printlogo


کد خبر: 178164تاریخ: 1396/4/22 00:00
تأکید نصرالله بر نقش مرجعیت دینی در آزادسازی موصل
آمریکایی‌ها تماشاچی بودند

دبیرکل حزب‌الله لبنان، سه‌شنبه شب در سخنرانی خود، با اشاره به آزادسازی شهر موصل از دست گروه تروریستی داعش گفت: آنچه در موصل اتفاق افتاد تنها مختص کشور عراق نیست بلکه به سرنوشت منطقه و امت اسلام ارتباط دارد. سیدحسن نصرالله آزادسازی عراق را به آیت‌الله سیستانی، مرجعیت نجف، مسؤولان عراقی و نیروهای مسلح و احزاب و رؤسای قوا و مجلس بویژه حیدر العبادی و همه مجاهدان و رزمندگان حاضر در جبهه‌ها و خانواده‌های شهدا و مجروحان این پیروزی و نیز همه کسانی که عراق را در این پیروزی یاری کردند و در راس آنها جمهوری اسلامی ایران و آیت‌الله خامنه‌ای تبریک گفت.  وی افزود: این پیروزی در ادامه پیروزی‌های پی‌درپی عراقی‌ها در دیالی و صلاح‌الدین و مناطق دیگر اتفاق افتاد و ما را به یاد روزهای اول درگیری‌های شدید نیروهای عراقی و داعش می‌اندازد.
اهمیت فتوای مرجعیت علیه داعش
نصرالله دلایل اهمیت فتوای آیت‌الله سیستانی علیه داعش را اینگونه برشمرد: نخست اینکه این فتوا مردم را از دستپاچگی نجات داد. دوم اینکه دشمن را مشخص کرد؛ دشمنی که اسمش را «دولت اسلامی در عراق و شام» گذاشته بود و برای برخی‌ها امر مشتبه شد که این یک جریان اسلامگرا است و بعضی‌ها آن را ادامه بهار عربی دانستند. سوم اینکه همه را متوجه مسؤولیت‌های خود کرد. فتوا مختص طایفه شیعه نبود بلکه تک‌تک عراقی‌ها مخاطب آن بودند. چهارم اینکه این فتوا سطح مبارزه را بالا برد و شکل رویارویی را متحول کرد. وی افزود: این فتوا روحیه مردم و نظامیان و افسران را بالا برد و صدها هزار نفر از عراقی‌ها به دنبال آن به جبهه‌ها پیوستند تا قدرت واقعی عراق را به نام الحشدالشعبی تشکیل دهند. برای همین امروز که از پیروزی موصل صحبت می‌کنیم باید به این فتوا اشاره کنیم. وی با اشاره به نقش علمای اهل سنت در پیروزی علیه داعش، گفت: باید اینجا به موضع‌گیری برخی رهبران سنی عراق نیز اشاره کنیم چون در رسانه‌ها تلاش شد تا این معرکه بین شیعه و سنی نشان داده شود. علمای سنی عراق با روشنگری خود توانستند چشم فتنه را کور کنند و توطئه را ناکام بگذارند.
تأمل در نقش آمریکا در عراق
دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه عراقی‌ها امیدوار به طرف‌های خارجی نیستند، تصریح کرد: آمریکایی‌ها گفتند پیروزی بر داعش نیاز به 30 سال وقت دارد. بعضی‌ها حرف از 15 سال و 25 سال و 10 سال زدند اما عراقی‌ها می‌دانستند در صورت وجود اراده بین‌المللی، شکست داعش نیاز به مدت زیادی ندارد. وی افزود: بعضی رسانه‌های عربی به دروغ این پیروزی را پیروزی به مدد آمریکا می‌دانند اما این دروغ است؛  آمریکایی‌ها در مبارزه مردم عراق با داعش تماشاچی بودند. دولت ترامپ صراحتا اعلام کرد دولت قبل و کلینتون زمانی که وزیر خارجه بود داعش را در منطقه و عراق ایجاد کردند.
ضرورت حل مسأله پناهجویان سوری در لبنان
سیدحسن نصرالله در ادامه سخنرانی‌اش به تحولات داخلی لبنان از جمله موضوع پناهجویان سوری در لبنان پرداخت. وی  تصریح کرد: این پناهجویان در سراسر مناطق لبنان پراکنده شده‌اند. برخی در اردوگاه‌ها و برخی در روستاها و شهرهای مختلف حضور دارند. امروز همه با مشکلات ناشی از حضور این پناهجویان در کشور درگیر هستند. چه مشکلات اقتصادی و از دست رفتن فرصت‌های کاری و... این پرونده باید به هر حال حل شود. دبیرکل حزب‌الله درباره اختلاف اخیر در لبنان درباره گفت‌و‌گو با دولت سوریه درباره وضعیت پناهجویان یادآور شد: دولت لبنان چه با دولت سوریه تماس برقرار کند یا نکند این باعث نمی‌شود دولت سوریه مشروعیت از لبنان کسب کند چون آنها اساسا نیازی به مشروعیت‌بخشی لبنان ندارند. دولت سوریه همین الان هم با بسیاری از کشورهای دنیا روابط دیپلماتیک دارد. نصرالله افزود: بعضی‌ها در مخالفت با این پیشنهاد گفتند ما نمی‌خواهیم پناهجویان را مجبور به بازگشت کنیم. در حالی که حرف از اجبار در کار نیست بلکه هرکس تمایل به بازگشت داشته باشد بازمی‌گردد و به آنها تسهیلاتی ارائه می‌شود. استدلال عجیب دیگر در مخالفت با گفت‌وگو با دولت سوریه درباره پناهجویان این است که این کار باعث قدرت گرفتن حزب‌الله می‌شود! ما نگفتیم می‌خواهیم خودمان این کار را بکنیم و برای خود جایگاهی کسب کنیم، بفرمایید خودتان در این زمینه پیشقدم شوید.
 


Page Generated in 0/0065 sec