printlogo


کد خبر: 178367تاریخ: 1396/4/27 00:00
مفسر سیاسی ارشد آمریکایی از جنون بن‌سلمان می‌گوید
تغییر رژیم سعودی بعید نیست

یک مفسر سیاسی ارشد آمریکایی، تغییر نظام در عربستان را دور از ذهن نمی‌داند و معتقد است تنها رمز بقای رژیم فعلی سعودی به سرکردگی بن‌سلمان، خرید زمان با خریدهای چند صد میلیارد دلاری از صنایع نظامی آمریکاست. جان استپلینگ که مقیم نروژ است در گفت‌وگو با تسنیم علل اصلی رویکرد خصمانه عربستان در قبال قطر  را چنین تشریح می‌کند: «نخست آنکه محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی بیش از حد بی‌تجربه و تحریک‌پذیر است. او یک بیمار روانی است که می‌خواهد هر چه زودتر اثر قدرت خود را در نظام سلطنتی عربستان سعودی نشان دهد، بنابراین تلاش می‌کند به خانواده ترامپ و به طور کلی آمریکا کمک کند. عامل دوم این است که ترامپ از ماتیس و مک مستر و ارتش آمریکا تبعیت می‌کند. ماتیس و ارتش آمریکا، ستیزه‌جویان ضدایرانی هستند. به نظر من، سیا بیشتر به روسیه علاقه‌مند بود. ارتش و سیا اهداف مشترک ولی راهبردهای متفاوتی دارند. تامین مالی تروریست‌ها و داعش اقدام کلاسیک سیا به شمار می‌رود ولی اعزام نیروی نظامی و بمباران بیشتر، هدف ارتش آمریکاست. بن‌سلمان خطر را احساس کرده است. تغییر نظام در عربستان سعودی دور از ذهن نیست ولی بن‌سلمان می‌داند که اگر میلیاردها دلار برای صنایع نظامی آمریکا خرج کند، فعلا در امان خواهد بود.»
او  تقابل 4 کشور عربی با قطر را اساسا یک جنگ زرگری آمریکایی توصیف می‌کند: «4 کشور عربی که علیه قطر صف‌آرایی کرده‌اند، بیشتر کارهایی را انجام می‌دهند که آمریکا به آنها گفته است. قطر همواره نسبت به طرز تفکر سعودی، مستقل عمل کرده است. علاوه بر این قطر میدان گازی پارس‌جنوبی را با ایران به طور مشترک در اختیار دارد. شاید آنها می‌خواهند گاز طبیعی خود را با ارزهایی غیر از دلار آمریکا بفروشند. هرگونه تهدید علیه دلار نفتی می‌تواند یک حمله علیه خود آمریکا باشد. منظور من این است که آمریکا در بحران قرار دارد. اقتصاد این کشور به تجاوزات نظامی وابسته است و نابرابری درآمدی بشدت رو به افزایش است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد نفوذ اسرائیل بر ترامپ بسیار بیشتر از دوره اوباما خواهد بود.» در نهایت این مفسر آمریکایی رژیم سعودی را ریاکار و دشمن ثبات منطقه می‌خواند: «ریاکاری ریاض در هدف قراردادن قطر و متهم کردن این کشور به حمایت از تروریسم، تنها نوعی جنون است. تصور نمی‌کنم تقابل نظامی در منطقه به وقوع بپیوندد، مگر اینکه جیمز ماتیس یا هر کس دیگری در پنتاگون تصور کند این یک ایده خوب خواهد بود. هدف ایران است. این مساله موجب تجاوز عربستان سعودی علیه یمن شده است».
ماهاتیر محمد: عربستان متحد مناسبی در جهان اسلام نیست
ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر اسبق مالزی و رهبر ائتلاف امید تاکید کرد عربستان که خود در حال جنگ در یمن است، متحد مناسبی برای مالزی به منظور ترویج اعتدال در جهان اسلام یا مبارزه با تروریسم نیست. نخست‌وزیر اسبق مالزی گفت همکاری برای ترویج اعتدال در جهان اسلام تنها می‌تواند با کشوری انجام شود که خود درگیر جنگ نباشد، در حالی که ریاض از این شرایط برخوردار نیست. به نوشته تارنمای فری مالیزیا تودی، وی گفت هم‌اکنون دولت عربستان سعودی در حال جنگ در یمن است. گروه‌های حقوق بشر بمباران یمن توسط عربستان‌سعودی را که منجر به کشته شدن ده‌ها هزار غیرنظامی و جابه‌جایی اجباری بیش از 3 میلیون نفر از مردم شده است، محکوم کرده‌اند. این موضع‌گیری نخست‌وزیر اسبق مالزی در پاسخ به سوالی درباره اختصاص زمینی 16 هکتاری در پوتراجایا، پایتخت ستادی مالزی به مرکز به اصطلاح صلح ملک سلمان بود. اتحادیه بین‌المللی مسلمانان که توسط عربستان‌سعودی تاسیس شده و در راه‌اندازی این مرکز نقش دارد، در پی بهبود وجهه جهانی عربستان با تاسیس چنین مراکزی است. این اتحادیه چند دهه با تامین مالی مساجد و مراکز اسلامی و تامین اقلام تبلیغاتی به ترویج افراط‌گرایی و تروریسم در آسیا و اروپا پرداخته است.
وزیر سعودی: برخی عرب‌ها منفورتر از اسرائیل هستند!
وزیر مشاور عربستان در امور کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس، بدون آنکه نامی از قطر ببرد، در اشاره‌ای تلویحی به این کشور اعلام کرد: برخی از برادران برای عربستان منفورتر از اسرائیل شده‌اند. ثامر السبهان در پیامی در توئیتر  به مقایسه میان «دشمنی» اسرائیل با عربستان با بحران شکل گرفته در روابط میان کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس با قطر پرداخت. این وزیر سعودی گفت: عربستانی‌ها در گذشته از دشمنی اسرائیل گله داشتند اما در حال حاضر تمام این انزجارها از برادران‌شان است. در ماه مه بود که انتشار «نقل قول‌هایی جعلی» از امیر قطر بحران‌آفرین شد. این نقل‌قول‌ها که به او نسبت داده شده بود، در خبرگزاری دولتی این کشور انتشار یافته بود. انتقاد از حکومت‌های عربی، بهبود مناسبات با ایران و همچنین دفاع از حماس از جمله موضوعاتی بود که در این نقل‌قول‌های جعلی از آنها سخن رفته بود. مقامات قطر ضمن تکذیب سریع این نقل‌قول‌ها اعلام کردند سایت‌های دولتی مورد حمله‌ای سایبری قرار گرفته‌اند. چندی پس از این نقل‌قول‌های بحران‌آفرین بود که عربستان، بحرین، امارات و مصر روابط‌شان با قطر را قطع کرده و ضمن وضع تحریم‌ها، شروطی سنگین برای قطر به منظور از سرگیری روابط با دوحه اعلام کردند ولی حالا نشریه آمریکایی واشنگتن‌پست با تکیه بر اطلاعات محافل امنیتی گزارش داد که امارات پشت حمله سایبری به سایت‌های دولتی قطر بوده است. مقامات امارات این گزارش را ساختگی خوانده‌اند.
 


Page Generated in 0/0062 sec