مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی هما با اشاره به مشکلات ۸ سال گذشته این شرکت هواپیمایی گفت: در حال حاضر مشکلات سوختی ایرانایر در ژنو هنوز برطرف نشده است. به گزارش مهر، فرهاد پرورش افزود: اکتبر ۲۰۰۹ از کمیسیون اروپایی نامهای به دستمان رسید مبنی بر اینکه وضعیت ایمنی ایرانایر خوب نیست و باید فعالیت این شرکت هواپیمایی محدود شود. سرانجام در حوزههای مختلف از جمله فنی و عملیاتی شرکت ملی هواپیمایی ایران را شخم زدند، حتی به ریزترین موضوعات که در ایمنی تاثیری ندارد، ایراد گرفتند. وی ادامه داد: بهرغم همه این مشکلات مکاتباتی انجام دادیم و تلاشهایی صورت گرفت تا مصوبه محدودیت عبور از فضای اروپا را از شرکت هواپیمایی هما سلب کنیم. پرورش افزود: شرایط تحریم سختتر شد به طوری که تحریمهای یاتا (انجمن بینالمللی هوانوردی) و تحریمهای سوختی نیز بر شرکت هواپیمایی ایرانایر تحمیل شد. علاوه بر این ۴ اکتبر ۲۰۱۰ مدیرکل ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) در تماس با من اعلام کرد از فردای آن روز ناچاریم تمام حسابهای شرکت هما در جهان را ببندیم؛ در آن زمان از آنها درخواست کردیم یک هفته به ما فرصت دهند تا پول و منابع مالی خود را از حسابها خارج کنیم اما این اجازه به ما داده نشد. وی افزود: حدود ۳۵ حساب فروش بلیت (BSP) بسته شد و با احتساب حسابهای بانکی حدود ۶۰ حساب بانکی شرکت ایرانایر در دنیا به حالت تعلیق درآمد، پس از آن تحریمهای سوختی را به ما تحمیل کردند و شرکتهای سوختی در سراسر دنیا به صورت یکطرفه قراردادهای خود را با ایرانایر لغو کردند. پرورش همچنین ادامه داد: در حال حاضر همچنان مشکلات سوختی ایرانایر در ژنو برطرف نشده است.