printlogo


کد خبر: 178140تاریخ: 1396/4/22 00:00
بن‌سلمان شورای سیاسی را هم قبضه کرد
عربستان، اسرائیل را به خلیج‌فارس وصل می‌کند

در نشست سه‌شنبه‌شب سران سعودی فاش شد که محمد بن‌سلمان یک منصب عالی‌رتبه‌ دیگر را بر عهده گرفته که قبلا مشخص نبود چه کسی این منصب را برعهده خواهد گرفت. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، شورای امور سیاسی و امنیتی نشستی دوره‌ای را سه‌شنبه‌شب در شهر جده به ریاست محمد بن سلمان برگزار کرد که پیش از این محمد بن نایف، ولیعهد سابق عربستان این پست را برعهده داشت. محمد بن سلمان در حال حاضر پست‌های ولیعهدی عربستان، وزارت دفاع، ریاست شورای امور اقتصادی و توسعه و ریاست شورای امور سیاسی و امنیتی را برعهده دارد. 2 شورای اخیر پس از به تخت نشستن ملک سلمان بن عبدالعزیز در سال ۲۰۱۵ میلادی تشکیل شد که شبیه دولت کوچک هستند.
آل‌سعود 4 متهم را اعدام کرد
وزارت کشور عربستان سعودی سه‌شنبه اعلام کرد که حکم اعدام 4 نفر در منطقه شیعه‌نشین قطیف اجرا شده است. در بیانیه این وزارت ادعا شده که اتهام اعدام‌شدگان، «خروج مسلحانه علیه ولی امر، شورش مسلحانه و ایجاد مانع در مسیر انجام وظیفه نیروهای امنیتی» بوده است. در این بیانیه اشاره‌ای نشده است که افراد اعدام شده در این منطقه شیعه‌نشین، جزو شیعیان بوده‌اند یا خیر. رژیم عربستان هر از چندی، شماری از زندانیان سیاسی و مخالفان دیکتاتوری قبیله‌ای در این کشور را به اتهامات واهی از جمله تروریسم اعدام می‌کند.
پروژه ریلی رژیم سعودی و صهیونیست‌ها
رژیم صهیونیستی به دنبال پروژه دسترسی بیشتر به کشورهای عرب منطقه، طرح ایجاد خط ریلی را که با عبور از کشورهای عربی به عربستان سعودی می‌رسد دوباره به جریان انداخته است. اسرائیل کاتص، وزیر حمل و نقل و اطلاعات اسرائیل، سه‌شنبه به خبرنگاران خارجی گفت که تل‌آویو اینک آماده پیشبرد برنامه‌هایی برای توسعه خط ریلی موجود به مرز اردن و کرانه باختری است. کاتص در ادامه مدعی شد که با این طرح اردن و فلسطین دسترسی بیشتری را به بندر حیفا در اسرائیل خواهند داشت. وزیر حمل و نقل  رژیم اسرائیل در ادامه سخنان خود نقشه‌ای را نشان داد که براساس آن شبکه ریلی یادشده با عبور از اردن و عربستان به خلیج فارس می‌رسد. کاتص گفته است با وجود عدم رابطه رسمی تل‌آویو با ریاض، این موضوع از طریق مسیری پنهان و بی‌سر و صدا در حال بررسی بوده و دولت جدید آمریکا نیز در پیشبرد عادی‌سازی روابط منطقه‌ای بسیار فعال است. این در حالی است که برخی رسانه‌ها به تلاش‌های عربستان و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط اشاره کرده‌اند. روزنامه «تایمز» انگلیس، در همین زمینه چندی قبل ادعا کرد مذاکرات بین ریاض و تل‌آویو منجر به فعالیت‌های تجاری اسرائیل در کشورهای عربی خلیج‌فارس و مجوز پرواز خطوط هوایی اسرائیل بر فراز فضای عربستان خواهد شد.


Page Generated in 0/0089 sec