فساد کرسنت حتی اگر در دولت حسنروحانی بایکوت شود اما آنقدر گسترده و پرهزینه است که عاملان و مسببان مستقیم و غیرمستقیم آن هیچوقت نمیتوانند نسبت به مجازات نهایی بهخاطر این فساد، خود را در امان بدانند.
به گزارش «وطنامروز»، یکی از تبعات این فساد بزرگ گازی که در دولت اصلاحات بر کشور تحمیل شد، تاثیرگذاری آن روی سایر قراردادهای گازی ایران در منطقه بوده است. ماجرای صدور گاز مفت به ترکیه یکی از تبعات فسادی است که کرسنتیها بر کشور تحمیل کردهاند. دیروز علیرضا زاکانی در نامهای به نمایندگان مجلس، گوشههایی از تبعات فساد کرسنت برای کشور را مطرح کرد.
او در این نامه با استناد به فساد کرسنت و تبعات آن روی سایر قراردادهای گازی ایران، توجه نمایندگان را به چند موضوع و نکته مهم درباره وضعیت قراردادهای گازی ایران با برخی کشورهای همسایه جلب کرده است. این نکات در قالب 10 سوال از بیژن زنگنه مطرح شده که شامل این موارد است:
1- سال 91، شرکت بوتاش ترکیه و ایران با استناد به بند Price Revision شکایتهایی را درباره قیمت گاز صادراتی ایران به داوری سوییس ارسال و اعلام ثبت کردند. علت «عدم پیگیری و بیسرانجام ماندن» شکایت مطروحه ایران از سوی وزارت نفت چیست؟
2- پس از ابلاغ حکم داوری سال 95 به نفع طرف ترک، قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه دارای کمترین قیمت در میان سبد گازهای وارداتی به این کشور شده است، چرا مسؤولان وزارت نفت بعد از این رخداد، با استناد به بند Price Revision در داوری بینالمللی طرح شکایت نکردهاند؟ پاسخگوی خسارت این عدم شکایت کیست؟
3- علت عدم تقسیط بلندمدت جریمه یک میلیارد و 875 میلیون دلاری به ترکیه چه بوده و چرا وزارت نفت «صدور گاز مجانی 14 ماهه به ترکیه» را در شرایط قیمت ارزان کنونی گاز انتخاب کرده است؟
4- از چه طریقی اختلال تأمین درآمد پیشبینیشده فروش گاز به ترکیه در بودجه سال 96 جبران خواهد شد و تمهیدات وزارت نفت برای تسویه بدهی گاز وارداتی ترکمنستان- که از این محل انجام میپذیرفته- چیست؟
5- علت «عدم تعیین تکلیف بموقع» بدهی 2 میلیارد دلاری گاز وارداتی از ترکمنستان چه بوده و چگونه وزارت نفت 240 هزار دلار جریمه روزانه آن را جبران خواهد کرد؟
6- وزارت نفت یکی از دلایل قطع واردات گاز از ترکمنستان را قیمت بالای آن ذکر کرده است. در صورت صحت این ادعا، مسؤولان وزارت نفت چرا تاکنون موضوع قیمت بالای گاز ترکمنستان را به داوری بینالمللی ارجاع ندادهاند تا مانع ادامه خسارت به کشور شوند؟
7- بهرغم مصوبه و انجام اقدامات اولیه احداث خط لوله 1100 کیلومتری شماره 11 عسلویه به دامغان که تضمینکننده جبران کامل نیازهای 6 استان خراسانرضوی، خراسانجنوبی، خراسان شمالی، گلستان، مازندران و سمنان به گاز ترکمنستان است، چرا در دوره صدارت آقای زنگنه احداث این خط لوله از اولویت خارج شده است؟ آیا در زمان مصرف بالای گاز در فصل سرما، تامین گاز این 6 استان فقط از طریق خط دامغان، کیاسر و ساری کفایت خواهد کرد و طبق سنوات قبل اختلال در امور مردم ایجاد نخواهد شد؟ بهراستی پاسخ وزارت نفت برای عدم توسعه گازرسانی بهعنوان زیرساختی حیاتی برای توسعه این 6 استان چیست؟
8- در فصل سرما و زمان بالای مصرف گاز و ضرورت اولویت تامین گاز خانگی، آیا اسباب تعطیلی گازرسانی به صنایع و خسارت بالای اقتصادی در 6 استان فوقالذکر نشده و یا قطع گاز به نیروگاهها سبب مصرف سوخت مایع و آلودگی محیطزیست و تحمیل هزینه بالاتر به کشور نخواهد شد؟
9- علت «عدم عقد قرارداد نهایی» فروش گاز طبیعی به کشورهای حوزه خلیجفارس ازجمله کشور عمان چیست؟ آیا دلیلی غیر از استناد آنها به قیمت بسیار نازل قرارداد گاز کرسنت وجود دارد؟
10- با توجه به قراردادهای گازی طولانیمدت ایران با کشورهای همسایه و نیز پروندههای شکایت پیچیده در مجامع داوری بینالمللی از جمله پروندههای قرارداد گازی کرسنت و بوتاش ترکیه؛ چرا آقای زنگنه در شروع صدارت خود در دولت یازدهم، ابتدا دستور انتقال شرکت ملی صادرات گاز ایران از شرکت ملی گاز ایران به زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران بدون هیچگونه سنخیتی را داده و سپس مهرماه 95 دستور انحلال کامل شرکت ملی صادرات گاز ایران- که سبب تضعیف روحیه و پراکنده شدن مدیران و کارشناسان مجرب و توانمند شرکت ملی صادرات گاز ایران شده است- را صادر کردهاند؟
زاکانی در پایان نامهاش از نمایندگان خواسته برای روشن شدن حقیقت و تنویر افکار عمومی، پاسخ این 10 سوال از وزیر نفت مطالبه شود.