالله خامنهای، وقتی از مأموریتهای نظام اسلامی سخن میگوییم به تعبیر مشترک کلیدی و مهمی میرسیم با عنوان «فتحالفتوح انقلاب اسلامی»: «امام بزرگوار ما در یک حادثه مهم جنگى در قضیه یک عملیات که پیروزىاى به دست رزمندگان آمده بود، یک پیامى دادند؛ در آن پیام این نکته وجود داشت که فتحالفتوح انقلاب اسلامى، تربیت این جوانهاست». 12/7/91
امروز این جوانان تربیتشده، این «جوانهای دانشجو و افسران جوان جنگ نرم»، در شرایطی که «جمهوری اسلامی و نظام اسلامی با یک جنگ عظیمی- جنگ نرم- مواجه است» باید به میدان بیایند: «گفتیم افسران جوان جنگ نرم؛ نگفتیم سربازان، چون سرباز فقط منتظر است که به او بگویند پیش، برود جلو؛ عقب بیا، بیاید عقب. یعنی سرباز هیچگونه از خودش تصمیمگیری و اراده ندارد و باید هر چه فرمانده میگوید، عمل کند. نگفتیم هم فرماندهان طراح قرارگاهها و یگانهای بزرگ، چون آنها طراحیهای کلان را میکنند. افسر جوان در صحنه است؛ هم به دستور عمل میکند، هم صحنه را درست میبیند؛ با جسم خود و جان خود صحنه را میآزماید. لذا اینها افسران جوانند؛ دانشجو نقشش این است. حقیقتاً افسران جوان، فکر هم دارند، عمل هم دارند، در صحنه هم حضور دارند، اوضاع را هم میبینند، در چارچوب هم کار میکنند». 8/6/88
دشمن سراغ سنگرهای معنوی میآید
در بحث فرمان «آتش به اختیار به جوانان و افسران جنگ نرم» نکته دوم این است که باید توجه کنیم این فرمان در چه فضای کلی و شرایطی مطرح شده است؟ به تعبیر رهبر انقلاب: «جنگی که وجود دارد، از جنگ نظامی اگر خطرش بیشتر نباشد، کمتر نیست... در جنگ روانی و آنچه امروز به آن جنگ نرم گفته میشود در دنیا، دشمن سراغ سنگرهای معنوی میآید که آنها را منهدم کند؛ سراغ ایمانها، معرفتها، عزمها، پایهها و ارکان اساسی یک نظام و یک کشور؛ دشمن سراغ اینها میآید که اینها را منهدم کند و نقاط قوت را در تبلیغات خود به نقاط ضعف تبدیل کند؛ فرصتهای یک نظام را به تهدید تبدیل کند». 2/7/88
جنگی که ابزارهای خاص خودش را دارد: «جنگ بهوسیله ابزارهای فرهنگی، بهوسیله نفوذ، بهوسیله دروغ، بهوسیله شایعهپراکنی؛ با ابزارهای پیشرفتهای که امروز وجود دارد، ابزارهای ارتباطیای که 10 سال قبل و 15 سال قبل و 30 سال قبل نبود، امروز گسترش پیدا کرده». 4/9/88
پس فضای عملیات و عرصه مورد نظر، عرصه جنگ نرم و عقیدتی و فکری است.
معنای «آتش به اختیار»
«آتش به اختیار»، اصالتاً تعبیری نظامی است و البته میدانیم که استفاده از تعابیر نظامی در زبان طبیعی، گاه بسیار پرکاربرد است (مثل واژه راهبرد، جبهه و...). وقتی این تعبیر در فضای فرهنگی و عمومی جامعه طرح میشود، معنایی استعاری مییابد و نشانگر وضعیتی است که در نظام هماهنگی و کنش فرهنگی جامعه (از لایه مسؤولان تا فعالان فرهنگی در سطح جامعه) اختلال به وجود آمده است. اگر بخواهیم بر اساس همان فضای معنایی مبدأ در این استعاره-که فضایی نظامی است- سخنی دقیقتر بگوییم، در ادبیات نظامی، فرآیند تدبیر و هماهنگی و فرماندهی در 3 سطح راهبردی(استراتژیک)، عملیاتی و تاکتیکی طرح میشود و اختلال در قرارگاه عملیاتی، زمینهای برای اعلام شرایط آتش به اختیار برای نیروهای تاکتیکی خواهد بود. نکته مهم این است که در این شرایط (یعنی آتش به اختیار)، ارتباط میان سطح راهبردی و تاکتیکی قطع نیست یعنی نیروهای انقلابی و افسران جوان جنگ نرم میدانند دشمن کیست، مسیر مقابله با او چگونه است، اصلیترین روشهای دشمنی چیست، مهمترین ابزارها و محملهای دشمن کدامند، برای انسجام درونی چه باید کرد، مهمترین معارف، باورها و توصیهها [منظومه فکری اسلام ناب محمدی صلیاللهعلیهوآله و مکتب امام خمینی رحمهالله علیه] که نیروها باید میدانستهاند، به آنها گفته شده است و بهطور خلاصه، نیروهای انقلابی در شرایط حرکت در دالان تاریک نیستند و با وجود غبارهای فتنه، میدانند جهت عَلَمهای مقتدایشان در کدام سمتوسو است.
مهمترین اولویت اقدام
وقتی افسر جوان جنگ بخواهد در عرصههای مختلف بهصورت «آتش به اختیار» عمل کند، برای انتخاب تاکتیک مناسب باید اولویت عملیات خود را بشناسد و مسائل اصلی و فرعی محور خود را بهدرستی شناسایی کند، زیرا از زمینههای صدور فرمان «آتش به اختیار» اساساً همین جابهجایی اصلیها و فرعیهاست. در شرایط تهاجم و نفوذ نرم دشمن، غفلت مسؤولان و «اصلی/ فرعی نکردن امور» و عدم شناخت درست از اولویتها برای اقدام، مایه آسیبهای گسترده در ابعاد ملی است. این عدم تشخیص صحیح در شرایطی که «دستگاه محاسباتی مسؤولان نظام اسلامی» دچار اختلال میشود، ابعاد و عمق گستردهتری مییابد و هزینههای فراوانی را بر انقلاب و کشور تحمیل میکند.
الزامات رسیدن به تصمیم درست در شرایط «آتش به اختیار»
اگر نیروهای انقلابی و افسران جنگ نرم در شرایط «آتش به اختیار» بخواهند به تصمیمهای درست برسند، لازم است به نکات مهم زیر توجه کنند.
۱- توجه به اصول فکری امام و انقلاب اسلامی
نیروهای انقلابی، اندیشه و عمل حضرت امام خمینی رحمهالله علیه و حضرت آیتالله خامنهای را گزارههایی دینی میدانند که بر اساس روش اجتهادی از منابع دینی برداشت شدهاند. مهمترین آفت در برخورد با این گزارهها «تحریف» آن است و راه مقابله با این آفت نیز برخورد اجتهادی با اندیشه امام خمینی و آیتالله خامنهای، هم در مرحله شناخت اصول و هم در مرحله اقدام است: «آن راهى که میتواند مانع این تحریف شود، بازخوانى اصول امام است. امام یک اصولى دارد، یک مبانىاى دارد؛ این مبانى در طول 10 سال دوران حاکمیت اسلامى و پیش از آن در طول 15 سال دوران نهضت، در بیانات گوناگون بیان شده است؛ اصول امام را در این بیانات میشود پیدا کرد؛ این اصول را، این خطوط را کنار هم که بگذاریم، یک شاکلهاى از امام بزرگوار تشکیل خواهد شد؛ شخصیت امام این است. این اصول را امام در بیانات خود تکرار کرده است؛ این اصول را گزینشى هم نبایستى انتخاب کرد». 14/3/94 و البته مهمترین اصول فکری حضرت امام نیز توسط رهبر انقلاب تبیین شده است: «اسلام ناب محمدى و نفى اسلام آمریکایى»، «اتکال به کمک الهى، اعتماد به صدق وعده الهى و در نقطه مقابل، بىاعتمادى به قدرتهاى مستکبر و زورگوى جهانى»، «اعتقاد به اراده مردم و نیروى مردم و مخالفت با تمرکزهاى دولتى»، «طرفداری جدى از عدالت اجتماعی و حمایت از محرومان و مستضعفان و مخالفت با نابرابرى و اشرافیگری»، «مخالفت و مبارزه با قلدران بینالمللى و مستکبران و حمایت از مظلومان و جبهه مقاومت»، «توجه به استقلال کشور و رد سلطهپذیرى» و «توجه به وحدت ملى و مقابله با توطئههاى تفرقهافکن». 14/3/94
2- توجه به عقلانیت انقلابی
در اندیشه رهبر انقلاب، مهمترین تعابیری که در تقابل معنایی با عقلانیت انقلابی قرار دارند، محاسبه محافظهکارانه، قشرىگرى، تحجر، اسیر اوهام و تخیلات خود شدن و سازشکاری (با دشمن) است، بنابراین در شرایط آتش به اختیار، هیچکدام از نیروهای انقلابی به این ورطهها درنخواهند افتاد. همچنین توجه به «حکمت» و به کار گرفتن خرد و تدبیر و فکر و محاسبات و کار کارشناسى، مطالعه درست، ملاحظه جوانب و آثار و تبعات یک اقدام- و حتى گاهى ملاحظه تبعات یک اظهارنظر- از مهمترین بایستهها در شرایط آتش به اختیار و مبتنی بر عقلانیت انقلابی است.
3- نظم و قانونگرایی
در اندیشه رهبر انقلاب، نظام اسلامی با معماری حضرت امام خمینی و با توجه به 4 عنصر کلیدی بنیاد گرفته است: «اسلام، مردم، قانونگرایى و دشمنستیزى»
( 14/3/80) و اهمیت قانونگرایی در نظام اسلامی، در چنین سطحی قابل طرح است یعنی با بیتوجهی به قانون در نظام اسلامی، گویی یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی و حضرت امام خمینی بیاهمیت انگاشته شده است: «هنوز از پیروزى انقلاب 2 ماه نگذشته بود که امام همهپرسى درباره نظام اسلامى را اعلان کرد که مردم به نظام جمهورى اسلامى رأى دادند. چند ماه از پیروزى انقلاب نگذشته بود که امام گفت باید قانون اساسى نوشته شود... هنوز یک سال از پیروزى انقلاب نگذشته بود که مردم در انتخابات ریاستجمهورى شرکت کردند، بعد از مدت کوتاهى هم مجلس شوراى اسلامى به راه افتاد بنابراین از اول، مبناى کار انقلاب بر نظم و قانون بود... این انقلاب، مظهر نظم و قانون بود... این را باید مغتنم شمرد. پایبندى به نظم و قانون و مسؤولیتهاى قانونى قوا باید مورد احترام همه باشد». 14/3/80