رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: متاسفانه به نظر میرسد با توجه به رفتارهای صورت گرفته، مسؤولان ایرانی در قرارداد بین ایران و فرانسه تعهداتی به طرف مقابل مبنی بر ایجاد پتانسیل و کشش در بازار نسبت به خودروهای فرانسوی دادهاند که اقدامات وزارت صنعت در همین راستا است و روی بازار خودروهای وارداتی اثرگذار بوده است. فرهاد احتشامزاده با بیان اینکه حدود یک هفته است بخش ثبتسفارش واردات خودرو بسته شده، گفت: طی پیگیریهای انجمن، وزارت صنعت اعلام کرده این مشکل به خاطر گرفتن آمار از سایت است و به همین دلیل بخش ثبتسفارش سایت بسته شده است. وی در ادامه افزود: بهرغم قولهایی که به ما داده شد، متاسفانه این مشکل هنوز برطرف نشده است. رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به این موضوع که بسته شدن ثبتسفارش و دلایل ارائه شده توسط وزارت صنعت کاملا بیمنطق و بیربط است، گفت: این ادبیات که به علت گرفتن آمار سایت بسته شده، مربوط به کامپیوترهای 40 سال پیش است و هیچ سایتی به علت گرفتن آمار تعطیل نمیشود. وی این ایراد را غیرمنطقی دانست و گفت: خبرها حاکی از آن است که وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت خودجوش این کار را کرده است. احتشامزاده در گفتوگو با پردیس خودرو با انتقاد از اقدام تعمدی وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: واقعیت این است که وزارت صنعت به دنبال انتقال جو بیثباتی در بازار است، چرا که هر کدام از این اتفاقات سبب افزایش قیمت در بازار میشود. وی افزود: از هفته گذشته که ثبتسفارش واردات خودرو بسته شده، نمایندگیها فعال در این حوزه با نگرانی به آینده بازار مینگرند که این موضوع افزایش قیمت را در بازار به همراه دارد. وی افزود: فرانسویها دارای نفوذ بسیار قوی در بازار خودروی ایران هستند، به طوری که آنان به کمک مسؤولان داخلی در حال مهندسی بازار خودروی ایران هستند. البته این لطف مسؤولان وزارت صنعت فقط شامل پژو شده و فعلا نصیب رنو نشده است. احتشامزاده گفت: طبق آمار بانک مرکزی 150 بنگاه فعال در حوزه واردات خودرو سهم 3 درصدی در درآمد ملی دارند که متاسفانه این سهم در دولت مورد توجه قرار نمیگیرد و هر از گاهی شاهد اتخاذ تصمیمات شتابزده و خودجوشی از سوی وزارت صنعت در راستای منافع گروههای خاص هستیم که متاسفانه هیچ جواب قانعکنندهای هم در قبال این تصمیمات داده نمیشود. وی با زیر سوال بردن صحبت اخیر وزیر صنعت مبنی بر اینکه پژو 2008 از قانون خودرو تبعیت نمیکند، تصریح کرد: وزارت صنعت با این کار، یک خودروی خاص را از قواعدی که برای تمام عرضهکنندگان و تولیدکنندگان در بازار حاکم است، مستثنا کرده است. این کار نقض صریح قانون حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان است که توسط وزارت صنعت صورت گرفته است. احتشامزاده با آسیبشناسی چنین تصمیماتی در وزارت صنعت گفت: غالب کسانی که در وزارت صنعت تصمیمگیر هستند خود در هیات مدیره شرکتهای تولیدی عضو و سهیم هستند لذا کاملا جهتدار و در راستای تامین منافع گروهی خاص تصمیم میگیرند.