محمدتقی فهیم معتقد است جای خالی فیلمسازان در به تصویر کشیدن مضامینی همچون دستگیری برادر رئیسجمهور، اختلاس 3 هزار میلیاردی و انواع و اقسام فسادها در عرصه مستند خالی است.
یکصدونوزدهمین برنامه سینما روایت در قالب نقد و بررسی فیلم مستند «پرزیدنت؛ آکتور سینما» با حضور محمدرضا برونی (نویسنده و کارگردان)، محمدتقی فهیم (منتقد) و رسول شادمانی (مجری- کارشناس) در مجموعه فرهنگی اسوه برگزار شد. شادمانی در این برنامه به ارائه توضیحاتی پیرامون این مستند پرداخت و گفت: فیلم مستند «پرزیدنت؛ آکتور سینما» یک اثر صریح با موضوع آشکار و جانبدارانه و کاملا متکی به پژوهش در راستای هدفی از پیش تعیین شده است. این فیلم به مخاطب میگوید ممکن است چنین اتفاقی که تاریخ، پیش از این به خود دیده است و شوروی مثال عینی آن است در ایران هم رخ بدهد. محمدتقی فهیم، منتقد سینما درباره «پرزیدنت؛ آکتور سینما» گفت: اگر ایران یا هر انقلاب دیگری که قرار است در برابر آمریکا بایستد مراقب آدمهای نفوذی و مرعوبش نباشد حتما آمریکا این کشورها را فرو میپاشاند و شوروی بارزترین این مصداق است. فهیم این مستند را هشداری برای آدمهایی دانست که ممکن است شبیه سیاستمداران شوروی عمل کنند و تصریح کرد: خطاب این فیلم بیشتر به نخبگان، مسؤولان و مدیران کشور است که اگر نسبت به آن چیزی که در جهان رخ داده توجه نشان ندهند، سرنوشت گورباچف در انتظار آنان است. محمدرضا برونی، کارگردان اثر نیز در ادامه عنوان کرد: ممکن است شبههای پیش بیاید که آیا ما وقایع این فیلم را از داخل ایران شبیهسازی کردیم و آنگاه به دنبال تصویر فروپاشی از شوروی بودیم؟ درحالی که اصلا اینگونه نبوده است. من خودم موقع تحقیقات نخستین کسی بودم که از شباهتهایی که بین وضعیت کشورمان با دوران گورباچف و ریگان میدیدم شگفتزده میشدم. وی با بیان اینکه ریگان به دلیل دخالت در فروپاشی شوروی الگویی برای اوباما و ترامپ شده است و او بود که نخستینبار پیام نوروزی برای ایرانیان فرستاد و اوباما هم از او تقلید کرد، اظهار داشت: حتی شعار انتخاباتی ترامپ الگوبرداری از شعار ریگان (ما دوباره آمریکا را قدرتمند خواهیم کرد) بوده است. کارگردان پرزیدنت؛ آکتور سینما ادامه داد: هنگامی که میخواستیم از وزارت ارشاد مجوز نمایش در سینمای خانگی را بگیریم به ما خبر دادند که این فیلم جزو فیلمهای توقیفی است و شورایعالی فیلمهای توقیفی که این فیلم را بررسی کرده نمایش آن را در سینمای خانگی مردود اعلام کرده است. فهیم در ادامه برنامه اظهار داشت: سینمای هنر و تجربه میتواند چنین فیلمهایی را اکران کند اما چون هنر و تجربه دربست دولتی است، فیلمهایی مثل این فیلم که نگاه منتقدانه به سازش با آمریکا دارد بعید است در هنر و تجربه اکران شود. این منتقد و فعال رسانهای در عین حال فیلم پرزیدنت؛ آکتور سینما را فیلم مهمی از نظر موضوع و سوژه دانست اما در بحث فرم و ساختار فیلم را فاقد خلاقیت عنوان کرد و افزود: این مستند از یک مدیوم تلویزیونی پیروی میکند و نتوانسته به مدیوم سینما نزدیک شود. وی با بیان اینکه آفتی که این نوع فیلمها اسیر آن میشوند صرفا آرشیوی بودن آنهاست، اظهار داشت: فیلم یک اثر باشکوه بهخاطر بهکارگیری کلمات و تصاویر است اما از سوی دیگر، فیلم مخاطب خودش را دست کم گرفته و مخاطب هدف فیلم، لایههای تحتانی جامعه است، برای همین است تمام تصاویری که دیده میشود نریتور هم آنان را توضیح میدهد! این در حالی است که در مستندهای جدید جهان از این نوع شیوهها استفاده نمیشود و سعی میشود اثر به سبک و سیاق دراماتیکتری به مخاطب ارائه شود. این منتقد سینمای ایران اضافه کرد: فیلمساز در برخی از سکانسها به جای چینش تصویر براساس نیاز صحنه و درام به دنبال جذابیت صرف آن واقعه بوده، مثل ترور رونالد ریگان. فهیم با بیان اینکه سینمای آمریکا در راستای اهداف فروپاشی شوروی در کنار سیاستمداران آمریکایی بوده است، این موضوع را نسبت به کشورمان هم صادق دانست و گفت: تاکنون چندین فیلم علیه انقلاب و کشورمان توسط هالیوود و آمریکا ساخته شده و سینمای آمریکا در این زمینه نیز در خدمت سیاستمداران بوده است درحالی که امروز سینمای ما یک سینمای عقبمانده و به ظاهر هنری و روشنفکرزدهای است که نمیتواند در کنار سیاستمداران کشور بایستد. اما خوشبختانه در حوزه مستند ما شاهد این توفیق بودیم که یکی از این فیلمها پرزیدنت؛ آکتور سینما بوده است. وی در پایان خاطرنشان کرد: آقای اژهای از دستگیری برادر رئیسجمهور خبر داد، مستندسازان ما برای به تصویر کشیدن این موارد و مواردی همچون اختلاس 3 هزار میلیاردی و فسادهای دیگر کجا هستند؟! اگر امروز مستندسازان ما در این زمینه کوتاهی کنند خدا آنان را نخواهد بخشید.