printlogo


کد خبر: 178437تاریخ: 1396/4/28 00:00
چهارگوشه

استقلال دونتسک از اوکراین
جمهوری خودخوانده دونتسک در شرق اوکراین با اعلام تشکیل یک کشور جدید و مستقل به نام مالوروسیا (به معنای روسیه کوچک)، اعلام استقلال کرد. قانون اساسی مالوروسیا پس از انجام همه‌پرسی و مذاکرات گسترده تدوین و تصویب خواهد شد. طبق این گزارش، مالوروسیا به عنوان یک دولت مستقل فدرال با پایتخت دونتسک و به عنوان جایگزینی برای اوکراین معرفی شده است. رهبر جمهوری خودخوانده دونتسک اعلام کرد اوکراین نشان داده که یک دولت ناکام است.

لغو احتمالی فروش زیردریایی آلمانی به اسرائیل
آلمان مراسم امضای قرارداد فروش 3 دستگاه زیردریایی به دولت رژیم صهیونیستی را که قرار بود ظرف‌ روزهای آینده انجام شود، به تعویق انداخت. این اقدام در پی پیشرفت پرونده تحقیقات درباره فساد احتمالی صورت گرفته در جریان این قرارداد انجام می‌گیرد. روزنامه یدیعوت آحارونوت پیش‌بینی کرد برملا شدن مذاکرات تاجر میکی گانور با پلیس رژیم صهیونیستی برای شهادت در پرونده زیردریایی‌ها و تغییرات صورت گرفته در این پرونده ممکن است در نهایت به لغو کلی این قرارداد منجر شود.

کشته شدن 3 نظامی سعودی در مرز یمن
خبرگزاری رسمی عربستان دیروز اعلام کرد 3 نظامی سعودی در درگیری با نیروهای انصارالله در مرزهای جنوبی با یمن از پا درآمدند. بر اساس این گزارش، شمار نظامیان سعودی که از دهم ماه مه گذشته در مرزهای یمن کشته شده‌اند به ۳۴ نظامی افزایش یافت. رژیم سعودی بیش از 2 سال است با همراهی چند کشور عربی جنگ علیه یمن را آغاز کرده است.

احتمال کودتای حزبی علیه می
تعدادی از اعضای حزب محافظه‌کار انگلیس قصد دارند عیله ترزا می، نخست‌وزیر دست به کودتا بزنند و به احتمال زیاد این کار را در فصل پاییز انجام می‌دهند. روزنامه گاردین به نقل از محافظه‌کارانی که اشاره‌ای به نام آنها نکرده، می‌نویسد اعضای این حزب مصمم هستند بعد از تعطیلات تابستانی تلاش‌های خود را برای کنار گذاشتن می ‌از رهبری حزب پیگیری کنند. اقدام می ‌در برگزاری انتخابات زودهنگام و شکست محافظه‌کاران در این انتخابات دلیلی برای افزایش نارضایتی هم‌حزبی‌های وی از او شده است.

حساب توئیتر العالم هک شد
شبکه خبری عرب‌زبان العالم در ایران از هک شدن حساب توئیتری خود و انتشار اخبار جعلی در آن از جمله درباره مکالمه تلفنی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و امیر قطر مبنی بر احتمال ایجاد یک پایگاه نظامی در خاک این کشور خبر داد. این شبکه ماهواره‌ای عرب‌زبان افزود: انتشار این اخبار دروغین بدون ارجاع لینک آن به اخبار پایگاه اصلی شبکه العالم (www.alalam.ir)، مؤید جعل شدن آن از سوی هکرهاست.

گردن زدن یک دانشجو و یک معلول در عربستان
عربستان سعودی 14 زندانی از جمله یک معلول را به اتهام شرکت در تظاهرات، گردن می‌زند. به نوشته روزنامه انگلیسی دیلی‌میل، «مجتبی السویکت» در سال 2012 در حالی که تنها 17 سال داشته و سعی داشت برای تحصیل در دانشگاه میشیگان به آمریکا سفر کند، بازداشت شد. طبق اعلام گروه حقوق‌بشری «ریبریف»، السویکت و 13 زندانی دیگر که یکی از آنها شخصی معلول است و به اتهام شرکت در یک تظاهرات دستگیر شده بودند، برای طی مراحل اعدام، به ریاض منتقل شده‌اند. این شخص معلول «منیر الادم» کم‌شنوا و نیمه‌نابیناست. همچنین براساس گزارش‌ها  بقیه 14 شخصی که به اعدام محکوم شدند نیز براساس اعترافاتی محاکمه شدند که زیر شکنجه از آنها گرفته شده بود. مایا فوا رئیس گروه «ریبریف»،  با انتشار بیانیه‌ای در این‌باره نظام حاکم در عربستان را نظامی وحشی خواند و از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و ترزا می‌، نخست‌وزیر انگلیس خواست برای عربستان که همپیمان آنها به شمار می‌رود، خط قرمز تعیین کنند.


Page Generated in 0/0046 sec