طبق جدیدترین گزارشهای ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی، خودروهای سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، تیبا، تیبا هاچبک، ساینا، امویام ۱۱۰ اس، سمند، پژو پارس، پژو ۴۰۵، لیفان ایکس ۶۰ و امویام ۵۵۰ همچنان در پایینترین سطح کیفی (یک ستاره از 5 ستاره کیفی) تولید میشوند. کارشناسان بر این باورند که عمر خودروهای یادشده سر آمده و تولید آنها باید متوقف شود. در این زمینه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی از شرکتهای ایرانخودرو، سایپا، مدیرانخودرو و کرمانخودرو خواست که تولید خودروهای با کیفیت پایین را متوقف کنند. امرالله امینی به ایسنا گفت: مشکل ما در حوزه کیفیت خودروهای داخلی این است که اگرچه هر ماه گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی تهیه و منتشر میشود اما به این گزارشها ترتیب اثر داده نمیشود. همچنین یک کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد که تولید خودروهای تکستاره در شأن صنعت خودرو و مردم ایران نیست. حسن کریمیسنجری خاطرنشان کرد: متاسفانه در خودروهای تکستاره به 3 دلیل قدیمی بودن پلتفرم، ناتوانی قطعهسازان داخلی و همچنین امکانپذیر نبودن تنوع مدل، امکان افزایش بیشتر کیفیت این خودروها وجود ندارد. عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت نیز معتقد است یکی از دلایل پایین بودن کیفیت برخی خودروهای داخلی رانت و زد و بند بین برخی خودروسازان و قطعهسازان است. ابوالفضل خلخالی تصریح کرد: یکی از دلایل بیکیفیت بودن برخی خودروهای داخلی رانتها و زدوبندهای پشتپرده است. در برخی موارد شاهد هستیم که برخی قطعهسازان بزرگ داخلی از مواد اولیه ضایعاتی و بیکیفیت برای تولید قطعات خودرو استفاده میکنند که نمونه آن تولید مجموعه فرمان برخی خودروهای پرتیراژ داخلی با استفاده از مواد اولیه ضایعاتی است. شهرام آزادی، عضو هیات علمی دانشگاه خواجهنصیرالدین طوسی نیز درباره تولید خودروهایی با سطح کیفی تکستاره از سوی شرکتهای ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو و کرمانخودرو اظهار داشت: این خودروها عمرشان را کردهاند و خودروسازان باید به فکر جایگزینی آنها با محصولات جدید باشند.