گروه اقتصادی: رئیس شورای رقابت در حالی هفته گذشته از حذف بازار دلالی خودرو و موافقت با افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا خبر داد که حدود ۱۵ مدل خودروی داخلی زیر ۴۵ میلیون تومان با حاشیه قیمتی تا ۴ میلیون تومان نرخ کارخانه و بازار روبهرو هستند. بهگزارش فارس، در جلسه هفته پیش شورای رقابت، برای خانواده پراید و تیبا متوسط افزایش قیمت 25/1 درصدی و برای خانواده پژو و سمند متوسط افزایش قیمت 69/2 درصدی به تصویب رسید. رضا شیوا رئیس شورای رقابت یکی از شروط صدور این مجوز را برطرف شدن حاشیه بازار خودرو عنوان کرد و با بیان اینکه حاشیه بازار خودرو حذف شده است، گفت: در بازار خودرو دلالبازی وجود ندارد، بازار آرام است و مشکلات قبلی وجود ندارد. این در حالی است که هماکنون درباره خودروهای با رنج قیمت کمتر از 45 میلیون تومان (که توسط شورای رقابت قیمتگذاری میشوند) شاهد اختلاف قیمت دستکم 12 مدل خودرو در کارخانه و بازار هستیم. هماکنون پژو پارس LX کلاس 15 با قیمت 38 میلیون و 725 هزار تومان از سوی کارخانه عرضه میشود، در حالی که قیمت این خودرو در بازار 41 میلیون و 400 هزار تومان است و به این ترتیب شاهد اختلاف قیمت 2 میلیون و 700 هزار تومانی درباره این خودرو هستیم. پژو 206 تیپ 2 نیز دارای اختلاف قیمت حدود 900 هزار تومانی در بازار است به طوری که با قیمت 32 میلیون و 840 هزار تومان در کارخانه عرضه میشود ولی در بازار به قیمت 33 میلیون و 700 هزار تومان به خریداران عرضه میشود. همچنین پژو 405 مدل SLX دارای حاشیه قیمتی یک میلیون تومانی در بازار است. درباره سمند SE و همچنین سمند EF7 نیز شاهد اختلاف قیمت یک میلیون تومانی در بازار و کارخانه هستیم. درباره اختلاف قیمت سایپا 111 نیز باید گفت هم اکنون قیمت این خودرو در بازار 800 هزار تومان بالاتر از نرخ کارخانه است و درباره تیبا SX نیز شاهد اختلاف 500 هزار تومانی در بازار هستیم. قیمت تندر 90 مدل 2E نیز در بازار 700 هزار تومان بالاتر از قیمت کارخانه است و این اختلاف قیمت درباره رنو ساندروی دندهای به 3 میلیون و 300 هزار تومان میرسد. اختلاف قیمت پارس تندر نیز در بازار با کارخانه حدود 3 میلیون و 800 هزار تومان است به طوری که این خودرو در کارخانه 38 میلیون و 730 هزار تومان و در بازار 5/42 میلیون تومان عرضه میشود. علاوه بر این 13 مدل خودرو، پژو 206 تیپ 5 نیز با قیمت 38 میلیون تومان در کارخانه به فروش میرسد در حالی که نرخ بازار آزاد این خودرو با اختلاف 200 هزار تومانی به 38 میلیون و 200 هزار تومان میرسد. درباره پژو 206 صندوقدار مدل V8 هم باید به نرخ کارخانهای 38 میلیون و 800 هزار تومانی این خودرو و عرضه آن با حاشیه قیمتی 400 هزار تومانی در بازار اشاره کنیم. سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو درباره اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد این خودروها به فارس گفت: خودروسازان باید به اندازه نیاز بازار، خودرو عرضه کنند تا کمبودی وجود نداشته باشد و حاشیه قیمتی تقویت نشود. وی با بیان اینکه تصمیم اخیر شورای رقابت برای افزایش قیمت کارخانهای محصولات ایرانخودرو و سایپا تأثیری در بازار خودرو نداشته است، اظهار داشت: رئیس شورای رقابت عنوان میکند این شورا توانسته است دلالبازی و حاشیه قیمت خودرو در بازار را جمع کند اما اینطور نیست و در حال حاضر برخی خودروهای داخلی با حاشیه قیمت بالایی در بازار روبهرو هستند. رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو با طرح این سوال که چرا شورای رقابت و دستگاههای نظارتی مانند سازمان حمایت به این مساله ورود نمیکنند؟ گفت: پژو پارس LX حدود 9 ماه است که اختلاف قیمت بالایی را بین نرخ کارخانه و بازار دارد، اما کسی به این مساله رسیدگی نکرده است. وی با بیان اینکه مصرفکنندگان نسبت به قیمت و کیفیت خودروهای داخلی معترض هستند، گفت: اختلاف قیمت بین نرخ کارخانه و بازار به ضرر مصرفکننده است. به گفته مؤتمنی، خودروسازان بازار خودرو را مدیریت میکنند و با کاهش عرضه خودرو به بازار باعث بالا رفتن قیمتها در بازار و تقویت حاشیه قیمتی شدهاند، در حالی که اگر عرضه خودرو افزایش یابد، حتی ممکن است قیمت خودرو در بازار به کمتر از نرخ کارخانه نیز برسد.
افت کیفیت تولید خودروی داخلی موجب نفوذ چینیها شده است
درحالی که به اعتقاد برخی کارشناسان صنعتخودرو، شناخت کافی چینیها از بازار ایران دستاورد جدی آنها بوده اما عضو کمیسیون صنایع مجلس معتقد است افت کیفیت تولید داخل موجب نفوذ چینیها در بازار خودرو بوده است. در چند روز اخیر بازار خودروهای وارداتی و تولید داخل کشور حواشی و اخبار فراوانی داشتهاند و قیمت جدید برخی خودروها در سال جدید نیز اعلام شد و در این قیمتگذاری جدید خودروهای پراید و پژو 405 با افزایش قیمت 150 تا 200هزار تومانی روبهرو شدند. برخی کارشناسان معتقد بودند باید در قبال این افزایش قیمتها مشتریان شاهد افزایش کیفیت نیز باشند. در همین رابطه سیدمهدی مقدسی در گفتوگو با خانه ملت، به تحت تاثیر قرار گرفتن بازار خودروی ایران توسط محصولات چینی اشاره و ابراز امیدواری کرد خودروسازان داخلی به دنبال ارتقای کیفیت و رقابت با برندهای جهانی حرکت کنند. مقدسی با اعتقاد به اینکه ارتقای کیفیت به دنبال انتقال تکنولوژی صورت میگیرد، گفت: باید به استانداردهای جهانی نزدیک شویم و قیمت محصولات خود را کم کنیم تا مردم به سمت خرید خودروی تولید داخل حرکت کنند. این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین معتقد است با فاصله گرفتن خودروهای تولید داخل از کیفیت مناسب، خودروهای چینی با ظاهر شکیل و فریبنده به بازار ایران ورود پیدا کردند. «نداشتن خدمات پس از فروش مناسب خودروهای چینی» سرتیتر دیگر سخنان نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در گفتوگو با خانه ملت بود. به گفته وی در بحث خودروهای چینی باید دقت نظر داشته باشیم که این محصولات خدمات پس از فروش مناسبی ندارند و در ساخت این خودروها از موتورهای پرقدرت استفاده نمیشود.