printlogo


کد خبر: 178502تاریخ: 1396/4/31 00:00
سرپرست حجاج ایرانی:
مقامات سعودی گفته‌اند به تعهدات پایبندند

گروه اجتماعی: سرپرست حجاج ایرانی به سفر اخیر رئیس سازمان حج و زیارت به عربستان و مذاکره با وزیر حج این کشور اشاره کرد و گفت: مقامات سعودی بار دیگر اعلام کردند به تعهدات خود در زمینه فراهم کردن زمینه‌های لازم برای انجام مناسک حج از سوی زائران ایرانی پایبند هستند.
به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین  سیدعلی قاضی‌عسکر در همایش مدیران ستادی و استانی سازمان حج و زیارت و عوامل اجرایی کاروان‌های حج تمتع 96 اظهار کرد: مقامات سعودی بارها در مذاکرات دوجانبه اعلام و تاکید کرده‌اند متعهد و مصمم به رعایت حفظ حرمت، امنیت و کرامت زائران ایرانی هستند؛ در سفر اخیر ریاست سازمان حج و زیارت به عربستان و مذاکره با وزیر حج این کشور، مقامات سعودی بار دیگر اعلام کردند به تعهدات خود در زمینه فراهم کردن زمینه‌های لازم برای انجام مناسک حج از سوی زائران ایرانی پایبند هستند. نماینده ولی فقیه در حج و زیارت خاطرنشان کرد: مقامات سعودی و بویژه وزیر حج این کشور در مذاکرات اخیر هیات ایرانی؛ محکم و قاطعانه بر این نکته تاکید کرده‌اند که با تغییرات سیاسی در عربستان، هیچ تعهدی درباره موضوع حجاج ایرانی تغییر نکرده و ما همچنان مصمم به رعایت حرمت، امنیت و کرامت زائران ایرانی هستیم. حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در بخش دیگری از سخنانش از ایجاد حس آرامش و امنیت در همه زائرانی که امسال به حج مشرف می‌شوند به عنوان یکی از وظایف اصلی و محوری کارگزاران حج نام برد و اطمینان داد کارگزاران حج همه مساعی خود را برای خدمت‌رسانی هرچه بیشتر به زائران به‌کار خواهند گرفت. وی بر لزوم اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق به زائران درباره برنامه‌های حج تاکید کرد و گفت: باید بکوشیم زائران بیت‌الله الحرام و بستگان آنها در ایران هیچ نگرانی و اضطرابی نداشته باشند.
چرایی عدم برگزاری دعای کمیل در بین‌الحرمین مدینه
علاوه بر این رئیس فراکسیون حج مجلس با بیان اینکه سعودی‌ها گفتند نمی‌توانند امنیت مراسم دعای کمیل در بین‌الحرمین را تضمین کنند، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به آزمونی که امسال مسؤولان حج سعودی داده‌اند و ورود شورای عالی امنیت ملی کشورمان، اتفاقی برای حجاج پیش نیاید. حجت‌الاسلام احد آزادیخواه درباره آخرین جزئیات حج تمتع امسال و توضیحات سرپرست حجاج ایرانی در دیدار با اعضای فراکسیون حج و زیارت اظهار کرد: تاکنون اقداماتی که برای حج تمتع امسال لازم بوده، انجام گرفته است، یعنی فرآیند حج به‌طور تدریجی شکل می‌گیرد و مرحله به مرحله پیش می‌رود که این مهم تاکنون به‌طور کامل پیگیری شده است. وی ادامه داد: به عنوان مثال بحث تیم پزشکی، تجهیزات دارویی، هتلینگ و ترابری بخشی از فرآیند حج تمتع است که مقدمات آن به‌طور کامل فراهم آمد و خوشبختانه با تعامل میان سازمان حج و زیارت و وزارت حج عربستان این برنامه‌ها به‌صورت مناسبی شکل گرفته است.  حجت‌الاسلام آزادیخواه تصریح کرد: درباره موضوعاتی همچون برائت از مشرکین، دعای کمیل و... نیز بحث‌ها و بررسی‌ها کامل شده که در هر حال امیدواریم حج ما بخوبی و در کمال آرامش برگزار شود.
وی درباره اینکه امسال دعای کمیل در بین‌الحرمین (مدینه‌النبی) برگزار نمی‌شود و قرار است این مراسم در برخی هتل‌ها برپا شود، اظهار کرد: این تدبیری بود که ما خواستار آن بوده‌ایم و البته برای حفظ امنیت حجاج انجام گرفته است. رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس با بیان اینکه برای تاکید بر امنیت حجاج 2 نکته حائز اهمیت بوده است، اظهار کرد: تدبیر شورای عالی امنیت ملی در برگزاری مراسم حج و مدیریت جزئیاتی که می‌تواند بهانه به دست سعودی‌ها دهد از جمله نکات ضروری در بحث امنیت حاجیان بود. حجت‌الاسلام والمسلمین آزادیخواه با بیان اینکه مراسم دعای کمیل امسال با قوت در هتل‌ها انجام می‌شود، گفت: برگزاری مراسم دعای کمیل در هتل‌ها به نوعی مدیریت مناسب در بحث امنیت است تا خطری امنیت حجاج را تهدید نکند. وی درباره چرایی برپایی مراسم دعای کمیل در هتل‌ها متذکر شد: در حقیقت سعودی‌ها به ما گفتند که اگر مراسم دعای کمیل را در بین‌الحرمین شهر مدینه انجام دهید، نمی‌توانیم امنیت شما را تضمین کنیم و ما هم چون می‌خواهیم امنیت این موضوع تضمینی باشد، گفتیم که این مراسم‌ها به نوعی مدیریت شود و در هتل‌ها انجام گیرد.
زائران حج مراقب گرمازدگی باشند
همچنین رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به شیوع گرمازدگی بین زائران در حج تمتع گفت: با توجه به اینکه بیش از ۲ هزار تن از زائران بیش از ۸۰ سال سن دارند، باید مراقبت بیشتری در این باره انجام شود. سیدامیرمحسن  ضیایی در همایش پزشکان مجموعه حج سال ۹۶ در جمع پزشکانی که برای خدمت به حجاج در حج تمتع سال جاری حضور می‌یابند،  گفت: شما از بین صدها میلیون مسلمان به حج دعوت شدید و تحقق این مهم یک توفیق غیرقابل وصف است. وی با بیان اینکه حج، اجتماعی بزرگ از مسلمانان بیش از ۵۰ کشور است، افزود: مسلمانان این کشورها در یک مکان جغرافیایی کوچک گرد هم می‌آیند تا فریضه حج را به جای آورند، این موضوع از نظر پزشکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، از این رو  در مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر به صورت ویژه و خاص به آن پرداخته می‌شود. رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه پس از بازگشت تیم پزشکی مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر از سرزمین وحی، همایش پزشکی دیگری برگزار خواهد شد، بیان کرد: ضروری است بعد از پایان عملیات حج تمتع، تجربیات و نظرات پزشکان و کادر درمانی هلال‌احمر در ارائه خدمت بهداشتی و درمانی به زائران مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد و از این تجارب ارزشمند در حج سال‌های آینده استفاده شود. ضیایی با تاکید بر اینکه بانک اطلاعاتی تمام زائران خانه خدا در اختیار کادر پزشکی و درمانی مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر قرار دارد، بیان کرد: لازم است قبل از عزیمت به عربستان سعودی، پزشکان هلال‌احمر به صورت دقیق اطلاعات مربوط به هر زائر را بررسی کنند، این کار باعث می‌شود پزشک بخوبی در جریان روند جسمی و روحی زائر قرار گیرد تا در صورت بروز مشکل، در حداقل زمان ممکن نسبت به ارائه خدمت اقدام لازم را انجام دهد.
شیوع گرمازدگی بین زائران در حج تمتع
ضیایی به انجام اعمال حج در فصل گرم سال اشاره کرد و اظهار داشت: گرمازدگی مهم‌ترین بیماری شایع میان زائران خانه خدا خواهد بود که با توجه به انجام فرائض حج در فصل گرما، شیوع آن قابل پیش‌بینی است.  با توجه به اینکه بیش از ۲ هزار تن از زائران در حج تمتع سال ۹۶ بیش از ۸۰ سال سن دارند، باید مراقبت بیشتری از این افراد در برابر گرمازدگی انجام داد.


Page Generated in 0/0056 sec